Sida 1 av 3

segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: tis sep 18, 2012 8:47 pm
av Plump
Har en hx40 med 14hus på en vit 5a.
Men den är grymmt segspolad.
Är ingen expert när de gäller turbos men den känns ändå fräsch.

Nån som har nån ide på vad man kan kolla om de är nått fel på turbon?

Nått galet är de för har fullt lägg vid 5k.

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: tis sep 18, 2012 8:52 pm
av mattias
Och systemet är provtryckt och tätt, och wastegaten fungerar exceptionellt bra?

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Postat: tis sep 18, 2012 8:54 pm
av Plump
Tätt är de ja. Wg körde polaren med veckan innan och de lunka fint för han.

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: tis sep 18, 2012 9:21 pm
    av uhamn-racing
    måste va kass, körde fullt motryck på ovansidan utan annat resultat på lägre varv, tycker den är trög när man snurrar på den skulle plocka isär den och kolla över lagerdelen eller hitta en annan core

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: tis sep 18, 2012 9:49 pm
    av Plump
    Ang snurrade så har jag jämfört den med andra å dom känns lika.
    När maskin är avstängd då.

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: tis sep 18, 2012 10:05 pm
    av uhamn-racing
    testa att köra med bara downpipe, hade väl bara 3 tums downpipe på den? hade rekomenderat 3,5 minst första biten, hade du kat.? va ju lite stressat sist :?

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: ons sep 19, 2012 6:02 am
    av Plump
    Ja det är 3" dp på den. Tänkte att de räcker för de är väl närmare 500 som 3 börjar bli för litet.
    Sitter ingen katt på den.

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: ons sep 19, 2012 10:38 am
    av Jens Gustavsson
    3 " räcker inte långt. sen hur är den mappad och vad är det för wg?

    vad är det för grenrör (gärna några bilder)

    kamaxlar, toppar , insug mm?

    kompa och bränsle?

    mvh jens

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: ons sep 19, 2012 9:35 pm
    av ogge
    polaren bromsade 606whp med 3" downpipe och ca 1m rör på ett 6262 agregat . volvo 16v

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: ons sep 19, 2012 9:56 pm
    av uhamn-racing
    Jens Gustavsson skrev:3 " räcker inte långt. sen hur är den mappad och vad är det för wg?

    vad är det för grenrör (gärna några bilder)

    kamaxlar, toppar , insug mm?

    kompa och bränsle?

    mvh jens
    mappad till o.83 saknar avgastemp :doh: så kör lite safe på tänding var även brått och mycke strul. men ger du fullt på gasen och håller broms så bygger den knappt nått tryck även med bara tryck på ovansidan wastegaten :shock: kina 44mm va de nog. tycker grenrör m.m såg bra ut. systemet var inte trycktestat när jag var där men verkar vara gjort efter. glt kammar. nått hemmaknåpat insug.

    turbon spooler inte som den skall. verkar vara en propp i systemet, Tät ljudämpare? flexrör som innerstumpan gått sönder? , därför tycker ja man ska testa med bara downpipe.
    E85 är soppan

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: ons sep 19, 2012 10:43 pm
    av hauge
    hur har du det med oljetrycket till den.. har den strypning.?

    Ingen strypning är jättebra om man vill att turbon skall gå trögt

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: tor sep 20, 2012 8:14 am
    av Plump
    Jens Gustavsson skrev:3 " räcker inte långt. sen hur är den mappad och vad är det för wg?

    vad är det för grenrör (gärna några bilder)

    kamaxlar, toppar , insug mm?

    kompa och bränsle?

    mvh jens
    Fyller ut uhamn-racing´s info lite

    Grenrör är ett hemmagjort.Byggt om ett tidigare grenrör som var förstort för att passa i mitt motorrum. kollektorn på denna är väl inte den bästa. Skall se om jag kan få tag i nått kort på hur de ser ut.
    kammarna är vanliga glt kammar.
    Toppen skall vara en std topp från 850r.
    Insuget är nått som nån har gjort hemma i plåt. 3". Men skall byta ut de.
    Komp har jag ingen aning om.
    Bränslet är E85
    hauge skrev:De sitter en strypning på oljetillförseln. hålet blir 2.5mm..
    De sitter en strypning på oljetillförseln. hålet blir 2.5mm..

    Sv: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: tor sep 20, 2012 8:53 am
    av J00r
    Om turbon är fräsch kvittar ju om motorn är helt slut? Hur är de med.leakdown och ventiltäthet? Sen är ju inte hx40 känd för att spoola snabbast

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: tor sep 20, 2012 8:58 am
    av uhamn-racing
    Även på en motor som är sopor så kan får man spool med en hx40. de är helt dött under 5000 här. man hör att turbon inte spinner upp som den ska.

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Postat: tor sep 20, 2012 9:14 am
    av moeller
    kollat så kammarna sitter rätt?

    polarens satt fel då kom laddet väldigt sent men drog lätt till 8500 med glt kammar,
    motorn gick annars precis som vanligt.