Sida 1 av 1

Seriekoppla bränslepumpar

Postat: tor feb 26, 2004 1:10 am
av CWR
Kan man seriekoppla två likadana Boschpumpar(013) direkt efter varandra? Eller blir det kavitation eller nåt annat knas?

Postat: tor feb 26, 2004 7:47 am
av Jens Gustavsson
Varför? ska du ha 10bars bränsle tryck?

Postat: tor feb 26, 2004 9:49 am
av Jonas CRX VTi 94
Precis. seriekopplar du två pumpar så får de samma flöde men klarar dubbla trycket. Parallellkopplar du två pumpar klarar de samma tryck men du dubblar flödet.

Postat: tor feb 26, 2004 1:43 pm
av CWR
Nja, jag ska väl inte ha 10 bars tryck, utan kanske 5 max beroende på vad spridarna tycker... Det var bara en tanke eftersom jag har 4-5 pumpar som ligger. Känns bortkastat att köpa en ny dyr och fin pump för 2500:- om det går att lösa med flera "vanliga" pumpar. Men då kanske det är bättre att paralellkoppla då :)

Postat: tor feb 26, 2004 3:33 pm
av Jens Gustavsson
en K-jet pump från en turbo bil eller volvo760 eller ford v6 fungerar bra upp till ca 350hk. den jobbar med 5 bar std. jag har flödes testat dessa pumpar de lämnar ca 3.2l/min i returen vid tanken vid 4.5bar bränsle tryck (3bar grund tryck + 1.5bars laddtryck)

Postat: tor feb 26, 2004 9:10 pm
av CWR
Okej, vet du vilket boschnummer ford eller 760 pumpen har? Jag har ju som sagt några pumpar liggandes, fyra av dom tror jag heter 013 på slutet men en av dom är grövre i diameter än dom andra om det har nån betydelse :?