Sida 1 av 1

74(6)0 PRV

Postat: sön okt 14, 2012 3:36 pm
av Skalman021
Jaha, efter många påtryckningar så startar jag väl en projekttråd nu...

Tanken med hela projektet är att till slut få till en "Åka snabbt"-bil i form av en Volvo 740 med PRV-turbomotor.

Till att börja med så blir de bur, rörramsfront, 6a med turbo, manuell låda och en stor bakaxel i 4-link.

Projektet har väl pågått ett tag, men pga av tidsbrist, andra bilar osv så har de stått rätt still den senaste tiden. Och nu kommer de väl ett nytt ryck, men räknar inte med att den kommer va ihop inom ett år iaf...

Låter väl lite random bilder som är tagna under de senaste åren tala för sig själva...

Bilen innan projektets start...
Bild

Sen började de roliga med rivningen
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Original monstret på väg ur, alltså motorn, inte han under ;)
Bild

Bild

B230A, med enorma 112hk! :P
Bild

Bild

Nya motorn, isär och under rengörning
Bild

Bild

Foder
Bild

Godisklubba?
Bild

Veven
Bild

Hyffsade ventiler original
Bild

Finess bur
Bild

Lilla axeln och däcken som hämtades igår
Bild

Bild

Re: 74(6)0 PRV

Postat: sön okt 14, 2012 5:52 pm
av sabaton91
Ska bli kul o se vad PRV motorn håller :) har du något effektmål? ;)

Re: 74(6)0 PRV

Postat: sön okt 14, 2012 7:03 pm
av S Iwarson
Kul att någon ger sig på PRV-sexan, jag vill minnas att det är rätt snygga radier i kanalerna i de där topparna, borde kunna flöda fint om man portar lite.

Skall du slipa om originalkammarna eller börja med original?

Jag tänker att en betongfyllning i alla fall delvis borde vara en bra idé som en tidig åtgärd på såna där lösfodermotorer.

Motorn är ju både lätt mot motorvolymen samt kompakt, viktfördelning fram/bak borde inte skilja sig nämnvärt mot en B230 applikation.

Re: 74(6)0 PRV

Postat: sön okt 14, 2012 10:36 pm
av Skalman021
Sabaton: Första tanken är väl att lägga sig runt en 700, om det nu håller för de :P Sen får man väl se hur långt man kan gå...

Iwarson: Tack, tänkte att de kunde vara roligt med nå lite annorlunda, verkar ju ändå gå att få lite effekt i dom.
Tanken är väl att köra med nå andra kammar, sen om de blir nå helt nytt lr inte de vet jag inte än. Original funkar väl bäst som prydnad vad jag förstått de som.
Version 1 av motorn blir nog hyffsat original under topparna, sen får jag se vad jag gör åt foderna.
Tomt block kan jag ju säga att de inte väger mkt alls. Skulle gissa på att de inte kan skilja mkt med denna mot ett rödblock i vikt, komplett motor dvs.

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 7:30 pm
av S Iwarson
Undrar om 3L fodren är borrade 2.8or eller helt enkelt en större gjutning?
Tänkte om man vill åka 24v toppar någon gång om man måste byta block eller fräsa upp i befintligt?

Men en hårt portad 12v är nästan fränare. 8)

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 7:37 pm
av Skalman021
Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad som skiljer 2,7 2,8 och 3,0 motorerna. Men tror nog 24v topparna passar rakt av på min motor..
De flesta delarna ser ju iaf lika ut oavsett vad dom sitter i för märke på bilen och storlek samt ventil antal...

Hehe ja visst. Alltid manligare med 2v/cyl :P Om man nu vågar säga de högt... ;)

Edit:
Rätt intressant nu när jag kollar lite mer på de du säger... Slaget är de samma på en b270 och en B280, men skiljer en hel del i borr... För är blocken lika så borde de ju tyvärr vara mindre gods i mina foder... Skulle behövt måtten på lite olika PRV foder känner jag...
Sen väger dom visst ca150kg, inkl allt när dom sitter i 760 iaf...

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 8:14 pm
av S Iwarson
Finns visst en mängd varianter av motorn, upp till 3.5 liters 24v på 238hk i Laguna.
Men jag undrar jag om den motorn har samma yttermått..?

PS: Har man tur kanske någon märkesverkstad kan ta fram fodermått på de olika rovorna.

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 8:19 pm
av Skalman021
Är det verkligen samma motor? För efter 97 så bytte man ju till en annan V6a...

Hittade för övrigt lite data...
B280:
cylinder bore: 91 millimetres, piston stroke: 73 millimetres= 2849cc
Min:
cylinder bore: 93 millimetres, piston stroke: 72,7 millimetres= 2963cc

Så då kan man ju fråga sig om det är "samma" foder lr inte.

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 8:23 pm
av S Iwarson
Det verkar inte vara en volvomotor du har då..

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 8:26 pm
av Skalman021
Nej, vet att de är en 3.0 ifrån en Renault. Z7X-765 heter min, tror den va från 94

Edit:
Sen när jag mätte upp mina foder så va dom i gods ca 5mm nertill och 7mm uppe i själva förbränningsutrymmet.

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 8:30 pm
av W108
Är alla dessa PRV-motorer kompatibla rakt av, dvs passar Renaultmotorn med samtliga aggregat monterade utan modifiering i ex en Volvo, eller skiljer det sig mellan vem som byggt bilen?

Re: 74(6)0 PRV

Postat: mån okt 15, 2012 8:36 pm
av Skalman021
Jag vill få för mig att de väl är mer lr mindre samma block iaf. Men sen om min är ju byggd för att sitta tvär ställd, sen har du ju dom som är mitt monterade osv. Så rakt av med allt runt passar dom ju inte. För är väldigt många olika sprut, förgasare, vxl lådor osv på dom. Men finns ju tex dom som bytt lite saker och satt i 3.0 24V i DeLorean.