Sida 1 av 2
Bra drivaxlar till Volvo
Postat: sön sep 30, 2012 5:08 pm
av jonas16vt
Vad ska man köra med för drivaxlar i Volvo 740 som håller bra med 500hk och våldsam körstil, om det nu finns några ? Jag kör med original nu o svetsdiff men kör typ 2 mil sen går någon av, börjar bli trött påt nu.
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: tis okt 02, 2012 5:35 pm
av petjan99
Köp en Dana 60, från en Cheva van

Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: fre okt 05, 2012 10:12 am
av jonas16vt
Passar den hyfsat i 740 infästningarna eller ska man satsa på 4-länk när man ändå är igång ?
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: fre okt 05, 2012 10:22 am
av fredde_vit_pv
Dana 60 satt inte på Cheva van!. upphängningen av axeln(och mellanaxel), kopplingstypen och däcktypen påverkar
livslängden på bla drivaxlar

så en riktig upphängning skadar inte!
/F
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: fre okt 05, 2012 12:04 pm
av calle Bengtsson
jag tror att den största boven i dramat är svetsdiffen.
MVH Calle
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: fre okt 05, 2012 10:33 pm
av Toffe
det finns inga bra till en volvo axel...
en dana60 skall du inte köpa, du vill inte ha 85kg ofjädrad vikt helt i onödan. ford 9" eller som budget chevy 12bult.
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: lör okt 06, 2012 3:58 pm
av jonas16vt
Kanske hjälper o sätta i en torsendiff istället, den e ju lite skonsammare mot drivaxlarna. Någon som vet om drivaxlarna från bakaxeldelar är något att satsa på?
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: lör okt 06, 2012 9:00 pm
av Toffe
Pinjongen håller inte iaf, så de är bara onödigt. Bygg en axel från ett bättre ämne från start.
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: sön okt 07, 2012 8:15 am
av jonas16vt
Men då kanske man ska bygga om till multilink från en BMW. Bakvagn från e34, håller dom bra lr ?
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: lör okt 27, 2012 8:12 pm
av Magistern
jonas16vt skrev:Vad ska man köra med för drivaxlar i Volvo 740 som håller bra med 500hk och våldsam körstil, om det nu finns några ? Jag kör med original nu o svetsdiff men kör typ 2 mil sen går någon av, börjar bli trött påt nu.
Hajjar inte hur du/ni lyckas köra av någon axel alls?
Jag har 500Whp 700Nm, svetsdiff, 2-skivig tilton koppling (den elakaste sorten), Jag rullar på 17"are med 225or på gatdäcken och 9" breda 26" höga slicks på strippen och gatrace. Kör med en hederlig 1031, svetsad diff med orginalaxlar 25000mil, 3:31 i utväxling.
Har våldat, startat illa, sladdat, gjort u-svängar på vägen osv och försökt döda axlarna med alla medel. Jag startar på klistrat på strippen med 0,8bar och 6000rpm launchcontrol och dumpar kopplingen, bokstavligen kliver av pedalen. Har kört kanske 200mil i sommar. INTE EN ENDA gick av. Har inte ens behövt tagit ur en och kollat. Så jag fattar inte hur ni gör. Frågan är vad ni gör för skillnad mot mig??
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: lör okt 27, 2012 8:45 pm
av hauge
"Köp en Dana 60"
.. det är vad jag skulle kalla lastbilsaxel. Ja de är väldigt starka och de finns med fullflytande drivaxlar. De väger också väldigt mycket, samt har relativt dyra komponenter.
Ford 8.8 från Ford explorer på åtminstone 90-tal skall vara i stort sett identisk med cheva 12-bult sägs det och går att få för vettig peng. Den från explorer har starkast drivaxlar (31-splines) sitter också på mustang o aerostar, men har då klenare drivaxlar.
Om den är identisk med chevas 12-bult vet jag inte, men den är identskt uppbyggd som vanliga cheva-axlar t.ex 7.5" fast allt är större. Har en 8.8 själv från en -94 explorer som jag kortat och byggt om lite.
Något som är lustigt är att folk får volvoaxlar att hålla så pass bra ändå. De är ju fjutteaxlar med jänkemått mätt (Dana 30 ?)
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: ons okt 31, 2012 7:32 pm
av jonas16vt
Magistern skrev:jonas16vt skrev:Vad ska man köra med för drivaxlar i Volvo 740 som håller bra med 500hk och våldsam körstil, om det nu finns några ? Jag kör med original nu o svetsdiff men kör typ 2 mil sen går någon av, börjar bli trött påt nu.
Hajjar inte hur du/ni lyckas köra av någon axel alls?
Jag har 500Whp 700Nm, svetsdiff, 2-skivig tilton koppling (den elakaste sorten), Jag rullar på 17"are med 225or på gatdäcken och 9" breda 26" höga slicks på strippen och gatrace. Kör med en hederlig 1031, svetsad diff med orginalaxlar 25000mil, 3:31 i utväxling.
Har våldat, startat illa, sladdat, gjort u-svängar på vägen osv och försökt döda axlarna med alla medel. Jag startar på klistrat på strippen med 0,8bar och 6000rpm launchcontrol och dumpar kopplingen, bokstavligen kliver av pedalen. Har kört kanske 200mil i sommar. INTE EN ENDA gick av. Har inte ens behövt tagit ur en och kollat. Så jag fattar inte hur ni gör. Frågan är vad ni gör för skillnad mot mig??
Börjar tro att min diff kan vara ihopsvetsad lite sne, har ni drivaxlarna i hela tiden under svetsning ?
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: ons okt 31, 2012 7:39 pm
av Magistern
Jag tog ur hela min diff och svetsade på bordet. Svetsade lite i taget i omgångar så att det inte blev för varmt.
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: tor nov 01, 2012 11:03 am
av jonas16vt
Ja får göra ett nytt försök då, svetsar du med mig lr ?
Re: Bra drivaxlar till Volvo
Postat: tor nov 01, 2012 6:44 pm
av Dennis Öhman
halkigare däck är ju ett sätt. nä men testa punkta allt och sen svetsa om en ny klump, tror du har problemet där. min 16v turbo gjorde samma tills jag gav upp på jaga drivaxlar och svetsa en ny klump och inget mer problem.. har du hålborrat ändarna??