Tiosekunders Amazon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jonas T skrev:ja,go vänner! Nu har man åkt lite och som vanligt så uppstår en del barnsjukdomar. En trilskande spjällägesgivare gav en minst sagt svajande omgång (nu åtgärdat) Kunnig kamrat har varit med ute och mappat på gatan med gott resultat, dock blev det aldrig det där riktiga klippet på högre varv. Sedan i går så såg jag av en händelse att det saknades 2 bultar i avgaskammens kamdrev. Vid närmare kontroll så visade sig att jag glömt dra samtliga bultar i båda kamdreven :shock: Så ny vet vi att att man kan justera båda kammarna minst 10grader åt ena hållet utan att det tar i. Hur som helst så rättades detta till och nu kan man gott säga att motorn "vaknade" Helt annan karaktär än gamla 8:a ventilaren. Tändkurvan som jag fick förslag på härifrån har fungerat utmärkt. Frågan är bara om det behövs mer effekt i dagsläget. Släpper hejdlöst på 3:an med gatdäck och på 4:an slirar kopplingen. Vi får se............

MVH Jonas
Fasen va kul det låter! snyggt blev det också :)

Jag körde 164:an igår! träffas med bilarna nu i veckan, eller ska du till emmaboda?

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jonas T skrev:ja,go vänner! Nu har man åkt lite och som vanligt så uppstår en del barnsjukdomar. En trilskande spjällägesgivare gav en minst sagt svajande omgång (nu åtgärdat) Kunnig kamrat har varit med ute och mappat på gatan med gott resultat, dock blev det aldrig det där riktiga klippet på högre varv. Sedan i går så såg jag av en händelse att det saknades 2 bultar i avgaskammens kamdrev. Vid närmare kontroll så visade sig att jag glömt dra samtliga bultar i båda kamdreven :shock: Så ny vet vi att att man kan justera båda kammarna minst 10grader åt ena hållet utan att det tar i. Hur som helst så rättades detta till och nu kan man gott säga att motorn "vaknade" Helt annan karaktär än gamla 8:a ventilaren. Tändkurvan som jag fick förslag på härifrån har fungerat utmärkt. Frågan är bara om det behövs mer effekt i dagsläget. Släpper hejdlöst på 3:an med gatdäck och på 4:an slirar kopplingen. Vi får se............

MVH Jonas
hur mycket laddar du och på vilket sätt skiljer sig effekt kurvan mot 8v?

på vilket laddtryck känns effekten lik toppnoterigarna med 8v?

blev avgastrycket annars?

hur har du ställt org kammarna?

vad har du för kopling?
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

hur mycket laddar du och på vilket sätt skiljer sig effekt kurvan mot 8v?

Laddar 1,3 i dagsläget och motorn blir stark direkt på ladd gentemot 8 ventilarens mer gummibandsdrag

på vilket laddtryck känns effekten lik toppnoterigarna med 8v?

Tycker nog att denna känns betydligt rappare över lag ex om man står på tomgång och gasar till så är det omedelbart rappt svar och gjorde man så med 8-ventilaren så blev det bara ett baaaaaaah

blev avgastrycket annars?

Med 1.3 ladd så har jag ungefär 0,8 i mottryck (litet 14 hus på HX40)

hur har du ställt org kammarna?

Kammarna står helt standard i dagsläget

vad har du för kopling?

Sachs 654 med dalhemssinter (den fungerade faktiskt OK förra sommaren men nu orkar det inte riktigt, funderar på en 707 med 240mm lamell[/quote]

MVH JOnas
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Du borde klara dig med en Sachs 618 tryckplatta och sinterlamell.


Mvh//Andreas
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

får man fråga vad du har för skivor+ ok?? har själv en amazon som kommer att få lite bättre bromsar funderar på mb 300 mm..
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Kör med ventilerade 940seriens 287mm skivor fram och 240-OK för ventilerade skivor. Det är max vad som går i med 15 tums fälg. Med större fälg så blir det mer att välja på.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

kör du med i bak då? org trummor? har 9" axel med stora trummor ibak på min och broms balansen fram/bak e åt skogen.. tar nästan lika bra bak som ifram med org skivorna.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Har ju en 1031 bakaxel med orginalskivor till 240 bak. Det låter som du måste köpa min ställbara Wilwood reduceringsventil till att strypa bakre kretsen :wink: . Använde den innan jag skaffade bromsvåg. Fungerar rätt bra faktiskt.

MVH Jonas
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

ok.. missade läsningen lite.. hur funkar vågen?? en ställbar stryp ventil? o ev pris..
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

är det org. framvagn?
Har du fått göra nåt för att oken ska passa?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Vad har du för ett nytt projekt nu då om man får vara lite nyfiken?
Såg att du skulle sälja amman...
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Det är ju så att jag har ägt den här bilen i 11år och man har lagt mycket tid och pengar i den. Så egentligen vill man ju inte sälja den. Kan man få ut en vettig summa för den (egentligen inte spec dyrt om man tittar över vad det skulle kosta samt tiden att bygga en ny) Så är det ändå grundplåten till något som har 8cyl och är tillverkat på andra sidan havet.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Ja då blev det så att den såldes iväg trots allt, så kanske Jonas T kommer att vara gift med sin fru även i framtiden :wink:
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

till eskilstuna säger du??satan,blev det konkurens för min del helt plötsligt mindre bra!
Bild
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Lite rapportering:

Den nye ägaren till Amman köpte slicks och körde fina tider på tävling dock med slirande koppling. Ska bli kul att se hur det går med de däcken samt mer laddtryck och riktig koppling.

Sen har vi numera nytt projekt i Jonas T Garage:

Bild


Hur tror ni en 3l 16v på 240 sughästar svarar på lite övertryck :wink:

Forts följer............

MVH Jonas T
Senast redigerad av Jonas T den tis aug 22, 2006 10:03 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar