Problem med vag115r spolar?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Problem med vag115r spolar?

Inlägg av dundersmurfen »

Har haft en del problem nu i sommar med spolar som tappar orken. De har varit av märket hüco på min bil och bosch på en kompis. Vi laddar dom 2ms, mina går i waste, hans sekventiellt. Dom verkar ha kroknat efter att vi laddat över 1,7kg. Dom la av efter någon vecka med det laddet. Jag tröttnade helt när mina började strula och köpte nya, dom har funkat hittills men nu har jag lugnat mig lite och laddar lite mindre och har nu knackat ihop stiften till 0,6. Innan så var gnistgapet 0,9mm

Är det bara bremi som alla kör med utan problem??
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Sv: Problem med vag115r spolar?

Inlägg av backeliten »

Kör ni samma sprut? Tror att många fall beror på att styr boxen inte orkar driva tändspolarna fullt ut, med överhettning som följd!

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
ogge
Forumsberoende

Re: Problem med vag115r spolar?

Inlägg av ogge »

har bara haft problem med vag på alla mina sprut.
autronic och vems. både waste eller helt sekventiellt.
spolar som eldar utgångar i spruten eller spolar som brinner av.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
JÖRGEN.G
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av JÖRGEN.G »

Hej! Det spelar ingen roll om det är en vag eller volvo spole dom måste triggas med en till räckligt kraftig utgång. Men tänk också på att jorda motor och styr systemet ordentligt! skillnader i jord nivåer har förstört många spolar. Spolarna (volvo) börjar trigga redan vid 1.2 volt men behöver minimum 2.5-3 volt för att inte brinna upp. Ut gången bör ge minimum 3volt redan i början på fyrkants vågen om man kollar med osiloscope. Syns tydligt om triggen inte är kraftig nog då börjar nivån lägre för att sedan stiga mot max under tiden spolen laddar planar ut när spolen är full laddad. Om allt är som det ska vara så klarar spolarna 5ms i åratal utan problem. En volvo spole laddar fullt på ca 2.5ms vid 13-14volt alla tider under det så får man inte ut max energi från spolen. Vad jag vill säga är att det är inget fel på vag spolarna om dom är rätt inkoplade. (orginal dwell på dom är ca 3ms). m.v.h JG
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

triggar dom med steppern.

fint med lite input. håller inte på den nivån och krånglar med oscilliskop. så kan inte se hur spänning uppför sig under laddtiden på styrpinnen
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

hjelper på å ha bytt laddregulatorn i generatorn til en fresh... typ 15 volt( alt 14,8) så virkere allt så mycket betre...usikker; måle volt på batteripol ved tomgang.. 13,5 volt, sen dra motorn opp til ca 2000-2500 rpm; holde den der læs av volt da= 14,4 som MIN ,helst 14,7...!
sen se åver kabelanslutninger, jordforbindelser... bytt kabel (større mm2) å polsko til betre, om du er i minste tvil
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Lösningen: brassa på mera laddtid. Går nu med 4ms dwell. Antar att när dom är laddade för dåligt för att orka slå igenom gnistan så tar gnistenergin någon annan väg och sabbar elektroniken...
Skriv svar