Rotax 670 Turbo -Fastkörningar DeLuxe 31/1
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Rotax 670 Turbo -Fastkörningar DeLuxe 31/1
Mja har snubblat över en sådan liten snigel & det är ju ändå ett par veckor innan sesongen
drar igång så ett lite halvpundigt turbo bygge borde man ju hinna med?
Har egentligen även en lite mindre VNT snigel från en MB sprinter 313Cdi på lut
men jag undrar om det kanske är onödigt bökigt med Vnt & sånt? Kanske tom
lite för litet avgashus?
Vill försöka hålla så lågt avgastryck som möjligt då det verkar
vara melodin såvitt ja läst på nätet.
att turbon inte kommer förrns 6000rpm+ gör nog inte så mycket
bara jag får upp mitt mål i ladd på 0.5bar. skotern går rikigt bra
redan nu med ca 135-140hp. hade ju givetvis varit Coolare
med typ 170hk
Kapa pipan vid stingern & ett kort lite grövre rör (typ +5-7mm)in till turbon.
sen lättast möjligast ut från turbon utan ljudämpare & sånt tjafs
Trycktäta fuggarna som är ett par Mikuni vm44 borrade till 45.5mm.
hur man går till väga med detta är jag lite osäker på just nu.
så långt är jag med, sen kommer det till bränslepump & regulator.
vad ska man använda sig av här? std membranpumpen vill nog inte funka
nå vidare när bränsletrycket ska upp linjärt alternativt progressivt med
laddtrycket?
Är detta genomförbart utan en tunna med smälta kolvar som resultat?
Oljesmörj till turbon har jag redan skissat i hjärnan hur det kommer se ut
så det är inget problem.
Är det någon här som har lite erfarenhet får du mer än gärna dela med
dig så kanske jag kan hålla nere kolvkontot
//Robban
drar igång så ett lite halvpundigt turbo bygge borde man ju hinna med?
Har egentligen även en lite mindre VNT snigel från en MB sprinter 313Cdi på lut
men jag undrar om det kanske är onödigt bökigt med Vnt & sånt? Kanske tom
lite för litet avgashus?
Vill försöka hålla så lågt avgastryck som möjligt då det verkar
vara melodin såvitt ja läst på nätet.
att turbon inte kommer förrns 6000rpm+ gör nog inte så mycket
bara jag får upp mitt mål i ladd på 0.5bar. skotern går rikigt bra
redan nu med ca 135-140hp. hade ju givetvis varit Coolare
med typ 170hk
Kapa pipan vid stingern & ett kort lite grövre rör (typ +5-7mm)in till turbon.
sen lättast möjligast ut från turbon utan ljudämpare & sånt tjafs
Trycktäta fuggarna som är ett par Mikuni vm44 borrade till 45.5mm.
hur man går till väga med detta är jag lite osäker på just nu.
så långt är jag med, sen kommer det till bränslepump & regulator.
vad ska man använda sig av här? std membranpumpen vill nog inte funka
nå vidare när bränsletrycket ska upp linjärt alternativt progressivt med
laddtrycket?
Är detta genomförbart utan en tunna med smälta kolvar som resultat?
Oljesmörj till turbon har jag redan skissat i hjärnan hur det kommer se ut
så det är inget problem.
Är det någon här som har lite erfarenhet får du mer än gärna dela med
dig så kanske jag kan hålla nere kolvkontot
//Robban
Senast redigerad av Robert Markström den lör jan 31, 2015 8:40 pm, redigerad totalt 13 gång.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Här är en tråd som jag startade för ett antal år sedan....Här står allt du behöver veta om 2T turbo,men mycket läsning!
http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 18763&PN=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske viktigaste av allt är att också trycksätta trotteln uppifrån,typ genom locket,annars kan det bli riktigt otrevligt vid laddtryck!
