Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

422 hästar vid 1,5 bar med 98 oktan blir 168,8.
Är det inte där någonstans man hamnar, runt 160 hästar med en originalcup motor?
Det fina insuget borde kompensera en del av kompressionsförlusten och att grenröret ut är sämre.
Om det är vid 6600 så innebär det ett VE på 100%.

370 hästar vid 1,35 bar motsvarar 157 sughästar, 96% VE
478 hästar vid 1.85 bar motsvarar 167,7 sughästar, 100% VE
502 hästar vid 2 bar motsvarar 167,3 sughästar, 100%

Lägre VE vid lägsta laddtrycket och inte tvärt om Jens.

200 ismotorn vid 7100 och 1,25 bar, 172 hästar N/A och 106% VE.

Den vitfemma vi bromsade lämnade korrigerat 1150 hästar vid 8300, 1250 okorrigerat.
Jag tror att tempgivaren var kass för den visade ingen skillnad fast insuget blev varmt.
I vilket fall som helst vid 8300 varv med 3.456 bars laddtryck blir det 258 sughästar vid 8300 varv. Det blir 105% i VE.
Som jämförelse vid 6600 med 3.38 bars laddtryck 868 hästar vilket ger 198 sughästar och 105% i VE.
Vid max vrid 7100 varv gav den 971 hästar vilket blir 219 sughästar och 106% i VE.
Att det blir nästan samma VE på denna motorn kan bero på att jag slår in varvtalen som motorns maxeffekt i Pipemax
och Pipemax räknar ut VE vid max vrid ca 1500 varv lägre men detta är enklaste och snabbaste sättet att räkna på det.

Alla 3 motorerna verkar ju stämma bra mot möjlig grundeffekt tycker jag.
Det kullkastar till viss del teorin om väldigt höga sug VE med turbo.
Jag är glad över att jag räknade på det för nu kan jag titta på turbo effektsiffror mer kritiskt.
Stämmer varvtalet, laddtrycket och angiven effekt?
Jag räknade på en Honda F1 V6 turbo i friktionstråden under avancerat.

Antagligen skulle en portning av avgaskanalen på Rogers topp få upp effekten på motor rejält.
Ska ni prova en Joni CNC topp nu när ni har motorn i bänken?
Provade ni att flytta kammen?


Erland
Senast redigerad av Erland Cox den ons nov 21, 2012 4:43 am, redigerad totalt 2 gång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

David Herbertsson skrev:Erland, MSD har en box som man kan programmera efter varv och laddtryck, Part nr. 6530, kostar 360 dollar. http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... oreDetails" onclick="window.open(this.href);return false;

123Ignition har också en modell som ser ut som en vanlig fördelare som går att programmera, går bara till 1 bar iofs. Kostar 4320:-
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=86" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
Jag har kollat alla MSD men de verkar bara kunna sänka tändningen mot laddtrycket
och inte kunna höja det efter varvet mot trycket eller så förstår jag inte deras manual.
Finns det nån som har kört den och som vet?

Som jag har fattat det finns 123 bara som programmerbar till B20 och inte till 230.
Går deras Map sensor verkligen bara till 1 bar på den programmerbara?

Erland
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av wuffee »

De är ju inte annat än att man blir sugen å köpa sig en 945 turbo å bygga sig en snik maskin själv :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av vebotrimmarn »

Roger Berglund skrev:köpte en ny topp packning för ja köpte blocket löst utan topp. är väl märket el-ring tror ja dom hette?.

kammremmen är från biltema hah :thumbright:

ingen planing eller dylikt den är i princip oöppnad förut 531 toppen som fick sportventilfjädrar och en k-kam. näst in till standard förut grejjerna jag nämnde :).
hur långt har underdelen gått :)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:
David Herbertsson skrev:Erland, MSD har en box som man kan programmera efter varv och laddtryck, Part nr. 6530, kostar 360 dollar. http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... oreDetails" onclick="window.open(this.href);return false;

123Ignition har också en modell som ser ut som en vanlig fördelare som går att programmera, går bara till 1 bar iofs. Kostar 4320:-
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=86" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
Jag har kollat alla MSD men de verkar bara kunna sänka tändningen mot laddtrycket
och inte kunna höja det efter varvet mot trycket eller så förstår jag inte deras manual.
Finns det nån som har kört den och som vet?

Som jag har fattat det finns 123 bara som programmerbar till B20 och inte till 230.
Går deras Map sensor verkligen bara till 1 bar på den programmerbara?

Erland
Megasquirt tändning är ett val, finns överallt billigt och finns folk som kan justera den, folkracebilar har mer och mer MS tändning, sprutan får inte använda i alla folkracebilar men tändning är tillåtet, så om folkraceskrot har det, en mer påkostad? turbobil kan ha det också.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av mattias »

Erland, om du vill kan jag ordna ett VEMS på samma sätt vi har i bromsbänken hos Jens, den sköter tändningen mot både spjäll och/eller tryck. Den har direkt stöd för bredbands-lambda (Bosch LSU4) utan separata burkar och har inbyggd MAP-sensor på 4 bar. Väljer du inbyggd loggning till det så har du en mycket kompetent apparat jämfört med vad som hitills nämnts.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorn vart färdig redan på måndag kväll men det kommer fler liknade motorer.... :wink:

jag ska läsa ditt inlägg igen om ve erland och försöka komma med nån smart kommentar, jag är grov arbetare i dag och hjärman är avstängd känns det som.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

mattias skrev:Erland, om du vill kan jag ordna ett VEMS på samma sätt vi har i bromsbänken hos Jens, den sköter tändningen mot både spjäll och/eller tryck. Den har direkt stöd för bredbands-lambda (Bosch LSU4) utan separata burkar och har inbyggd MAP-sensor på 4 bar. Väljer du inbyggd loggning till det så har du en mycket kompetent apparat jämfört med vad som hitills nämnts.
Det är ju inte fel om man kan använda det som tilläggssprut också?
Inte för att jag vet om det behövs.
Vad skulle ett sånt system kosta?

