Sida 1 av 1
Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: ons aug 29, 2012 12:16 pm
av Erik.B
Jag har lite planer på att ge mig på ett twinchargebygge i vinter och det enda jag inte riktigt vet hur jag ska lösa är en backventil/backspjäll på antingen 3" eller 4" som tål moderata laddtryck.
Jag har kikat lite på ventilationsgrejer osv men de är inte helt täta samt ser väldigt ömtåliga ut.
Någon som har tips på var man kan hitta nåt som går att använda?
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: ons aug 29, 2012 7:39 pm
av NightMaaN
ett spjällhus med en wastergateklocka istället för gaswire på rullen?
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: ons aug 29, 2012 8:48 pm
av Pacman
BMW M60B40 har ett servostyrt antispin-gasspjäll på 80mm som skulle funka bra.
Postat: ons aug 29, 2012 9:05 pm
av Big Al
-
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: ons aug 29, 2012 10:05 pm
av stecka
Big Al va är de för sätt då??
Postat: ons aug 29, 2012 10:30 pm
av Big Al
-
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: tor aug 30, 2012 10:38 am
av Erik.B
Big Al skrev:Vad ska du med backventil/backspjäll till?
I min värld är det totalt onödigt med backspjäll. Finns mycket bättre sätt att lösa det på.
Utveckla gärna. Hur menar du att man löser undertrycket som blir när turbon suger mer luft än kompressorn kan leverera?
Vill inte heller att kompressorn ska vara inkopplad vid höga laddtryck för att slippa effektförluster på veven.
Postat: tor aug 30, 2012 8:06 pm
av Big Al
-
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: tor aug 30, 2012 8:33 pm
av Erik.B
Kompressor - Turbo.
Nu har jag inte räknat på det men jag antar att turbon kommer suga mer luft än vad kompressorn klarar av att leverera och då är tanken att ett backspjäll ska släppa in mer luft till turbon när det blir undertryck mellan turbo och kompressor.
Postat: lör sep 01, 2012 12:31 am
av Big Al
-
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: lör sep 01, 2012 1:08 am
av viktorp
vw:s lösning

Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: mån sep 03, 2012 11:27 am
av Erik.B
Det är sådär jag har tänkt bygga, dock återstår problemet med hur jag ska styra reglerventilen vid kompressorn! Hade tänkt att sätta en backventil där för att få en stängning när luftmassan rör sig iställetför tryckreglering som bromsar luften till turbon (pga undertryck mellan turbo och luftfilter).
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: mån sep 03, 2012 10:38 pm
av dundersmurfen
Kan du inte styra ett vanligt gasspjäll med en gammal hederlig wg klocka. När laddtrycket över stiger x.x öppnar spjället
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Postat: tor sep 06, 2012 5:59 pm
av Firenza
http://www.hilmersson-racing.com/manta-fakta/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla med han som har byggt denna bilen. han kan säkerligen ge lite råd.