Gas portning på kolvar ...?
Gas portning på kolvar ...?
Lite nyfiken , på början av nittio talet när jag åkte CBB så gas portade man lustgas kolvar men hur är det i dag ?
Sen slutade man för att det förstörde kolvarna men hur va det igentligen?
Är det ett gammalt hyss eller gör man det fortfarande ?
/Peter
Sen slutade man för att det förstörde kolvarna men hur va det igentligen?
Är det ett gammalt hyss eller gör man det fortfarande ?
/Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Gas portning på kolvar ...?
Gasportar gör man eftersom man går ner i spel på ringlanden på racekolvar.
Fyllningen bakom ringen blir långsammare annars.
Att man går ner i spel är för att förhindra ringarna från att flyta.
Med gasport blockar inte ringen trycket in bakom ringen som den skulle göra på en vanlig kolv när ringen ligger mot ovankanten på spåret,
Ungefär samma funktion som en L ring.
Erland
Fyllningen bakom ringen blir långsammare annars.
Att man går ner i spel är för att förhindra ringarna från att flyta.
Med gasport blockar inte ringen trycket in bakom ringen som den skulle göra på en vanlig kolv när ringen ligger mot ovankanten på spåret,
Ungefär samma funktion som en L ring.
Erland
Re: Gas portning på kolvar ...?
Har funderat lite, skulle det hjälpa för att få kolvringarna att täta bättre högre upp i varvtalet?
Något man kan göra själv på std kolvar på en motor, B230, man vi varva lite extra utan att ringarna börjar flyta?
Det är ju "bara" ett par hål pårätt ställ med rätt dimension..
Något man kan göra själv på std kolvar på en motor, B230, man vi varva lite extra utan att ringarna börjar flyta?
Det är ju "bara" ett par hål pårätt ställ med rätt dimension..
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Gas portning på kolvar ...?
Ringarna flyter när deras kinetisk energi blir större än cylindertrycket kan hålla emot.
Kör man nästan nollspel i ringspåret så kan mycket lite gas läcka förbi under ringen.
För att få in tryck bakom ringen med trångt spel krävs gasportar.
Den enda ring som klarar av att hållas ute när den flyter är L eller Dykes ringen.
Den var väldigt vanlig på tvåtaktare förr.
Erland
Kör man nästan nollspel i ringspåret så kan mycket lite gas läcka förbi under ringen.
För att få in tryck bakom ringen med trångt spel krävs gasportar.
Den enda ring som klarar av att hållas ute när den flyter är L eller Dykes ringen.
Den var väldigt vanlig på tvåtaktare förr.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Gas portning på kolvar ...?
allteftersom man varvar mer och mer desto tuffare blir det för trycket att 'hinna ned' och trycka ut kolvringen.
Gasportning kan hjälpa snabba upp denna process lite så man kan sträcka ut varvtalet några hundra varv till.
Jag har sett bromsresultat som verkar tyda på att det är lite så som jag beskrev, samma maskin gav ett 20tal hk mer över 7500rpm efter gasportning och höll ut lite till, ca 300rpm mer än innan, motorn hade toppeffekt vid 8000rpm innan, och även efteråt, men kurvan dippade lite senare.
En del undrar om slitaget ökar, jag vill påstå det är knappt märkbart.
Högst tryck på ringarna har man juh under vridmax, eller max Bmep som en del vill säga.
Och det är sällan på toppvarv, så lyckas man höja trycket på ringen lite så är det långt ifrån lika som vid vridmax.
Kanske är en myt född ur gamla 'expander ringarna' som fanns förr?
Gasportning kan hjälpa snabba upp denna process lite så man kan sträcka ut varvtalet några hundra varv till.
Jag har sett bromsresultat som verkar tyda på att det är lite så som jag beskrev, samma maskin gav ett 20tal hk mer över 7500rpm efter gasportning och höll ut lite till, ca 300rpm mer än innan, motorn hade toppeffekt vid 8000rpm innan, och även efteråt, men kurvan dippade lite senare.
En del undrar om slitaget ökar, jag vill påstå det är knappt märkbart.
Högst tryck på ringarna har man juh under vridmax, eller max Bmep som en del vill säga.
Och det är sällan på toppvarv, så lyckas man höja trycket på ringen lite så är det långt ifrån lika som vid vridmax.
