Ekonomitrimm och lägre förbrukning, B230A
Ekonomitrimm och lägre förbrukning, B230A
Tjenixen
Tänker fixa till broderns volvo lite... lite mer effekt och förhoppningsvis dra lite mindre soppa ! Väntar på lite varmare väder innan meket börjar.
Motorn verkar dra onödigt mkt soppa, lite över litern långväg och minst 1,5 i stan.
Har ni några bra tips på vad som kan göras ? Förgasarn ska vara nyligt genomgången och bytta nålar mm enl förra ägaren.
Planerna än så länge är:
*Byta ut höfläkten mot el-dito.
*Byta till T-kam för bättre vrid och lägre bränsleförbrukning (?)
Hur mkt kan man byta innan det är dags att justera om förgasaren ?
Är k-kam annan topp bara att glömma ?
Tacksam för alla svar, tips och ideer =)
Tänker fixa till broderns volvo lite... lite mer effekt och förhoppningsvis dra lite mindre soppa ! Väntar på lite varmare väder innan meket börjar.
Motorn verkar dra onödigt mkt soppa, lite över litern långväg och minst 1,5 i stan.
Har ni några bra tips på vad som kan göras ? Förgasarn ska vara nyligt genomgången och bytta nålar mm enl förra ägaren.
Planerna än så länge är:
*Byta ut höfläkten mot el-dito.
*Byta till T-kam för bättre vrid och lägre bränsleförbrukning (?)
Hur mkt kan man byta innan det är dags att justera om förgasaren ?
Är k-kam annan topp bara att glömma ?
Tacksam för alla svar, tips och ideer =)
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
om motorn har nå større defekt/slitne ringar,utætte ventiler,så drikker den mer bensin enn nødvendig.har du lav laddespenning(volt) til batteriet drikker den svært mye mer bensin.
øket laddespenningen fra 11,5 volt -14,7 på en 2,3 granada,gikk forbruket ned med 0.6 på mila
volvo har fx ett vældig dåli tendsystem,så en kraftig oppgradering vil nokk hjelpe svært.siden vil ett grenrør/avgassrør i rett dim hjelpe ,da volvos motorer er nesten plomberad
+15hk ved bytte av avgassrør/grenrør,som åsså vil senke forbruket 
skifte av en mer fornuftig kam kan åsså senke forbruket- da er IKKE T-kammen ett alternativ,kun ett søppelalternativ. k-kammen eller h-kammen burde funke MEGET bra.....åpner lenger-motorn får mere luft.

skifte av en mer fornuftig kam kan åsså senke forbruket- da er IKKE T-kammen ett alternativ,kun ett søppelalternativ. k-kammen eller h-kammen burde funke MEGET bra.....åpner lenger-motorn får mere luft.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Caterpillar: jo jag vet att både K och H kammen är mkt bättre, hade en k-kam i min förra. Men i detta fall så måste jag väll börja byta munstycken i förgasaren mm ?
Vill gärna undvika detta då jag inte är vidare bra på just den biten.
Han har haft mkt dålig laddning här ett tag, men det är åtgärdat. Har bytt generator. Otroligt att det kan skilja så mkt i soppa dock (ang din granada) !
Ang kam så är det dessutom svårare och dyrare att få tag på dessa medans jag har en t-kam liggandes i köket =)
Vad menar ni mer specifikt med att renovera tändsystemet ?
Byta vissa/alla delar ? byta till _andra_ delar ?
Vill gärna undvika detta då jag inte är vidare bra på just den biten.
Han har haft mkt dålig laddning här ett tag, men det är åtgärdat. Har bytt generator. Otroligt att det kan skilja så mkt i soppa dock (ang din granada) !
Ang kam så är det dessutom svårare och dyrare att få tag på dessa medans jag har en t-kam liggandes i köket =)
Vad menar ni mer specifikt med att renovera tändsystemet ?
Byta vissa/alla delar ? byta till _andra_ delar ?
Börja med ett komptest för att utesluta att motorn är kass , har man ojämn komp så blir förbrukningen hög .
Service : Byt olja+filter , tändstift , luftfilter , kolla membranet i förgasaren så att det inte är sprucket (eller byt det , kostar ca 20 kr ) .
Kolla fördelarlock och rotor , byt om det inte ser bra ut , byt även tändkablar om de är gamla .
Justera tändningen.
Justera förgasaren .
Byt till brytarlöst tändsystem om du inte redan har det , kräver mindre underhåll .
Åker själv med B23A (gått över 30 000 mil ) med K-kam med en bränsleförbrukning på 0,9 - 0,95 liter per mil , kör mest korta sträckor , vid långkörning tar den garanterat under 0,9l/mil , använder dock motorvärmare ganska ofta vintertid .
Använder Biltemas 10-40 mineralolja , luftfilter, membran , tändkablar .
Dock bör fördelarlock , rotor , oljefilter , tändstift köpas på någon annan biltillbehörs affär , biltemas håller för ojämn kvalite , enligt mig .
Service : Byt olja+filter , tändstift , luftfilter , kolla membranet i förgasaren så att det inte är sprucket (eller byt det , kostar ca 20 kr ) .
Kolla fördelarlock och rotor , byt om det inte ser bra ut , byt även tändkablar om de är gamla .
Justera tändningen.
Justera förgasaren .
Byt till brytarlöst tändsystem om du inte redan har det , kräver mindre underhåll .
Åker själv med B23A (gått över 30 000 mil ) med K-kam med en bränsleförbrukning på 0,9 - 0,95 liter per mil , kör mest korta sträckor , vid långkörning tar den garanterat under 0,9l/mil , använder dock motorvärmare ganska ofta vintertid .
Använder Biltemas 10-40 mineralolja , luftfilter, membran , tändkablar .
Dock bör fördelarlock , rotor , oljefilter , tändstift köpas på någon annan biltillbehörs affär , biltemas håller för ojämn kvalite , enligt mig .