Sida 1 av 6
Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
Postat: fre aug 24, 2012 11:03 am
av Jens Gustavsson
jag vill visa lite bilder på vad som är på gång i sävar dynon.
det är en mitsubishi galant 2.0L v6 som man kan köpa för ett par tusen på en skrot i dag.
jag vill inte avslöja för mycket om projektet i sig det för de som bygger/planerar på bygget göra själva, men det är helt sanslöst fränt i alla fall och ovanligt
motorn blir dock inte nått super turbo 1000hk utan det ska bli en rolig högvarvig sugis som ligger kring 170hk original vad jag förstått?
till en början ska motorn bara mappas helt standard med autronic styrsystemet och ett 2.5" avgasrör sen kommer det experiment på annat grenrör och insug. obs original-insuget är rätt fränt med variabel längd också.
vi fantiserar om 100hk/L med standard topp, kam, bottendel som har gått 25000mil... är det bara att glömma eller kan det gå?
ni får följa med denna moderna vedbo-trimning av en billig sugmotor och se själv
(spydiga, dryga, otrevliga världsmästar-inlägg hamnar i soptunnan direkt! detta är ett kul och trevligt projekt och det är den typen av inlägg vi vill ha också)
mvh jens
några bilder........
fyra kamaxlar och 24 ventiler är annat än vad gammla B20 motorer har
tänd modulen och spolen hämtas från connys 743hk bruks MB och sitter inte monterat på bild

Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 11:22 am
av David Herbertsson
Det här blir intressant!
/David
Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 11:41 am
av Jens Gustavsson
jo det tycker jag med även fast det inte är några jätte avancerade grejor eller jätte effekter. om vi får tillbaka dyno plattan med nya hål i helgen är det bara att köra igång.
motorn är redan uppstartad och prov varvad lite utan belastning för nån vecka sen, låter som en sy maskin mer än en race motor

Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 12:35 pm
av fugazi
Om det är en DOHC 2,0liter så heter den 6g71, vilket är tveksamt?
Är det inte en 6g73 som är på 2,5liter? Den ger c:a 122kW.
Detta kommer att bli mkt intressant, i vilket fall som helst, enligt min mening!!!

Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 1:39 pm
av fugazi
Kom på när jag slagit ihop datorn för dagen att det naturligtvis är en 6A12...

Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 2:35 pm
av Jens Gustavsson
jag är dålig på beteckningarna men den är på 2.0L och det är inte nån super frän MIVIC.
conny-kompa kan det bättre.
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 7:51 pm
av Rasmus Annander
oj bara 2L v6a fränt lär vara kortslagig eller bara äckligt små kolvar?
fränt test
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 8:53 pm
av Göran
Vedbod trimning? Kul med något annat än Volvo, Det blir nog svårt att mappa fram hundra liter hästar de är inte så dåliga original men lite ska nog gå att hitta. De går nog åt både grenrör och sport kamaxlar , ska bli kul att följa detta projekt !
// Göran
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 8:59 pm
av Jens Gustavsson
jo det blir nog svårt med 100L hk men ett mål iallafall.
det är inga problem att varva iallafall. varv stoppen ligger nära 8000rpm standard i den gubbiga galanten men det ska ju fylla på med luft där också
kamaxlarna låter extremt snälla på tomgång jag skulle gissa på under 200grader vid 1.25mm men vi får mäta upp det senare. tror den lyfte 7.5mm?
på B20 har vi inte än nått 100hk/L än i sävar dynon med normalt weber trim

men det kommer eller hur lars?
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 9:05 pm
av Jens Gustavsson
Rasmus Annander skrev:oj bara 2L v6a fränt lär vara kortslagig eller bara äckligt små kolvar?
fränt test
den är ganska kvadratisk tror jag som alla modärna motorer, såg vevstakarna på bild de ser mer ut som till en moped då man är van och se M stakar till volvon

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 9:15 pm
av Erik Sandström
borr 78
slag 69
32mm insugsventiler, 12 st

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 9:16 pm
av Jens Gustavsson
där ser man, den är rätt kortslagig
men va det inte sätes ringarna som va 32mm? ventil dim är okänd ännu?
vad heter motor typen stövarn?
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 10:10 pm
av fugazi
6A12
Bore — 78.4 mm
Stroke — 69.0 mm
6A13 som sitter i Legnum'en, alltså kombiveritionen av Galanten med dubbelturbo (och även VR4'an, kupén)... har:
Displacement — 2498 cc
Bore — 81.0 mm
Stroke — 80.8 mm
Samma block...(?)
Isf borde ju 6A12 tåla en del stryk...
Ber om ursäkt för att jag var lite trött tidigare idag... men det ger sig!
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 10:12 pm
av Kadett4wd
mild duration men mera lyft, runt 9,5-10mm
separata spjällhus och extraktorrör, då borde ni vara hemma.
Gunnar som ni är polers med kan väl slipa om std kammarna till typ samma duration men mera lyft.
Opel 16v når man juh 100literhästar med stdkammarna, då med spjällhus och extraktor.
208hk är toppnoteringen av sbdev.co.uk
Oportad topp faktiskt(och givetvis stdkamaxlarna), då med 'ynka' 33mm insugs ventiler för 86mm borr.
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Postat: fre aug 24, 2012 11:16 pm
av Jens Gustavsson
som sagt bara standard invändigt.
skulle tro en GSI är vassare i kamaxlarna standard? vad ger de vid 1.25mm?
det finns ingen vits med separata spjäll på en sån motor, sämre effekt och svårare att mappa om man frågar mig.