Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
422 hästar vid 1,5 bar med 98 oktan blir 168,8.
Är det inte där någonstans man hamnar, runt 160 hästar med en originalcup motor?
Det fina insuget borde kompensera en del av kompressionsförlusten och att grenröret ut är sämre.
Om det är vid 6600 så innebär det ett VE på 100%.
370 hästar vid 1,35 bar motsvarar 157 sughästar, 96% VE
478 hästar vid 1.85 bar motsvarar 167,7 sughästar, 100% VE
502 hästar vid 2 bar motsvarar 167,3 sughästar, 100%
Lägre VE vid lägsta laddtrycket och inte tvärt om Jens.
200 ismotorn vid 7100 och 1,25 bar, 172 hästar N/A och 106% VE.
Den vitfemma vi bromsade lämnade korrigerat 1150 hästar vid 8300, 1250 okorrigerat.
Jag tror att tempgivaren var kass för den visade ingen skillnad fast insuget blev varmt.
I vilket fall som helst vid 8300 varv med 3.456 bars laddtryck blir det 258 sughästar vid 8300 varv. Det blir 105% i VE.
Som jämförelse vid 6600 med 3.38 bars laddtryck 868 hästar vilket ger 198 sughästar och 105% i VE.
Vid max vrid 7100 varv gav den 971 hästar vilket blir 219 sughästar och 106% i VE.
Att det blir nästan samma VE på denna motorn kan bero på att jag slår in varvtalen som motorns maxeffekt i Pipemax
och Pipemax räknar ut VE vid max vrid ca 1500 varv lägre men detta är enklaste och snabbaste sättet att räkna på det.
Alla 3 motorerna verkar ju stämma bra mot möjlig grundeffekt tycker jag.
Det kullkastar till viss del teorin om väldigt höga sug VE med turbo.
Jag är glad över att jag räknade på det för nu kan jag titta på turbo effektsiffror mer kritiskt.
Stämmer varvtalet, laddtrycket och angiven effekt?
Jag räknade på en Honda F1 V6 turbo i friktionstråden under avancerat.
Antagligen skulle en portning av avgaskanalen på Rogers topp få upp effekten på motor rejält.
Ska ni prova en Joni CNC topp nu när ni har motorn i bänken?
Provade ni att flytta kammen?
Erland
Är det inte där någonstans man hamnar, runt 160 hästar med en originalcup motor?
Det fina insuget borde kompensera en del av kompressionsförlusten och att grenröret ut är sämre.
Om det är vid 6600 så innebär det ett VE på 100%.
370 hästar vid 1,35 bar motsvarar 157 sughästar, 96% VE
478 hästar vid 1.85 bar motsvarar 167,7 sughästar, 100% VE
502 hästar vid 2 bar motsvarar 167,3 sughästar, 100%
Lägre VE vid lägsta laddtrycket och inte tvärt om Jens.
200 ismotorn vid 7100 och 1,25 bar, 172 hästar N/A och 106% VE.
Den vitfemma vi bromsade lämnade korrigerat 1150 hästar vid 8300, 1250 okorrigerat.
Jag tror att tempgivaren var kass för den visade ingen skillnad fast insuget blev varmt.
I vilket fall som helst vid 8300 varv med 3.456 bars laddtryck blir det 258 sughästar vid 8300 varv. Det blir 105% i VE.
Som jämförelse vid 6600 med 3.38 bars laddtryck 868 hästar vilket ger 198 sughästar och 105% i VE.
Vid max vrid 7100 varv gav den 971 hästar vilket blir 219 sughästar och 106% i VE.
Att det blir nästan samma VE på denna motorn kan bero på att jag slår in varvtalen som motorns maxeffekt i Pipemax
och Pipemax räknar ut VE vid max vrid ca 1500 varv lägre men detta är enklaste och snabbaste sättet att räkna på det.
Alla 3 motorerna verkar ju stämma bra mot möjlig grundeffekt tycker jag.
Det kullkastar till viss del teorin om väldigt höga sug VE med turbo.
Jag är glad över att jag räknade på det för nu kan jag titta på turbo effektsiffror mer kritiskt.
Stämmer varvtalet, laddtrycket och angiven effekt?
Jag räknade på en Honda F1 V6 turbo i friktionstråden under avancerat.
Antagligen skulle en portning av avgaskanalen på Rogers topp få upp effekten på motor rejält.
Ska ni prova en Joni CNC topp nu när ni har motorn i bänken?
Provade ni att flytta kammen?
Erland
Senast redigerad av Erland Cox den ons nov 21, 2012 4:43 am, redigerad totalt 2 gång.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Jag har kollat alla MSD men de verkar bara kunna sänka tändningen mot laddtrycketDavid Herbertsson skrev:Erland, MSD har en box som man kan programmera efter varv och laddtryck, Part nr. 6530, kostar 360 dollar. http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... oreDetails" onclick="window.open(this.href);return false;
123Ignition har också en modell som ser ut som en vanlig fördelare som går att programmera, går bara till 1 bar iofs. Kostar 4320:-
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=86" onclick="window.open(this.href);return false;
/David
och inte kunna höja det efter varvet mot trycket eller så förstår jag inte deras manual.
Finns det nån som har kört den och som vet?
Som jag har fattat det finns 123 bara som programmerbar till B20 och inte till 230.
Går deras Map sensor verkligen bara till 1 bar på den programmerbara?
Erland
Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
De är ju inte annat än att man blir sugen å köpa sig en 945 turbo å bygga sig en snik maskin själv
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
hur långt har underdelen gåttRoger Berglund skrev:köpte en ny topp packning för ja köpte blocket löst utan topp. är väl märket el-ring tror ja dom hette?.
kammremmen är från biltema hah
ingen planing eller dylikt den är i princip oöppnad förut 531 toppen som fick sportventilfjädrar och en k-kam. näst in till standard förut grejjerna jag nämnde .
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Megasquirt tändning är ett val, finns överallt billigt och finns folk som kan justera den, folkracebilar har mer och mer MS tändning, sprutan får inte använda i alla folkracebilar men tändning är tillåtet, så om folkraceskrot har det, en mer påkostad? turbobil kan ha det också.Erland Cox skrev:Jag har kollat alla MSD men de verkar bara kunna sänka tändningen mot laddtrycketDavid Herbertsson skrev:Erland, MSD har en box som man kan programmera efter varv och laddtryck, Part nr. 6530, kostar 360 dollar. http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... oreDetails" onclick="window.open(this.href);return false;
123Ignition har också en modell som ser ut som en vanlig fördelare som går att programmera, går bara till 1 bar iofs. Kostar 4320:-
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=86" onclick="window.open(this.href);return false;
/David
och inte kunna höja det efter varvet mot trycket eller så förstår jag inte deras manual.
Finns det nån som har kört den och som vet?
Som jag har fattat det finns 123 bara som programmerbar till B20 och inte till 230.
Går deras Map sensor verkligen bara till 1 bar på den programmerbara?
Erland
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Erland, om du vill kan jag ordna ett VEMS på samma sätt vi har i bromsbänken hos Jens, den sköter tändningen mot både spjäll och/eller tryck. Den har direkt stöd för bredbands-lambda (Bosch LSU4) utan separata burkar och har inbyggd MAP-sensor på 4 bar. Väljer du inbyggd loggning till det så har du en mycket kompetent apparat jämfört med vad som hitills nämnts.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
motorn vart färdig redan på måndag kväll men det kommer fler liknade motorer....
jag ska läsa ditt inlägg igen om ve erland och försöka komma med nån smart kommentar, jag är grov arbetare i dag och hjärman är avstängd känns det som.
mvh jens
jag ska läsa ditt inlägg igen om ve erland och försöka komma med nån smart kommentar, jag är grov arbetare i dag och hjärman är avstängd känns det som.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Det är ju inte fel om man kan använda det som tilläggssprut också?mattias skrev:Erland, om du vill kan jag ordna ett VEMS på samma sätt vi har i bromsbänken hos Jens, den sköter tändningen mot både spjäll och/eller tryck. Den har direkt stöd för bredbands-lambda (Bosch LSU4) utan separata burkar och har inbyggd MAP-sensor på 4 bar. Väljer du inbyggd loggning till det så har du en mycket kompetent apparat jämfört med vad som hitills nämnts.
Inte för att jag vet om det behövs.
Vad skulle ett sånt system kosta?
Erland
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Erland Cox skrev:
Antagligen skulle en portning av avgaskanalen på Rogers topp få upp effekten på motor rejält.
Erland
Nu blir jag nyfiken Erland, brukar inte du förespråka att avgas räcker långt?
Ingen skillnad på turbo eller sugmotor, och insug behöver portas i första hand?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
För dig som en one-time-deal ca 6000 kr med kontakter, enkel härva, Hall-givare och lambda-sond.Erland Cox skrev:Det är ju inte fel om man kan använda det som tilläggssprut också?
Inte för att jag vet om det behövs.
Vad skulle ett sånt system kosta?
Vill du ha en display att titta på där du ser lambda, eller kanske t.o.m aktuell förtändning får du lägga till en tusenlapp. Annars har du ju alltid din tuning-dator förstås, rekommenderas och är ett måste initialt.
Som du säger, det går använda som komplett sprut sen. Bara lägga till spridare. Tändningen är ett öppet kort, många möjligheter men börja med fördelare så du får ett bra grepp om det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
j björk skrev:Erland Cox skrev:
Antagligen skulle en portning av avgaskanalen på Rogers topp få upp effekten på motor rejält.
Erland
Nu blir jag nyfiken Erland, brukar inte du förespråka att avgas räcker långt?
Ingen skillnad på turbo eller sugmotor, och insug behöver portas i första hand?
Avgasventilens storlek behöver inte vara monstruös men kanalen får gärna flöda bra.
Vad jag kan se från diagrammet så flödar avgas 125 CFM och insug ungefär 185 CFM (inte i diagrammet).
Det blir 67% och det får gärna vara 75 till 80% flödesbalans med samma duration in och ut.
Avgas har ett lättare jobb eftersom tryckskillnaden är så mycket större men en tillsnyggning borde kunna
ge 140 CFM med original ventil, ca 75% i flödesbalans.
Det har väldigt mycket med kompressionen att göra,högt komp ger mer expansion och mindre avgasvolym.
Dessutom kan man öppna ventilen tidigare med mindre förluster beroende på expansionen.
Kör man en sug 230 i Dynomation så får man inte effekten förbi 270 hästar om inte avgas flödar 190 CFM.
Mer duration på kammen gör inte i närheten av samma nytta som att öka avgasflödet.
170 CFM får jag ut med 38 ventil och 190 CFM med 40 ventil på ett 531 ämne.
På de B20 motorer jag simulerat får jag ut mer effekt med mindre lyft på avgas, runt 10mm.
Det gör enligt programmet mer än 10 hästar och den skillnad jag kan se är en jämnare gashastighet
i avgasporten från blow down till överlapp.
Jag har tillverkat ett par lågutväxlingsvippor som jag ska testa teorierna med.
De krävde uppborrade stötstångshål men det har min senaste motor.
Om man tömmer cylindern för mycket innan överlapp så måste man dra igång gashastigheten
ut ur avgas på nytt med gaser från insuget och det är inte effektivt.
Sen om vad programmet säger stämmer i verkligheten vet jag inte förrän jag har provat.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
mattias skrev:För dig som en one-time-deal ca 6000 kr med kontakter, enkel härva, Hall-givare och lambda-sond.Erland Cox skrev:Det är ju inte fel om man kan använda det som tilläggssprut också?
Inte för att jag vet om det behövs.
Vad skulle ett sånt system kosta?
Vill du ha en display att titta på där du ser lambda, eller kanske t.o.m aktuell förtändning får du lägga till en tusenlapp. Annars har du ju alltid din tuning-dator förstås, rekommenderas och är ett måste initialt.
Som du säger, det går använda som komplett sprut sen. Bara lägga till spridare. Tändningen är ett öppet kort, många möjligheter men börja med fördelare så du får ett bra grepp om det.
Det låter väldigt intressant så det får vi göra affär på.
Display kan vara bra att ha, vad krävs för dator för att tuna?
Jag har köpt en Getrag låda på Säljes här som ska ersätta min rasade M46 så bilen ska gå igen till våren.
Feta delar som ett Merca K-jet ligger också på hyllan.
Getragen har lika tråkig stegning som M45-46 men den har överväxel.
Jag har K-kam så det funkar nog men varför har man såna tråkiga utväxlingar i lådorna?
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Tror vi är med om en historisk händelse!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand
det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna
det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Ja sannerligen!!Tommy Luhr skrev:Tror vi är med om en historisk händelse!
Erland, jag har två Getrag 262CR med både originalkåpa till M30 och adapterplatta till M46-kåpa liggande, en komplett och en helt sönder i delar.
Jag renoverade den hela med den trasiga för många år sen men fick nog nåt shims fel eller nåt för den är väldigt tung att vrida runt. La den åt sidan och glömde bort.
Känner du dig sugen att ta dig an den så är det bara att hojta till. Annars får den ligga i 10 år till tills den får antikvärde.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)