OPEL OLYMPIA 1949

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:) Tänckte starta en tråd om mitt projekt.
Det är em opel olympia 49 som jag har innförskaffat. har haft en dröm i hela mitt liv och det är att bygga en busrod.
Den var ganska rostig som vanligt, men snart är all rost lagad.
Stilen blir som en dragracing bil som dom såg ut under 1970-talet.
Helbur,aluinnredning,massor av mätare,stor motor feta hjul,breddade skärmar runt om,lexanrutor.
Motor blir en MV6 från OPEL OMEGA 2000 femväxlad låda bakvagn från en 1984 OPEL REKORD med diff framvagn med ramsnokar och styrning en OPEL REKORD 1971.
Jag skall lägga upp lite bilder sen med hjälp.
Mer kommer eftersom hoppas ni är inntreserad av mitt projekt.
Sen har jag en 1951 OPEL OLYMPIA och en 1962 OPEL REKORD som blir mina nästa projekt.
Väl mött KAWASAKI PS den skall gå på gatan :D
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av W108 »

Var det inte dig någon sökte i en annan tråd här? Har du inte redan startat en tråd om detta projekt?

Oavsett vilket så tror jag att detta kommer att bli ännu en kanontråd här att följa :thumbright:

Men var är bilderna :wink:

Edit:Haha det var ju du som sökte ser jag nu, jag har inte järnkoll precis :hihi:
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av Modlendingen »

Kom med bilder, liker planen ;)
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:) Bilder kommer så fort jag får hjälp med det datorer och jag hör inte riktigt ihop mvh KAWASAKI :D
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:) Det som har hänt nu på morgonen är att jag har beställt stålomspunna bromsslangar, fuellcell, tändkablar dyrt men smaskigt fina grejor. Jag har en budget på 150000kr har jag satt upp på tre år. Jag hoppas det håller mvh KAWASAKI :D
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av jonas landin »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=22173" onclick="window.open(this.href);return false;
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:) Har gjort två nya balkar till bakaxaeluppningen 60x40x3mm blev mycket bra. Jag har byggt alla balkar i två-mmplåt även kardantunnel.plus golv. Annledningen till det är att jag vill ha upp vickten på bilen plus att den blir vridstyv, jag sicktar på 1300kg. Jag får ha 15kw per hundra kilo på ett ombygtt fordon det skall räcka för en OPEL MV6-MOTOR den är på 211hk plus lite trim såsom headers och lite annat godis- PS finns det någon som har en 12,5cm varvräcknare till över så är jag mycket inntreserad av den. mvh KAWASAKI :D :D :D :D
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:) Har rensat hela motorutrymmet på allt gammalt skrot. Har kommit på en helt tokig ide, funderar på att bredda hela karossen. Skära av den längs med och lägga i en 20cm bred remsa. Jag tror den blir gode fet då.
Sen är bilen döpt nu, den heter STELLA 2 efter flickans pudel som blev påkörd för två veckor sen och överlevde inte smällen, för den hunden var hela familjens gulleplutt.
Sen har jag hämtat ner en till donatorbil en 79-OPEL REKORD ska ha lite delar från den.
Nu har jag inte tid att skriva mer måste ut och jobba med STELLA 2
Bilder kommer så fort som möjligt mvh KAWASAKI :D :D :D :D :D
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av Magic thomsson »

Låter helfränt ditt projekt =0).
Roger (Magic T) Thomasson
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av W108 »

Kawasaki, jag har bara lagt in en enda bild på forumet och det var inte svårt alls.

Jag gick till sidan forumbilder (googla så kommer du dit), sedan tryckte jag på någon knapp där det stod "ladda upp bild" eller något, nu får du välja bild från din dator och ladda upp..

Sedan så högerklickar du på någon av länkarna du får och väljer "kopiera", efter det går du hit till din tråd och högerklickar igen i samma ruta där du skriver din text; välj "klistra in". Nu kommer din bild att synas för oss andra.

Det är ett häftigt projekt du har, och vi vill se bilder :thumbright:
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:D Tackar för hjälpen bilder kommer så fort som möjligt. Det som har hänt idag svetsning åter svetsning har redan förbrukat en 5kilo-rulle migtråd. Var och beställde lexanrutor idag dyrt men läckert. Finns det någon här på forumet som vet var man beställa gula silikonkablar till tändning 8mm, eller om nån har till salu kan ringa mig på 070-5771508. mvh KAWASAKI
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:D Kom på att jag har köpt en varvräknare nu hitta en på nätet till bra pris. Jag glömde säga att hastighetsmätaren 12,5cm kommer från en porsche carrera skitläcker köpte den på tradera 350kr med frackt och allt. :D
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:) Har gjort en ny balk till bakaxeln blev mycket bra i mina ögon. Jag kör ett pass på morgonen 05.30-07.45 annars blir det inget gjort, men jag börjar vara less mvh KAWASAKI :D
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:D Det som har hänt i dag är att jag har fått bygga en helt ny b-stolpe. Det var ett jävla jobb men det blev bra till slut. I morgon skall jag ge mig kast med torpeden, den blir så gott som helt ny. Sen har jag börjat att fundera på flippfront jag tror det skulle bli fränt. Nu skiter vi i STELLA för idag nu går vi in och dricker kaffe. :D
KAWASAKI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor mar 19, 2009 3:58 pm

Re: OPEL OLYMPIA 1949

Inlägg av KAWASAKI »

:( Det verkar vara svalt inntresse för mitt projekt här på forumet, så vi lägger ner tråden. Adjö mvh KAWASAKI :D
Skriv svar