Tydligen inte lika kännsligt när man kör flatslide förgasare som roundslide.
http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 18763&PN=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske viktigaste av allt är att också trycksätta trotteln uppifrån,typ genom locket,annars kan det bli riktigt otrevligt vid laddtryck!
Tydligen inte lika kännsligt när man kör flatslide förgasare som roundslide.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Hann med 10 sidor nu
Hittills uppfatta jag att ett pito rör är att föredra för att trycksätta just flottörhuset,
sen tryck till btr & trotteln från plenumkammarn?
Ang Btr. ska jag använda mig av en progressiv eller linjär?
var jävligt mycket läsning, lite svårbearbetad information stundvis för
en idiot som man är. Blir nog läsa 50 sidor 2-3ggr
Hittills uppfatta jag att ett pito rör är att föredra för att trycksätta just flottörhuset,
sen tryck till btr & trotteln från plenumkammarn?
Ang Btr. ska jag använda mig av en progressiv eller linjär?
var jävligt mycket läsning, lite svårbearbetad information stundvis för
en idiot som man är. Blir nog läsa 50 sidor 2-3ggr
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Tror jag utesluter vnt snigeln både för storlekens skull & enkehetens skull.
vnt regleras ju med vacum & det är ju lite bris på det
vnt regleras ju med vacum & det är ju lite bris på det
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Nu var det ju ett tag sedan jag höll på med detta....Robert Markström skrev:Hann med 10 sidor nu
Hittills uppfatta jag att ett pito rör är att föredra för att trycksätta just flottörhuset,
sen tryck till btr & trotteln från plenumkammarn?
Ang Btr. ska jag använda mig av en progressiv eller linjär?
var jävligt mycket läsning, lite svårbearbetad information stundvis för
en idiot som man är. Blir nog läsa 50 sidor 2-3ggr
Jo precis,du ska ha lite högre tryck i flottörhusen därav pitåröret.
Eftersom det är lite mera tryck i mitten på röret,av nån anledning.
Btr....ja,det törs jag inte svara på....du får läsa .
Du skulle pratat med "Gunde",han har ju byggt en likadan som du funderar på som funkade bra!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Du ska ha en Malpassi btr, inställbar runt 0.1-0.2bar vid atmosfärstryck och ökar sen linjärt mot laddtrycket. Tror aldrig jag sett ngn köra med ngt annat än en sån.
Har en beggad till salu här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=71152" onclick="window.open(this.href);return false;
Har en beggad till salu här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=71152" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
hämtat turbon nu ikv. blev en Td04h-15g från en C70 T5.
En sak jag grunna lite på. Om man skulle vilja ha ytterligare lite högre tryck genom att
användå pitoröret som sagts, sen göra tryckröret lite mindre i dia ca 8-10mm just där pito
rörets mynning är. borde jag inte få ytterligare lite högre tryck just där då?
Bara en tanke jag bollade med mig själv med risk för att framstå som en hillbilly då jag inte är så insatt
i just flöden osv : ) hade ju vart bra kunna justera trycket i flottörhuset efter tycke & smak?
Perra - btr:en din, klarar den flödet från en elektrisk bränslepump typ som en std bosch?
har en från en Polaris 500 EFI, borde ju dra lite mindre ström : ) eller vill den jobba med lite
mindra flöden?
En sak jag grunna lite på. Om man skulle vilja ha ytterligare lite högre tryck genom att
användå pitoröret som sagts, sen göra tryckröret lite mindre i dia ca 8-10mm just där pito
rörets mynning är. borde jag inte få ytterligare lite högre tryck just där då?
Bara en tanke jag bollade med mig själv med risk för att framstå som en hillbilly då jag inte är så insatt
i just flöden osv : ) hade ju vart bra kunna justera trycket i flottörhuset efter tycke & smak?
Perra - btr:en din, klarar den flödet från en elektrisk bränslepump typ som en std bosch?
har en från en Polaris 500 EFI, borde ju dra lite mindre ström : ) eller vill den jobba med lite
mindra flöden?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Japp den klarar en vanlig bosch pump. Alla som åker turbo på sina förgasarskotrar kör med en sån och det är även den som mc-xpress säljer.
