Friktion! bra att ha koll på.
Postat: tis nov 20, 2012 8:26 am
Jag vill bara starta en tråd för att jag vill studera vidare i detta samt delge er vad låg friktion kan göra för en motor.
en film som jag anser åskådliggör en nascarmotors låga friktion:
http://www.youtube.com/watch?v=7ES9hD1O ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
han orkar alltså hålla emot en borrmaskin med två händer utan nåt stag och ändå dra runt motorn i ca 500rpm.
Många pratar om hur pass vass sugmotorn är då man har nått 'si och så' mycket mos på 'si och så' mycket laddtryck.
Jag har kompisens audimotor som i somras bromsade 836hk på hjulen vid 2.5bar.
Räknar vi på samma effektförlust som är allmänt vedertaget i Audikretsar, 17%
så blir det juh 0.83/836= 1007.23hk i maskin.
Dela detta då med 3.5bar
1007.23/3.5= 287.78hk i maskin.
Då ser juh alla att nåt börjar bli tokigt.(utöver att effektförlusten kanske inte är så hög)
maskin är på 2.2 liter, då skulle VE kanske vara i krokarna kring 130% för att enbart kunna beskyllas för effektivitetsökningen.
Då motorn även har kass effekt som sugmotor med lågt komp och felaktigt grenrör för att kunna ge effekt som just sugmotor.
Ska sanningen fram så kanske motorn ger 150hk på sin höjd utan laddtryck, det är juh VE LÅNGT under 100%
I krokarna kring 70% kanske mellan tummen och pekfingret.
alltså skulle det bli helt apropå cirkus 60% ökning av VE.
Jag vill inte tro på detta riktigt.
Visst har effektiviteten ökats med de tryckdifferenser som är i overlap etc etc.
Men det bär inte riktigt hela skulden.
Då kommer vi in på friktionen.
Nu drar jag siffror ur luften för att åskådliggöra så får ni leta info på nätet, mina länkar jag hade till allt detta har försvunnit i datauppgraderingar, år som gått etc etc.
Satt och studerade detta då jag var runt 30-35år, mao nu runt 10 år sedan.
Lek med tanken att på en sugmotor som vi matar i ett visst energivärde i så går det åt en viss mängd av detta för att enbart dra runt maskin.
Vi säger att det är värt ca 15Kw.
Alla maskiner har en 'grundfriktion' som är basen att stå på innan tryck börjar öka friktion på lager etc etc.
Denna grundfriktion ökar aldrig.
Nascarmotorn där i filmen är utan ventilmekanism och verkar ta ca 1200w, 1.2kw.
Med ventilmekanism ökar det drastiskt, långt över det dubbla.
Testa eran motor i garaget utan ventilmekanism och se om eran 1200w borrmaskin orkar dra runt den, det kan bli kärvt.
sen tillkommer juh motståndet i oljepumpen då tryck skall byggas.
Bara att dra runt en oljepump brukar få en 1200w borrmaskin att storkna en del.
Laddar vi då denna motor med 2.5bars laddtryck så blir det grundfriktionen plus 'sugmotorns' normala friktion, och sedan uppepå en siffra ökad friktion utöver sugmotorns totala friktion.
15Kw plus sugmotorns tryck kanske ger ett par KW till.
vi säger det blir 5Kw, mao 20Kw totalt.
Sen multiplicerar vi dessa 5Kw med 3.5 för att få eventuell 'turbofriktion'
Det blir 17.5kw plus grundfriktionen på 15Kw.
32.5Kw totalt i friktion.
Skulle friktionen rakt av dubbleras på sugmotorn om vi dubblerade effekten skulle det juh bli med Audimotorns värden runt 20x3.5=70KW
Då ser vi att friktionen i det fallet är närapå hälften.
Därav har vi en liten ledtråd varför bilfabrikanter vill överladda små motorer, den lilla motorn är mera effektiv i friktioner än den stora.
Det har juh på senare tid även kommit momentandrivna oljepumpar till motorer.
Tror det var Audi/volkswagen som utvecklat det.
Oljepumpen går bara vid behov för att tjäna på friktionsförlusterna.
Nu blev det mycket text och kanske svårt att hänga med.
