b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar
Postat: lör okt 20, 2012 11:47 pm
Jag har en b230fk med 16v topp som jag har bytt topplockspacknig på 5ggr nu.
Börjar tröttna på att riva ner den så tänkte kolla med sävarfolket om ni har några teorier,
jag har provat alla mina ideér och teorier men utan att bli klokare.
Det som händer är att den äter upp packningsmaterialet mellan topp och block där kylvattnet går så
den spottar ur min glykol.
Den läcker inte ut glykol i oljan utan det spottar ut det mellan toppen och blocket ut i motorrummet, förutom 1gång som ni ser på bilderna.
Blocket är precis toppdeckat för 2a gången och toppen riktplanad för 2a gången, även bytt topp och vakumtestat den och det håller tätt.
Provat med arp-bultar till toppen och vanliga standard sträckbult samt med skärkantspackning och vanlig packning, finns inget som funkar, alltid dragit rätt moment med kalibrerad momentnyckel. Topplockspackningarna är Elring och dom ska ju funka bra.
Sitter Griffin kyl på bilen som jag har svetsat om och kör med volvos expansionskärl och kylarlock för att säkerställa rätt tryck i systemet.
Termostaten är en 88 graders orginal termostat, arbetstempen ligger exakt på 88grader i sprutet och peakar på 94-95 grader vid 1.8bar i laddtryck.
Motorspec:
e85
b230fk
hprofil
Je kolvar för 16v 8:5:1 i komp
92mm stroker vev
std 16v topp
Bw s200
Ska försöka få in lite bilder här:



Börjar tröttna på att riva ner den så tänkte kolla med sävarfolket om ni har några teorier,
jag har provat alla mina ideér och teorier men utan att bli klokare.
Det som händer är att den äter upp packningsmaterialet mellan topp och block där kylvattnet går så
den spottar ur min glykol.
Den läcker inte ut glykol i oljan utan det spottar ut det mellan toppen och blocket ut i motorrummet, förutom 1gång som ni ser på bilderna.
Blocket är precis toppdeckat för 2a gången och toppen riktplanad för 2a gången, även bytt topp och vakumtestat den och det håller tätt.
Provat med arp-bultar till toppen och vanliga standard sträckbult samt med skärkantspackning och vanlig packning, finns inget som funkar, alltid dragit rätt moment med kalibrerad momentnyckel. Topplockspackningarna är Elring och dom ska ju funka bra.
Sitter Griffin kyl på bilen som jag har svetsat om och kör med volvos expansionskärl och kylarlock för att säkerställa rätt tryck i systemet.
Termostaten är en 88 graders orginal termostat, arbetstempen ligger exakt på 88grader i sprutet och peakar på 94-95 grader vid 1.8bar i laddtryck.
Motorspec:
e85
b230fk
hprofil
Je kolvar för 16v 8:5:1 i komp
92mm stroker vev
std 16v topp
Bw s200
Ska försöka få in lite bilder här:


