Sida 1 av 1

Turbo problem bmw m10 med dellorto

Postat: sön sep 02, 2012 4:50 pm
av tomas_n84
Har nyss satt i en Bmw m10 turbo motor men får den inte att gå som den ska. Går ej på tomgång samt så får man sitta och pumpa gasen ganska så mycket men den går även då dåligt.
Motorn är helt renoverad
Det sitter dellorto dhla 40F 2 st som är trycktätade i inspektionslocket men inte i hålet vid "trattfoten" om ni förstår vad jag menar. Alltså det som är 16mm stort. Måste även det vara trycktäta? Är dåligt med plats i en bmw 2002 så jag satt 4 st 90 graders böjar så plenumet hamnade ovanför bromsservon.
Har en walbro 255l/h bränslepump samt en malpassi btr.
Lågfartsmunstycken=55
Högfartsmunstycken= 155
Turbo td04hl-13t

Blir galen på det här och ger snart upp, är ganska ny med att bygga turbo så kunskapen är inte 100%
Tacksam för svar

Re: Turbo problem bmw m10 med dellorto

Postat: mån sep 03, 2012 8:37 pm
av Jens Gustavsson
börja med en provtryckning. kolla extra noga att flottörhusen trycksätts och inte läcker.
köp sen BB lamda, bränsle trycks mätare , synk-mätare och en bok i hur förgasarna fungerar så har du goda chanser att få det bra.

Re: Turbo problem bmw m10 med dellorto

Postat: sön maj 05, 2013 10:51 am
av Baxman
tomas_n84 skrev:Har nyss satt i en Bmw m10 turbo motor men får den inte att gå som den ska. Går ej på tomgång samt så får man sitta och pumpa gasen ganska så mycket men den går även då dåligt.
Motorn är helt renoverad
Det sitter dellorto dhla 40F 2 st som är trycktätade i inspektionslocket men inte i hålet vid "trattfoten" om ni förstår vad jag menar. Alltså det som är 16mm stort. Måste även det vara trycktäta? Är dåligt med plats i en bmw 2002 så jag satt 4 st 90 graders böjar så plenumet hamnade ovanför bromsservon.
Har en walbro 255l/h bränslepump samt en malpassi btr.
Lågfartsmunstycken=55
Högfartsmunstycken= 155
Turbo td04hl-13t

Blir galen på det här och ger snart upp, är ganska ny med att bygga turbo så kunskapen är inte 100%
Tacksam för svar
F og H utgavene av DHLA 40 er litt spesielle. Du må lage 4 stk. foringer. De må være ca. 6 mm lang, være nøyaktig 2,0 mm utvendig diameter og være ca. 1,3 mm innvendig. Disse monteres ved siden av lavfartsdysene og fjerner problemet ditt.

"Hålet ved trattfoten" trykktettes. Dette er mye viktigere enn å trykktette i inspektionslocket som ikke leder til flottørhuset.