Tänkte kolla om de är nån som vet vart/om man kan få tag på färdiga "bättre än original" kolvar å stakar till PRV-motorerna?
Lr är det bara att mått beställa som gäller? Och vart ifrån isf? Är Parners saker nå att ha, verkar ju vara väldigt olika åsikter om det...
Även om nån vet vart man kan få tag på Topp-packning, alternativ några som tillverkar?
Kolvar å stakar PRV
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor nov 19, 2009 12:17 am
- Ort: Västerås
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kolvar å stakar PRV
vad ska du ha motorn till? de ser helt ok ut vad jag mins standard grejorna iallafall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor nov 19, 2009 12:17 am
- Ort: Västerås
Re: Kolvar å stakar PRV
Tanken är att ha till drag/street racing.
Turbo konvertering å hela kalaset.
Turbo konvertering å hela kalaset.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kolvar å stakar PRV
under 700hk kan du nog köra original om du bygger rätt och sjusterar noga. hur tjocka är fodren? kanske är där det spricker först?
bygg en enkel motor först där du tunar in allt och kör nån sesong först sen med bättre vetskap så bygger du en värre motor. så skulle jag iallafall göra.
mvh jens
bygg en enkel motor först där du tunar in allt och kör nån sesong först sen med bättre vetskap så bygger du en värre motor. så skulle jag iallafall göra.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor nov 19, 2009 12:17 am
- Ort: Västerås
Re: Kolvar å stakar PRV
Okej, tack så mkt.
Vet inte hur tjocka dom är original, får ta och kolla upp det.
Vet du nån som är bra på topparna till dessa? Kanske till och med du?
Har ju tyvärr "bara" 12 ventilare än så länge, men söker efter 24v toppar... Kanske räcker med 12orna till runt 700hk, som va min tanke från början.
//Emanuel
Vet inte hur tjocka dom är original, får ta och kolla upp det.
Vet du nån som är bra på topparna till dessa? Kanske till och med du?
Har ju tyvärr "bara" 12 ventilare än så länge, men söker efter 24v toppar... Kanske räcker med 12orna till runt 700hk, som va min tanke från början.
//Emanuel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kolvar å stakar PRV
jag har flödat några sånna toppar från kjell och roland i lyksele som har varit väldigt bra drag i
jag skulle nog kunna få till nått liknande. det är inga problem med topparna på de "låga" effekterna
. jag har för mig att reservdels priserna på saker till 24v är svin dyra så det är nog bättre att trimma 12v.
med steg 1 kamaxlar och bättre fjädrar, vettig turbo och sen en portning så ska man nå 700+hk på E85 utan några problem på ett rätt så lågt laddtryck och varv.
men börja med att foska i hur fodren ser ut sen kan man räkna vidare baserat på det hur man ska gå till väga.
en sån motor med lite förstärkningar i block och stakar sen med mer laddtryck ska inte va omöjlig att plocka 1000hk i dragrace utförande.
jag har alltid varit sugen på att bygga en sån motor själv så jag har en del ideer om hur de ska byggas och jag hjälper dig gärna med toppar, kam turbo mm senare imot vintern
mvh jens


med steg 1 kamaxlar och bättre fjädrar, vettig turbo och sen en portning så ska man nå 700+hk på E85 utan några problem på ett rätt så lågt laddtryck och varv.
men börja med att foska i hur fodren ser ut sen kan man räkna vidare baserat på det hur man ska gå till väga.
en sån motor med lite förstärkningar i block och stakar sen med mer laddtryck ska inte va omöjlig att plocka 1000hk i dragrace utförande.
jag har alltid varit sugen på att bygga en sån motor själv så jag har en del ideer om hur de ska byggas och jag hjälper dig gärna med toppar, kam turbo mm senare imot vintern
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor nov 19, 2009 12:17 am
- Ort: Västerås
Re: Kolvar å stakar PRV
Okej, ja det låter ju bättre än förväntat
Hade ju nästan räknat med bara tråkiga nyheter och motarbetan när jag bestämde mig för att köra PRV. Va väl nästan en av anledningarna oxå, sen att de inte är så speciellt många som kör med dessa motorer, vilket bara gör det roligare.
Ska kolla upp skicket på sakerna när jag kommer hem i helgen, då jag nästan bara slängt allt åt sidan i tron om att de skulle behövas bytas...
//Emanuel

Ska kolla upp skicket på sakerna när jag kommer hem i helgen, då jag nästan bara slängt allt åt sidan i tron om att de skulle behövas bytas...
//Emanuel