Sida 1 av 1
haltech f3
Postat: mån feb 13, 2006 12:57 pm
av pastorn
hej ska bygga på ett haltech på min maskin
men de finns ingen mappsensor går de att mappa sprutet via spjällägesgivaren då istället?? spelar de någon roll vilken har en nu från en 850 men tänkte använda mig av alfans med tanke på att jag har ett sådant spjällhus (bosch)
f
Postat: tis feb 14, 2006 11:01 am
av Pizza
Nja, blir ju lurigt då inte motorn vet vad det är för laddtryck, då blir det ju svårt för den å skicka på rätt mängd sås.... å rätt mängd soppa har jag av nån konstig anledning fått för mig är bra!
Köp dig en mappsensor, går säkert på nå sätt utan, men det underlättar ju en hel del!
Pizza
Postat: tis feb 14, 2006 7:03 pm
av pastorn
ska jag köra med en kombinerad mapp plus lufttemp givare?
någon som har ett schema på hur de ska kopplas för jag har bara den befintliga kabel stammen att gå efter...
Postat: tis feb 14, 2006 9:05 pm
av Hanky
Här har du kopplingsschemat iaf, vet inte om det är till någon hjälp.
eller det är snarare en pinout.
http://www.haltech.com.au/downloads/F3.pdf
mvh Hanky
Postat: ons feb 15, 2006 6:32 am
av pastorn
ja de är lite till hjälp men jag begriper inte iaf hur mapp sensorn ska kopplas vad heter mapp sensor på engelska??
Postat: ons feb 15, 2006 9:55 am
av super7
Sitter inte map sensorn inbyggd på F3:n
Postat: ons feb 15, 2006 8:51 pm
av pastorn
de är möjligt jag har en luft nippel på boxen men om de är inbyggt eller inte vet jag inte har ingen manual till den..
d
Postat: tor feb 16, 2006 12:08 am
av Pizza
DTA 8 kör med kombinerad lufttemp/mappsensor kostar 860:-, annars kan du ju köra en lös mappsensor och en 740Turbo tempgivare, den finns ju ohm värdena till så du bara kan lägga in det i sprutet.... Simpelt, enda du behöver tempgivaren till för sprutets del är ju kallstarts berikningen då den inte styr fläkten.....
Finns även Honeywell givare hos ELFA som du får med värdena till när du köper den, funkar kanoners!
Pizza
Postat: tor feb 16, 2006 1:04 am
av super7
pastorn skrev:de är möjligt jag har en luft nippel på boxen men om de är inbyggt eller inte vet jag inte har ingen manual till den..
Har du en nippel på boxen så är den inbyggd.
Postat: tor feb 16, 2006 2:10 am
av kralle
Hej Pastorn!
Orginal levererades F3 med komplett kabelhärva och alla givare (spjälläge, vattentemp, lufttemp). Dessa var försedda med var sin kontakt och därmed bara att plugga in. Jag tror att dessa finns att köpa som reservdel vilket nog är den enklaste lösningen. Något utförligt kopplingsschema finns inte i manualen men man kan förmodligen mäta sig fram till hur man kopplar in respektive givare. Kontrollera bara så att din trottelpositionsgivare är på 5kohm. F3:n styrs av den inbyggda mappsensorn och trottelpositionsgivare används bara till "accpumpsfunktion" och till fuelcut vid motorbroms. I kabelhärvan är det draget en slang som är tänkt att användas till den inbyggda mappsensorn men man kan naturligtvis dra en separat slang. Om du vill kan jag maila en dålig kopia på manualen (12MB).
Mvh Krister
Postat: tor feb 16, 2006 6:57 am
av pastorn
hej kanon
då vet jag hur de ligger till
men om du har lust och ork så maila gärna över manualen
rsrkalle@spray.se
många tackar..