Sida 1 av 4

b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: lör dec 01, 2012 2:08 am
av KimGw
Hejsan!

Har nu funderat ett tag på att bygga en 16v sugmotor men skulle behöva lite hjälp av er som kan lite mer! Denna motor skall sitta i en bil (sfro besiktad..) som mest skall lekas med, men gärna kunna åkas hyffsat långa sträckor på vägen med.

Toppen är tänkt att det ska portas rejält, race portning, självklart skall nya kamaxlar köpas.
En liten tanke är att maxvarv skall vara runt 7000varv för att skona bottendelen samt ventiler/fjädrar om man skall köra dessa orginal. Gärna med så brett register som möjligt nartuligtvis, men vill hellre ha en motor som "orkar" än en som bara varvar.

Men bottendelen, går det att köra en orginal b230/234 underdel? blir den en stor bromskloss när man portar toppen såpass mycket? kommer den ens att hålla? eller måste man redan från början bygga en ny underdel med smidda kolvar och stakar?

Toppen:
Riktig portning (5-10k?)
Nya kammar (tips?) (3-5k?)
Ställbara kamdrev (2-3k?)
Insug (pris??)
Weber (50/55?)
Extraktorgrenrör (3-5k?)
Ventiler/fjädrar? Räcker orginal eller skall även detta köpas nytt?

Ska man köra på Bensin eller E85?

Säg att jag har cirka 20tusen att leka med till toppblocket (räknar ej med webrarna) om underdelen är så standard som det går.. kommer det räcka eller har jag räknat helt fel på allt?

Effektmål: runt 230 borde kanske vara rimligt?

(k=tusen kronor)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: sön dec 02, 2012 1:58 pm
av Erland Cox
Helst skulle du satt i 36mm:s insugningsventiler och portat insug vad gjutningen klarar.
KL har slut på ventiler men Tommy Luhr eller Norrback kanske har?
Portning av en sån topp tar jag 7500:- för.
Vill du ha brettregister kan du med större ventiler nästan behålla originalkammarna men annars några med så mycket lyft och så lite duration som möjligt.
Insuget behöver bytas eller göras om helt, det är en riktig strypning med sina klena kanaler. Plenum och spjäll duger fint.
Du kan utan problem köra original bottendel till 7000 varv bara du har de nyare stakarna, 89 och upp tror jag det är.
Byter du kam får du kolla så ventiluttagen räcker och kör du 234 bottendel så skippa remmen till balansaxlarna, det ger ungefär 7 hästar.
Extraktorrör, sen har du dina 230 hästar även med originalkammar skulle jag tro.
En 16V utan balansaxelrem, utan strypning före luftboxen och extraktorgrenrör ger nästan 200 hästar.
Med det stora spjället i insuget då, det ska finnas ett mindre också.

Erland

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: sön dec 02, 2012 10:12 pm
av KimGw
Sammanfattningsvis vad som kanske vore bäst för mig just nu:

Porta toppen max med större ventlier, man behöver inte byta avgasventiler då?
Vänta med nya kammar och ställbara kamdrev och istället fixa ett bra insug och webrar.
Vad borde man välja för typ av webrar? 50 eller 55?

Hitta en orginal b234 underdel från 89 och senare och köra med den sålänge det går.
Köpa extraktorgrenrör och fixa till bra avgassystem.

Vad skulle en sådan här motor må bäst utav, E85 eller Bensin? :)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: mån dec 03, 2012 12:54 am
av Erland Cox
Så länge du inte har högt komp ska det inte vara någon skillnad i effekt mellan E85 och bensin.
Avgasventilerna är väldigt stora i förhållande till insug så de behöver du inte byta.
Det går bra med en 234 underdel 89 eller nyare eller så flyttar du över kolvarna från en 234:a till en 230
så slipper du ifrån balansaxlarna helt. Weber 50 räcker och blir över.

Erland

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: mån dec 03, 2012 2:16 pm
av T Landholm
Om inte jag är helt ute och cyklar så finns det ingen 16 v med klena stakar! :thumbright:

Hur mkt räcker dessa kammar till förövrigt, om man snyggar tíll toppen lite?

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: mån dec 03, 2012 3:53 pm
av super7
KimGw skrev:Denna motor skall sitta i en bil (sfro besiktad..) som mest skall lekas med, men gärna kunna åkas hyffsat långa sträckor på vägen med.
Vad för bil?

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: mån dec 03, 2012 4:19 pm
av KimGw
Erland Cox skrev:Så länge du inte har högt komp ska det inte vara någon skillnad i effekt mellan E85 och bensin.
Avgasventilerna är väldigt stora i förhållande till insug så de behöver du inte byta.
Det går bra med en 234 underdel 89 eller nyare eller så flyttar du över kolvarna från en 234:a till en 230
så slipper du ifrån balansaxlarna helt. Weber 50 räcker och blir över.

Erland
Det blir väll bara att riktplana topp och blocket, det borde väll inte göra så mycket?
Okej får se hur det blir då, det man hittar billigast hehe.

Vad tycker du om det här grenröret? Är det något som skulle fungera? Steg 4 eller 5 tänkte jag på då.
http://www.timosmotor.com/produkter/det ... vo-16v-240" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet ju dock inte om de passar så bra i en Amazon..
wunderbaum_glidarn skrev:Om inte jag är helt ute och cyklar så finns det ingen 16 v med klena stakar! :thumbright:

Hur mkt räcker dessa kammar till förövrigt, om man snyggar tíll toppen lite?
Vore ju väldigt smidigt om det vore så =)

super7 skrev: Vad för bil?
En Volvo Amazon av de senare årsmodellerna.
Ska även byta bromsar, bakaxel, låda :)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tis dec 04, 2012 8:48 pm
av AlexP
Om du inte orkar/vill bygga själv: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=66871
Mycket godis för pengarna!

/Alex

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tis dec 04, 2012 10:14 pm
av KimGw
Du har PM AlexP :)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tor dec 06, 2012 7:08 pm
av Tommy Luhr
finns ventiler hemma om det behövs :)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: lör dec 08, 2012 5:17 pm
av KimGw
Gött att veta! får nog bli att beställa ett par sådana när man kommer hem igen :)

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tis dec 18, 2012 3:29 pm
av Jens Gustavsson
Erland Cox skrev:Så länge du inte har högt komp ska det inte vara någon skillnad i effekt mellan E85 och bensin.

Erland
där håller jag inte med dig riktigt. hur har du kommit fram till det?

mvh jens

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: tis dec 18, 2012 9:33 pm
av Erland Cox
Det finns ingen effektvinst på en sugmotor med E 85 om den inte behöver högt oktantal.
Om du tror att det är annorlunda får du ju utveckla det.
På en turbomotor kan man ha nytta av att förångningen av mer bränsle sänker temperaturen och det ger effekt.

Erland

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: ons dec 19, 2012 9:39 am
av Jens Gustavsson
så är det på bensin men inte på alkohol bränslen tror jag eller jag har testat och kommit fram till det med i värkligheten.

jo jag ska försöka utveckla det sen har inte tid nu men ett bra exempel va väll lars 80tals motorn som jag exprimenterade med den gick bra och tålde tändning bra med vanlig 98 oktan. den hadde 11.5:1 om jag mins rätt och en KG6 på 260grader. då jag bestyckade om förgasarna till E85 så vann jag en hel del tror det va 4hk och 6nm??
jag tror det blir lite som med metanol men inte lika mycket :) . en metanol motor ger oftast mest % ökning imot bensin på en låg kompad motor faktiskt, tvärt imot vad man kan tro.

läs sen järnets inlägg om metanol varför de ger mer effekt. det handlar nog om samma grund saker med alkohol (E85).

mvh jens

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Postat: ons dec 19, 2012 10:22 am
av Jens Gustavsson
läs gärna hela tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

du kan gärna svara i den tråden erland om varför E85 behöver mer kompa för att ge mer effekt än bensin så blir inte denna tråd sönder körd.

mvh jens



jag och järnet diskuterade fördelar och nackdelar om E100 VS metanol....
Järnet skrev:jag håller med att det är en nackdel då det kyler sämre, men det blir så ruskigt inväcklat allt om man ska bygga om hela bränslesystemet med matar pumpar extra tankar mekaniska monster pumpar och montera 8 st spridare som ska ge lika mycke soppa till alla cylindrar + extra antal slutsteg i insprutningen till spridarna.

Joda, du har en point där...

sen angående effektskilnaden så är det nog som du säger men i tex (tror det heter Top alkohol) så körde vinnar teamet 2003 på etanol istället för metanol i usa det brukar ju va rätt tajt i dessa klasser i och det kan ju inte varit så stor skilnad för dem då de ändå vann hela serien?

Om man räknar med att de har kört med samma uppfetning från stokiometri som med bensin och helt bortser från den extra kylefekt som mettisen ger så är skillnaden endast decimaler av procent mellan etanol och metanol...helt rätt. Ca 3,5-5% mer effekt än bensin för bägge alkoholerna. Men endast om mettisfolket inte utnyttjat möjligheterna fullt ut...Metanolen svarar som bekant bättre på uppfetning från stokiometri än vad bensin och etanol gör, man få i mer luft i cylindrarna helt enkelt, samt att man kan kan köra ännu mer komp -> högre verkningsgrad/effektivitet...

sen borde väll skilnaden mellan vanlig 98oktan mack soppa (som man själv använder i nuläget) och ren etanol va grymmt stor motför skilnaden mellan metanol och etanol?

Metanol kan ge, max uppfetad och utan komp eller laddtryckshöjning ~21% mer effekt än bensin vid A/F 4.6=40% fetare än stokimetri...Motsvarande siffra för etanol är ~12% vid A/F 6.9....=~30% fetare än stokimetri. Dessa värden räknat endast på ökningen av tillgänglig värmeenergi från bränslena. Kyleffekten hos metanol och etanol gör att den verkliga ökningen kan bli ännu större.
Återigen, eftersom både etanol och metanol ger möjlighet till komp och laddtryckshöjningar i större utsträckning än vad oktantalen indikerar så finns det optimerat ngt jävulskt att hämta... :)
...Speciellt vid överladdning...




vist är det 1.6-1.8 gg mer soppa som gäller för etanol ungefär?

Ja 1,6-1,75ggr bensinmängden

Mvh
/Niklas