Kanske är en myt född ur gamla 'expander ringarna' som fanns förr?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Gas portning på kolvar ...?
nuförtiden så gör man oftare vågräta gas portar ovanför ringen ut mot cylinder väggen.
men slitaget på ringarna ökar och har man inte rätt ring så kan friktionen öka drastiskt också så det är inte så enkla grejor har jag läst om. ring tillvärkarna kan nog detta bäst som exempel total seal.
mvh jens
men slitaget på ringarna ökar och har man inte rätt ring så kan friktionen öka drastiskt också så det är inte så enkla grejor har jag läst om. ring tillvärkarna kan nog detta bäst som exempel total seal.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Gas portning på kolvar ...?
Okej, låter ju bra.
Nackdelar/fördelar med att göra hål från kolvtoppen jämför med de som går in från sidan i kolvringsspåret?
Nackdelar/fördelar med att göra hål från kolvtoppen jämför med de som går in från sidan i kolvringsspåret?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Gas portning på kolvar ...?
Motorer som det är risk man får sotuppbyggnad på gasportas med fördel från 'sidan'.
dragracemaskiner samt mettismotorer som inte sotar kan man porta uppifrån.
dragracemaskiner samt mettismotorer som inte sotar kan man porta uppifrån.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Gas portning på kolvar ...?
Hadde det vært ett poeng å brukt ring med gas portar på nr 1 og totalseal sine gapless ringer på ring nr 2?
Re: Gas portning på kolvar ...?
Jag valde att inte använda gasportar till mina kolvar pga risken att de skulle sätta igen sig. Då förlorar man ju funktionen.
Jag vet inte hur stor risken är, men det var iaf en poäng tyckte jag
Jag vet inte hur stor risken är, men det var iaf en poäng tyckte jag
Re: Gas portning på kolvar ...?
Gjorde Dyno test på detta på en Rödblockare Volvo där vi steg trimma den från std upp till 113liter /hp där körde vi testet på Gas port. Jag fräste små kanaler snett in bakom ringen (6st) runt över ringen kolvarna var av märket Mahle nästa nya samt ringarna i samma skick. Jag Dyno körde motorn före detta modd till en viss effekt men ett HC värde som var repeterbart under full gas samtliga pulls med autoload kör man varje repa inom ca 2hp och ett register som är lika.
Med std Mahle kolvar samt ringar så ökar Hc värdet väldigt mycket efter 6500rpm då klara dom inte att täta efter gasport fick vi bättre tätning upp till 6800rpm med en betydlig sänkning av HC värdet och vi fick +3hp i topp effekt men ökat låg rpm effekt infann sig åxå i form av 4-5hp men slitaget öka helt klart och det utesluter jag som en bra lösning i många fall.
Med std Mahle kolvar samt ringar så ökar Hc värdet väldigt mycket efter 6500rpm då klara dom inte att täta efter gasport fick vi bättre tätning upp till 6800rpm med en betydlig sänkning av HC värdet och vi fick +3hp i topp effekt men ökat låg rpm effekt infann sig åxå i form av 4-5hp men slitaget öka helt klart och det utesluter jag som en bra lösning i många fall.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
Re: Gas portning på kolvar ...?
Hej!
Jag har inte så mycket att tillföra till den här diskussionen men om någon vill läsa lite om kolvringar så tillverkas det kolvringar i Mölnlycke (Göteborg).
http://www.daros.se/technology
Dem tillverkar kolvringar till betydligt större maskiner som har mycket lägre varvtal men fyller ändå sin funktion. Kan man så är ett studiebesökt väldigt lärorikt och intressant. Att bara se en kolvring som är 20mm tjock och ca 1 m i diameter är imponerande.
Här är en annan länk till en annan tillverkare.
http://www.federalmogul.com/en-US/EIT/G ... qHK_cTuJe8
// EtZi11
Jag har inte så mycket att tillföra till den här diskussionen men om någon vill läsa lite om kolvringar så tillverkas det kolvringar i Mölnlycke (Göteborg).
http://www.daros.se/technology
Dem tillverkar kolvringar till betydligt större maskiner som har mycket lägre varvtal men fyller ändå sin funktion. Kan man så är ett studiebesökt väldigt lärorikt och intressant. Att bara se en kolvring som är 20mm tjock och ca 1 m i diameter är imponerande.
Här är en annan länk till en annan tillverkare.
http://www.federalmogul.com/en-US/EIT/G ... qHK_cTuJe8
// EtZi11