Alexander
Kika på sporthoj.com i turbo/dragracingforumet, pitot-rör och allt runtomkring har avhandlats flertalet gånger där. Här är ett bra inlägg och tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... ost4529692" onclick="window.open(this.href);return false;
Trycksätta bensintanken har jag dock aldrig hört om förr, vore ju otroligt smidigt om det funkade.
Alexander
Kika på sporthoj.com i turbo/dragracingforumet, pitot-rör och allt runtomkring har avhandlats flertalet gånger där. Här är ett bra inlägg och tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... ost4529692" onclick="window.open(this.href);return false;
Trycksätta bensintanken har jag dock aldrig hört om förr, vore ju otroligt smidigt om det funkade.
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 784
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Tror den turbon blir bra,man bruka säga att välj turbo efter den effekt du vill ha.Robert Markström skrev:hämtat turbon nu ikv. blev en Td04h-15g från en C70 T5.
En sak jag grunna lite på. Om man skulle vilja ha ytterligare lite högre tryck genom att
användå pitoröret som sagts, sen göra tryckröret lite mindre i dia ca 8-10mm just där pito
rörets mynning är. borde jag inte få ytterligare lite högre tryck just där då?
Detta blir ju inte superexakt,men gör man "allt" rätt så får man väldigt bra funktion ändå skulle jag tro.
Varför vill du ha högre tryck än det som funkar?
Detta med pitårör är nått som verkligen fungerar,MCX använder denna princip på sina förgasarturbosattser.Big Al skrev:Fattar inte dedär med pitot-röret. Vad är tanken bakom och hur används det?
Sen varför tar man inte bara ut trycket ur en böj i ytterkant?
Lägst gashastighet = högst tryck.
Kanske en dum fråga men, varför kan man inte bara skicka laddtryck ner i bensintanken? vips får du ett högre flöde till gasarna vid ladd och slipper soppapump och btr.
Eller det kanske går göra samma sak men ist använda sig av prime-ledningarna?
Försöker själv klura lite på en turbolösning på min 2-takt skoter
Vet dom som satt en "tratt" i tryckröret för samma princip,men jag vill tipsa om det som jag vet många fått att fungera.
Man kan säkert göra på många vis men som sagt,varför uppfinna "hjulet" igen?!
Pitåröret fungerar som så att det är ett litet rör som går igenom tryckröret och i det lilla röret är det ett ca 4-5mm hål (har jag för mig....) som man centrerar mitt i tryckröret.
Därifrån drar man slangar till flottörventilationen på förgasarna,för att få lite högre tyck där.
Gör man detta rätt så kan man ligga rätt nära orginalbestyckning i förgasarna.
Trycksätta tanken tror jag ej fungerar,då kommer nålventilerna blåsa upp och förgasarna flöda nått fruktansvärt.
Tror inte funktionen på den maskinen är så bra som den skulle kunna vara....
Men ändå bättre att man prövar än inte alls .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor jul 01, 2010 8:07 pm
- Ort: Stockholm
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Detta med tvåtakts turbo är något som jag funderat mycket på att genomföra då man får tid över... Borde inte det bästa sättet att sköta extrabränslet med att ha ett programmerbart sprut som jobbar mot spjällvinkel,map och avgastemp? elr har jag gjort någon tankevurpa? Då kan man ju även styra wastegaten mot avgasmotrycket?
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
Jo absolut,om du har insprutning....
Är ju så MCX gör på sina kitt till insprutningsmaskiner,alltså ett extrasprut.
Men i vilket fall,funderar man på turbo till sin 2T så LÄS tråden som jag länkade till!
Är ju så MCX gör på sina kitt till insprutningsmaskiner,alltså ett extrasprut.
Men i vilket fall,funderar man på turbo till sin 2T så LÄS tråden som jag länkade till!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.