Men jag försökte verkligen förklara så killarna som inte har talang med miniräknaren skulle hänga med.
Mvh
Patrick
en film som jag anser åskådliggör en nascarmotors låga friktion:
http://www.youtube.com/watch?v=7ES9hD1O ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
han orkar alltså hålla emot en borrmaskin med två händer utan nåt stag och ändå dra runt motorn i ca 500rpm.
Många pratar om hur pass vass sugmotorn är då man har nått 'si och så' mycket mos på 'si och så' mycket laddtryck.
Jag har kompisens audimotor som i somras bromsade 836hk på hjulen vid 2.5bar.
Räknar vi på samma effektförlust som är allmänt vedertaget i Audikretsar, 17%
så blir det juh 0.83/836= 1007.23hk i maskin.
Dela detta då med 3.5bar
1007.23/3.5= 287.78hk i maskin.
Då ser juh alla att nåt börjar bli tokigt.(utöver att effektförlusten kanske inte är så hög)
maskin är på 2.2 liter, då skulle VE kanske vara i krokarna kring 130% för att enbart kunna beskyllas för effektivitetsökningen.
Då motorn även har kass effekt som sugmotor med lågt komp och felaktigt grenrör för att kunna ge effekt som just sugmotor.
Ska sanningen fram så kanske motorn ger 150hk på sin höjd utan laddtryck, det är juh VE LÅNGT under 100%
I krokarna kring 70% kanske mellan tummen och pekfingret.
alltså skulle det bli helt apropå cirkus 60% ökning av VE.
Jag vill inte tro på detta riktigt.
Visst har effektiviteten ökats med de tryckdifferenser som är i overlap etc etc.
Men det bär inte riktigt hela skulden.
Då kommer vi in på friktionen.
Nu drar jag siffror ur luften för att åskådliggöra så får ni leta info på nätet, mina länkar jag hade till allt detta har försvunnit i datauppgraderingar, år som gått etc etc.
Satt och studerade detta då jag var runt 30-35år, mao nu runt 10 år sedan.
Lek med tanken att på en sugmotor som vi matar i ett visst energivärde i så går det åt en viss mängd av detta för att enbart dra runt maskin.
Vi säger att det är värt ca 15Kw.
Alla maskiner har en 'grundfriktion' som är basen att stå på innan tryck börjar öka friktion på lager etc etc.
Denna grundfriktion ökar aldrig.
Nascarmotorn där i filmen är utan ventilmekanism och verkar ta ca 1200w, 1.2kw.
Med ventilmekanism ökar det drastiskt, långt över det dubbla.
Testa eran motor i garaget utan ventilmekanism och se om eran 1200w borrmaskin orkar dra runt den, det kan bli kärvt.
sen tillkommer juh motståndet i oljepumpen då tryck skall byggas.
Bara att dra runt en oljepump brukar få en 1200w borrmaskin att storkna en del.
Laddar vi då denna motor med 2.5bars laddtryck så blir det grundfriktionen plus 'sugmotorns' normala friktion, och sedan uppepå en siffra ökad friktion utöver sugmotorns totala friktion.
15Kw plus sugmotorns tryck kanske ger ett par KW till.
vi säger det blir 5Kw, mao 20Kw totalt.
Sen multiplicerar vi dessa 5Kw med 3.5 för att få eventuell 'turbofriktion'
Det blir 17.5kw plus grundfriktionen på 15Kw.
32.5Kw totalt i friktion.
Skulle friktionen rakt av dubbleras på sugmotorn om vi dubblerade effekten skulle det juh bli med Audimotorns värden runt 20x3.5=70KW
Då ser vi att friktionen i det fallet är närapå hälften.
Därav har vi en liten ledtråd varför bilfabrikanter vill överladda små motorer, den lilla motorn är mera effektiv i friktioner än den stora.
Det har juh på senare tid även kommit momentandrivna oljepumpar till motorer.
Tror det var Audi/volkswagen som utvecklat det.
Oljepumpen går bara vid behov för att tjäna på friktionsförlusterna.
Nu blev det mycket text och kanske svårt att hänga med.
Men jag försökte verkligen förklara så killarna som inte har talang med miniräknaren skulle hänga med.
Mvh
Patrick