Form på ventiler
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Form på ventiler
Jag har börjat modifiera ventiler till min folkracemotor och tänkte få lite åsikter om vad ni tror.
Lite stöd har jag tagit från från bibeln "Four-stroke performance tuning".
Motorn är en saab 16V så kallad "kortmotor".
Vi börjar med avgasventilerna. Vad tror ni ska jag slipa mindre radie i övergången från skaft till tallrik?
Andra åsikter?
Lite stöd har jag tagit från från bibeln "Four-stroke performance tuning".
Motorn är en saab 16V så kallad "kortmotor".
Vi börjar med avgasventilerna. Vad tror ni ska jag slipa mindre radie i övergången från skaft till tallrik?
Andra åsikter?
Re: Form på ventiler
Låt skaftet vara! lönar sig inte, bräster bara nån ventil. du kan ju prova "golfbolls effekt" skulle själv vilja prova men vet inte riktigt om jag orkar borra så många fördjupningar
if it feels like you have full control, you don´t drive fast enough!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Form på ventiler
Den till vänster brukar flöda bättre pga sin stora tulip.
Men det har med kanalernas form att göra och hur arean under sätet ser ut.
Dom korttoppar jag gjort har jag andvändt std ventiler på. Dom har räckt väldigt långt på avgas i flöde.
För att veta vilken ventil som passar bra i vilken kanal måste man upp i flödesbänken.
Jag har själv blivit förvånad över vissa resultat!
Men det har med kanalernas form att göra och hur arean under sätet ser ut.
Dom korttoppar jag gjort har jag andvändt std ventiler på. Dom har räckt väldigt långt på avgas i flöde.
För att veta vilken ventil som passar bra i vilken kanal måste man upp i flödesbänken.
Jag har själv blivit förvånad över vissa resultat!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Form på ventiler
Jopp, flödesbänken är ju på gång så det får bli lite egna tester.
Förstår också att det har med utformning av kanalen att göra. Ska bli intressant att labba.
Förstår också att det har med utformning av kanalen att göra. Ska bli intressant att labba.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Form på ventiler
Tulipform fungerar bra på en kanal med hög kort radie men blockar flödet på en låg kanal.
På en kanal med låg kort radie är den slipade ventilen bättre.
Erland
På en kanal med låg kort radie är den slipade ventilen bättre.
Erland
Re: Form på ventiler
Jag brukar sätta 18 grader på insug och 25 grader på avgas och 60 grader på ovansidan av avgasventilen så det hjälper att styra avgaserna förbi tallriken så ökar höglyftflödet.
Häls lacke
Häls lacke
Re: Form på ventiler
Finns bilder på en isärsågad saabtopp i
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... t=saabtopp
Denna bla. Skulle tulip vara att föredra?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... t=saabtopp
Denna bla. Skulle tulip vara att föredra?
Re: Form på ventiler
Tjoho!
Jag lyfter denna tråden med en annan fråga:
Vad beror det på att anläggningsytan på ventilerna får såna "prickar" på sej som syns på första inlägget?
Hög oljeförbrukning?
Behöver man slipa om ventilerna eller räcker det att slipa in dom med pasta?
Jag lyfter denna tråden med en annan fråga:
Vad beror det på att anläggningsytan på ventilerna får såna "prickar" på sej som syns på första inlägget?
Hög oljeförbrukning?
Behöver man slipa om ventilerna eller räcker det att slipa in dom med pasta?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Form på ventiler
Ibland försvinner prickarna med slippasta, om inte så fräser man.
Vad de beror på, sot fastknackat samt 'pitting' eller vad det kallas.
Matrialvandring.
I övrigt, Erland är inne på rätt spår, det har även betydelse över hur förbränningsrummet ser ut.
Vad de beror på, sot fastknackat samt 'pitting' eller vad det kallas.
Matrialvandring.
I övrigt, Erland är inne på rätt spår, det har även betydelse över hur förbränningsrummet ser ut.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!