Sida 1 av 7

Bystedts Nissan 440sx Bromsad 611hk/900nm

Postat: tis aug 21, 2012 4:24 pm
av Bystedt
Hej, tänkte lägga ut en tråd om mitt projekt.

Köpte bilen i början av sommaren med en 400hk SR20. http://www.youtube.com/watch?v=lysYb-8n1kI

Lessnade snabbt på motorn och Började bygga om...

Motor: M62B44 med egenbyggd grenrör och HX50 turbo

Koppling:Billetfräst svänghjul med sachs 765 och 6puckad sinter

Växelåda: e39 M5 6v getrag

Bilen var färdigt utraustad med Sparco sprint stolar, Pesur motorsport 6p. bur, sparco mocka ratt, hydraulisk handbroms, HSD coilovers, Kaaz diff, driftworks underede, m.m...

och här kommer lite bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Endel bilder på en och samma gång, men hoppas nån finner det intressant :)

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis aug 21, 2012 4:56 pm
av DiMiaN
Verkar vara en kul bil, och roligare blir det med nya motorn. :)
Var hade du tänkt placera turbon och vad kör du med för sprut?

Hur har säsongen gott hittils med driftandet? Fått grepp om bilen osv...?

Postat: tis aug 21, 2012 4:57 pm
av dundersmurfen
Visst är det intressant! :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Ser ju ut att passa läskigt bra, hur går det med bromsservot?

Blir det inte lite väl litet med en hx50??

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis aug 21, 2012 5:13 pm
av Bystedt
DiMiaN skrev:Verkar vara en kul bil, och roligare blir det med nya motorn. :)
Var hade du tänkt placera turbon och vad kör du med för sprut?

Hur har säsongen gott hittils med driftandet? Fått grepp om bilen osv...?
Har endast tränat i sommar, så nästa år kmr väll den att synnas i både Finland och Sverige..

bilen va relativt lättkörd, men endel motorkrångel ha varit me SR20.. Misständningar, blåst toppackning, etc..

Sprut e lite öppet ännu.. klarnar väll med tiden..
dundersmurfen skrev:Visst är det intressant! :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Ser ju ut att passa läskigt bra, hur går det med bromsservot?

Blir det inte lite väl litet med en hx50??
passar perfekt med bromservot, lite trångt med grenrör men lär väll ordna sig..

Har både en HX50 #25 avgashus och en HX52 19# avgashus, vilken skulle ni ha körd?

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis aug 21, 2012 5:21 pm
av dundersmurfen
En större... Det funkar säkert med vilken som, men dom känns lite i minsta laget

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis aug 21, 2012 6:22 pm
av norrback
Välkomna på mappning sen...

/Andre'

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis aug 21, 2012 6:44 pm
av Kadett4wd
större än HX50?
Är väl en driftingbil och inte en dragracingbil?
Jag skulle prioritera brett register, vilket även trådskapare gör då han tröttnat på 2 liter och stoppar i lite större maskin ;)
Skulle väl räcka med en HX40 med största avgashuset och hålla sig under ~6500rpm.
Kommer orka dra loss hjulen hårt ändå på alla växlar.

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis aug 21, 2012 7:46 pm
av Bystedt
norrback skrev:Välkomna på mappning sen...

/Andre'
Joo.. har du igång bänken vintertid?
Kadett4wd skrev:större än HX50?
Är väl en driftingbil och inte en dragracingbil?
Jag skulle prioritera brett register, vilket även trådskapare gör då han tröttnat på 2 liter och stoppar i lite större maskin ;)
Skulle väl räcka med en HX40 med största avgashuset och hålla sig under ~6500rpm.
Kommer orka dra loss hjulen hårt ändå på alla växlar.
Brettregister e va jag strävar efter..

SR20 va inte min typ av motor så därför blev motorbytet aktuellt rätt snabbt :P

HX52 har ju 68in och 71 ut om jag inte minns helt fel, å de tycker jag sku kunna vara en rätt fin turbo till mitt endamål..

Får ju inte glömma att M62 e ju en ganska stark motor som sug med...

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis aug 21, 2012 8:37 pm
av dundersmurfen
Men 68mm är ju rätt lagom faktiskt, trodde den skulle vara ~62mm.
snokade upp att den ger 282hp som sugmotor, trodde det vad över 400 :doh:

Då sitter den hx52an fint :thumbright:

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: ons aug 22, 2012 8:03 pm
av Bystedt
I väntan på grenrörsdelarna så började jag fixa till instrumentbrädan, placera brytare och mätare..

Bild

Bild

Bild

Bild

Och en bild från var bilen byggs.

Bild

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: ons aug 22, 2012 8:12 pm
av knotan
asball, jag skulle tro både hx50in och hx52an kommer bete sej likadan (nästan motsvarande agg)

en hx40 hade oxå räckt till, eller ännu hellre en rejsturbo ,

personligen hade jag börjat med 52an iom den har avgashus 19=smidigare med plats gissar jag å desstuom relativt bra flöde i det huset vad jag förstått

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tor aug 23, 2012 4:24 pm
av Bystedt
knotan skrev:asball, jag skulle tro både hx50in och hx52an kommer bete sej likadan (nästan motsvarande agg)

en hx40 hade oxå räckt till, eller ännu hellre en rejsturbo ,

personligen hade jag börjat med 52an iom den har avgashus 19=smidigare med plats gissar jag å desstuom relativt bra flöde i det huset vad jag förstått
Joo, en rejsturbo skulle inte ha suttit fel..

Men som de ser ut just nu så räcker inte budgeten till en sånn.. men går alltid att uppdatera senn..

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: mån aug 27, 2012 10:41 am
av Bystedt
Har inte hänt så mycket i garaget senste dagarna.. alla klistermärken är bortplockade och elen e påbörjad..

Hitta en till film från i sommras.

http://www.youtube.com/watch?v=mWd101s9_jk&feature=plcp

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: mån aug 27, 2012 8:38 pm
av Grusbusen
Kul att du bygger på M62B44, blir intressant att se hur den beter sig.
Kan flika in lite info från min bil ang. turboval, M60B40 Med Turbobanditens GT45.
738hk/930Nm@1,1bar. 0,5bar i grundtryck resten regleras via sprutet för att få en vettig
och körbar effektkurva.

Finns lite info http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=64855

Klipper in ett par brompapper. Lite otydliga kanske med data1 i tabellen är laddtryck.
Effektangivelserna är på hjulen i kw.
Bild

Effektangivelsen är hjul kW. 404wkw@0,8bar.
Bild

Re: Bystedts Nissan 440sx

Postat: tis sep 11, 2012 7:41 pm
av Bystedt
Har varit tyst ett tag här men har hänt lite grejjer..

Turbon blev en sprillans ny HX50 med 22 avgashus och grenröret har tagit form..

Bild

Bild