Bygge av flödesbänk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Om jag nu ska sammanfatta lite vad jag har hållit på med sista tiden så har fokus legat på att göra klart den 530-toppen jag skickat iväg och att göra klart min egen folkrace-Celica.

530-toppen gjordes medvetet ganska trång med inriktning på gashastigheten och inte så höga varv. Killen som skulle ha toppen ville ha det så. Har flödesvärden i garaget men vi hamnade på drygt 170cfm på insug och strax under 140cfm på avgas med originalstorlek på ventilerna om jag minns rätt. Jag ska få rapport om resultatet vad det lider.
Jag har mycket kvar att lära med dessa toppar och tiden var rätt begränsad i det här fallet så jag får fundera och fila mer en annan gång.



Celica-toppen plastades ganska hårt och det gav resultat. Här minns jag inga värden i huvudet nu men flödet var inte ett bekymmer. Orörda säten sånär som på att jag slipade in ventilerna med pasta. Ventilerna har backcut original och även minskad skaftdiameter i kanalen så jag lämnade de rengjorda men orörda i övrigt.

Motorn är ett hopplock av flera generationer av Toyotas 3s-ge. I grunden är den en generation 1 men med kolvar från generation 3 med höjd kolvtopp. Toppen, insugsgrenrör och avgasgrenrör kommer från generation 2. Detta insugsgrenrör har varierbar geometri som kallas ACIS. Toppen planades 0,5mm mest för att den skulle vara plan.

Efter sammansättning hade jag kvar en gammal bränsletrycksregulator som var klämd för ökat bränsletryck. Jag ställde fram insugskammen några grader då kammarna sitter symmetriskt på dessa motorer original. Så klart var det en massa fundering kring inställningar av tändning och styrningen av varierbara insuget. Styrsystemet till motorn är från generation 1 som då har en annan typ av varierbart insug men det gick via lite mixter att koppla in på det nyare insuget.

Vid första provkörningen kändes det att det fanns effekt och potential men att den med största sannolikhet gick fett. Dessutom var den väldigt spetsig i karaktären då den var nästan död i mellanregistret. Men det viktigaste för mig var att se att det fungerade och inte sölade olja, vatten eller gick varm.

Bestämde mig för att köra den på rullar på det enda företaget i stan som har rullande landsväg. Jag ade tills dess monterat en jsuterbar bränsletrycksregulator som jag justerade in på standardtryck enligt verkstadshandboken. Precis som jag känt vid provkörning var det en riktig dipp i kurvan vid 3500rpm. Maxeffekten låg vid 5000rpm mot originalets 6200rpm.
Vi testade med justering av bränsletrycket först. Med ökat tryck tappade vi ännu mer på botten och mellan men van några kilowatt på toppen. Så vi justerade tillbaka det till originalvärdet.
Så gav vi oss på tändningen och då flyttade vi effektkurvan högre upp i registret men vi nådde spikningar nära maxeffekten. Kanske hittade vi 7-8kw men med tanke på spikningarna backade vi tändningen till utgångsläget. Så här i efterhand skulle vi kanske testat med ökad tändning i kombination med ökat soppatryck men så blev det inte denna gång.

Så till dagens höjdare, det justerbara insuget. Så som det var kopplat från början stängde det den större insugsvolymen vid 4300rpm. Vi vlade att koppla bort det helt först. Så att det var öppet hela tiden. Detta gav minskad effekt på toppen men fortfarande med samma dipp vid 3500rpm.
Så låste vi det vid stängt läge. Så ruggigt fin kurva det blev. Vi hittade i storleksordningen 11kw vid 3500rpm.
Slutresultatet blev så en ruggigt fin kurva med 105kw på drivhjulen och då 155hp på motorn enligt bänkens förslustberäkningar. Det häftigaste var dock vridmomentet som på generation 1 av dessa motorer ligger på 172nm, på generarion 2 är det 186nm. Bägge dessa värden var vid 4800rpm.
Mitt vridmoment hamnade på 225nm vid 4600rpm. I kombination med en kurva utan dippar gjorde det motorn så fantastiskt körbar så jag kunde inte sluta le vid provkörningen.

Ett foto på protokollet från bromsningen finns här:
https://www.dropbox.com/s/qn734ju3bsu2p ... .26.08.jpg

Tävlingen jag siktat på innehöll hela 7 kvalomgångar. Jag vann de fem första, var tvåa i den sjätte och vann den avslutande. Detta borgade för en a-finalplats och där blev jag avknuffad i andra kurvan då jag låg tvåa. Så klart var det så jag inte kunde komma loss själv.
Bilen blev så klart såld på anbud men hamnade inte så långt hemifrån så jag ska se omden kommer ut igen så jag kan köpa tillbaks den.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för intressant rapport! Låter kul det där!
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Wikimoe »

Kan säga att det var nära jag skulle buda på bilen din, men det blev en opel på släpet på väg hem istället.
Kul att läsa om någon som törs ge sig på de mer moderna bilarna också!
Wiktor Danielsson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Magic thomsson »

Grattis till A finalen men förstår du är besviken över o fastna i Finalen när du dominerade kvalet,vet hur det känns :evil:
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Nya projekt på gång. Återkommer när de står hemma på gården. Annat märke denna gång ser det ut att bli...

Har en annan folkracebil som är i det närmaste klar. Så det blir väl att damma av den på kommande tävlingar så får nya projekten komma steget efter.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av J00r »

TJenare hur har det gått med flödesbänken och projekten någonfram gång? Fick du ornding på några kalibreringsplattor?
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Ja, hur det går? Det kan man ju undra eftersom jag inte skrivit så mycket här.

Har använt flödesbänken en del så klart. Jag har byggt ett par toppar till folkrace men ingen av de motorerna är uppstartade ännu så jag kan inte lämna något resultat. Bägge de topparna har 4 ventiler per cylinder. Ska väl avlägga utförligare rapporter när jag vet hur väl jag lyckats. Jag har byggt samman bägge dessa motorer även med avseende på underdelen mm.
Jag har dessutom en sågad Golf 8V-topp som jag labbat en del med då jag har två cylindrar som inte är sönderkapade. Har fått till rätt okej värden så här när jag kommit en bit på väg. Funderar på att beställa färdiga race-ventiler för att se hur stor skillnad det ger i bänken jämfört med mina hempulade.

Är inte helt nöjd med själva bänken bitvis.
Trycket i plenumet under toppen svajar lite för mycket tycker jag. Kanske skulle jag ge mig på en uppgradering av själva boxen med motorerna. Antingen att byta ut alla motorer mot likadana och montera backventiler. Mitt andra alternativ är att köpa någon form av lösning där jag kan köra 3-fasmotor med frekvensstyrning.
Just nu kör jag som det är. Jag har hygglig repeterbarhet och till mitt nuvarande pillande duger det.

Jag har pratat med Martin som skurit ut kalibreringsplattorna som flera här på forumet använder och han skulle ordna till mig med men kanske är det dags att påminna honom.
Annars har jag ju mina egna hemsvarvade plattor som Erland Cox har flödat så jag har något att utgå från.
Skriv svar