Sida 1 av 1
Nissan DeltaWing
Postat: fre nov 02, 2012 3:54 pm
av Hjorleifsson
Efter hälften kommer nerdiskan fram.
Jag blir nästan förbannad för att jag inte förstår hur det funkar.
Vackert är det iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=c_INdbXMqsw" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan DeltaWing
Postat: fre nov 02, 2012 6:23 pm
av lyyski
Lite svårt att hänga med på den bakvagnen när han berätta,
Den är helt stum i fram och allt fixas ibak? Eller fatta jag helt galet?
Re: Nissan DeltaWing
Postat: lör nov 03, 2012 1:05 am
av biomech
om jag förstod det rätt så var det vid krängning (kurvtagning) som bakfjädringen gjorde hela jobbet?!
framvagnen var inte helt stum utan fjädrar upp och ned men krängde inte pga den smala spårvidden...
...dessutom så hade man i princip lika tryck på båda framhjulen genom kurvor och kunde utnyttja båda däckens hela slitbanor.
Re: Nissan DeltaWing
Postat: lör nov 03, 2012 1:54 pm
av Daniel-635
Intressant !!
Följde bilen med stort intresse på LeMans, synd att de blev så illa avträngda bara.
http://www.youtube.com/watch?v=FJAiZVuC3YI" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag förstod det, sitter det även någon form av progressiv ökning av dämpningen i bakvagnen under roll (Krängning)
I LeMans körde de utanför tävlan, men mer eller mindre under konceptet halva vikten halva effekten och halva förbrukningen.
Just förbrukning är mycket kritiskt på LeMans då det blir avgörande på antalet depå stopp under dygnet.
Re: Nissan DeltaWing
Postat: lör nov 03, 2012 2:17 pm
av subw000fer
Häftigt! Förstod det mesta, men vill gärna veta mer om bakfjädringen. Om det kanske går att implementera lösningen på andra fordon kanske? Såklart viktigast när det är en axel att ta hela roll kraften men borde väl hjälpa till även på en "vanlig bil" med två lika breda axlar?
Trikar borde ju ha sån bakvagn
Tack för länktipset!
Re: Nissan DeltaWing
Postat: lör nov 03, 2012 6:57 pm
av ljungqvist
Intressant! Ska bli roligt att få sen senare hur det där kommer utvecklas.