Erland
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av j björk »

Erland Cox skrev:
Antagligen skulle en portning av avgaskanalen på Rogers topp få upp effekten på motor rejält.

Erland

Nu blir jag nyfiken Erland, brukar inte du förespråka att avgas räcker långt?
Ingen skillnad på turbo eller sugmotor, och insug behöver portas i första hand?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av mattias »

Erland Cox skrev:Det är ju inte fel om man kan använda det som tilläggssprut också?
Inte för att jag vet om det behövs.
Vad skulle ett sånt system kosta?
För dig som en one-time-deal ca 6000 kr med kontakter, enkel härva, Hall-givare och lambda-sond.
Vill du ha en display att titta på där du ser lambda, eller kanske t.o.m aktuell förtändning får du lägga till en tusenlapp. Annars har du ju alltid din tuning-dator förstås, rekommenderas och är ett måste initialt.

Som du säger, det går använda som komplett sprut sen. Bara lägga till spridare. Tändningen är ett öppet kort, många möjligheter men börja med fördelare så du får ett bra grepp om det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

j björk skrev:
Erland Cox skrev:
Antagligen skulle en portning av avgaskanalen på Rogers topp få upp effekten på motor rejält.

Erland

Nu blir jag nyfiken Erland, brukar inte du förespråka att avgas räcker långt?
Ingen skillnad på turbo eller sugmotor, och insug behöver portas i första hand?

Bild

Avgasventilens storlek behöver inte vara monstruös men kanalen får gärna flöda bra.
Vad jag kan se från diagrammet så flödar avgas 125 CFM och insug ungefär 185 CFM (inte i diagrammet).
Det blir 67% och det får gärna vara 75 till 80% flödesbalans med samma duration in och ut.
Avgas har ett lättare jobb eftersom tryckskillnaden är så mycket större men en tillsnyggning borde kunna
ge 140 CFM med original ventil, ca 75% i flödesbalans.
Det har väldigt mycket med kompressionen att göra,högt komp ger mer expansion och mindre avgasvolym.
Dessutom kan man öppna ventilen tidigare med mindre förluster beroende på expansionen.
Kör man en sug 230 i Dynomation så får man inte effekten förbi 270 hästar om inte avgas flödar 190 CFM.
Mer duration på kammen gör inte i närheten av samma nytta som att öka avgasflödet.
170 CFM får jag ut med 38 ventil och 190 CFM med 40 ventil på ett 531 ämne.
På de B20 motorer jag simulerat får jag ut mer effekt med mindre lyft på avgas, runt 10mm.
Det gör enligt programmet mer än 10 hästar och den skillnad jag kan se är en jämnare gashastighet
i avgasporten från blow down till överlapp.
Jag har tillverkat ett par lågutväxlingsvippor som jag ska testa teorierna med.
De krävde uppborrade stötstångshål men det har min senaste motor.
Om man tömmer cylindern för mycket innan överlapp så måste man dra igång gashastigheten
ut ur avgas på nytt med gaser från insuget och det är inte effektivt.
Sen om vad programmet säger stämmer i verkligheten vet jag inte förrän jag har provat.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

mattias skrev:
Erland Cox skrev:Det är ju inte fel om man kan använda det som tilläggssprut också?
Inte för att jag vet om det behövs.
Vad skulle ett sånt system kosta?
För dig som en one-time-deal ca 6000 kr med kontakter, enkel härva, Hall-givare och lambda-sond.
Vill du ha en display att titta på där du ser lambda, eller kanske t.o.m aktuell förtändning får du lägga till en tusenlapp. Annars har du ju alltid din tuning-dator förstås, rekommenderas och är ett måste initialt.

Som du säger, det går använda som komplett sprut sen. Bara lägga till spridare. Tändningen är ett öppet kort, många möjligheter men börja med fördelare så du får ett bra grepp om det.

Det låter väldigt intressant så det får vi göra affär på.
Display kan vara bra att ha, vad krävs för dator för att tuna?
Jag har köpt en Getrag låda på Säljes här som ska ersätta min rasade M46 så bilen ska gå igen till våren.
Feta delar som ett Merca K-jet ligger också på hyllan.
Getragen har lika tråkig stegning som M45-46 men den har överväxel.
Jag har K-kam så det funkar nog men varför har man såna tråkiga utväxlingar i lådorna?

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Tommy Luhr »

Tror vi är med om en historisk händelse!

:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand :lol:

det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna :)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Pacman »

Tommy Luhr skrev:Tror vi är med om en historisk händelse!

:)
Ja sannerligen!!

Erland, jag har två Getrag 262CR med både originalkåpa till M30 och adapterplatta till M46-kåpa liggande, en komplett och en helt sönder i delar.
Jag renoverade den hela med den trasiga för många år sen men fick nog nåt shims fel eller nåt för den är väldigt tung att vrida runt. La den åt sidan och glömde bort.

Känner du dig sugen att ta dig an den så är det bara att hojta till. Annars får den ligga i 10 år till tills den får antikvärde.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar