Verkstadsbygget... (massive update 17/10)
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Verkstadsbygget... (massive update 17/10)
Tänkte om intresse finns så kastar jag upp lite bilder i efterhand på 2012 (mitt livs?) största projekt.
Såhär ser det ut nu:
Invändiga mått
102kvm
Bredd 8.0m
Längd 12,8m
Takhöjd 4,65m
Nockhöjd ~7m
Stora proten B3,6xH4,0
Lilla porten B2,4xH2,7 (provisorisk port monterad på bilden)
Såhär ser det ut nu:
Invändiga mått
102kvm
Bredd 8.0m
Längd 12,8m
Takhöjd 4,65m
Nockhöjd ~7m
Stora proten B3,6xH4,0
Lilla porten B2,4xH2,7 (provisorisk port monterad på bilden)
Senast redigerad av Nicklas Eriksson den mån okt 17, 2016 1:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Verkstadsbygget...
Kör på!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Verkstadsbygget...
I våras. Avverkat några träd som var i vägen... Första steget mot ett garage.
Planering av ytan. Fick köra som en idiot med min traktor och tippvagn för att inte ens nästan hålla undan grävarn
Efter en dags hektiskt arbete (från min sida) och lugnt arbete från grävmaskinistens sida
Efter paddning blev det markduk och 38 ton makadam 16/32. Hur sjukt det än låter såhär i efterhand så handskottade det mesta ut.
Räckte naturligtvis inte, trots att det var tilltaget med ganska många procent för att få ihop 10 cm över hela ytan. Kompletterade med ett 8/16 fraktion för att underlätta sista nivåjusteringen.
Dags för nästa steg... Kantbalk
Mer bilder finns, hinner inte lägga in allt, och orkar inte om det inte finns intresse...
Kantbalk på plats, beställde från Betongmästarna och fick en liten chock en morgon när jag låg i sängen och kollade nyheterna på mobilen, de hade gått i konkurs!
Men det löste sig för mina balkar var redan tillverkade och konkursförvaltararen var mån om att sälja
Markisolering blev det, 200 mm av kvalitet 150 för att tåla lite tryck.
Mer isolering. Iom att vi la 200mm och inte 300 så blev det ingen isolering över foten på kantbalken. Så jag köpte 20mm och skar ut remsor. Tänkte att det är ganska stor skillnad mellan 20mm isolering och ingen.
Prefabricering Votens armering najades i behaglig höjd. P-byglarna bockade i en hemmasmidd bock.
På plats. Så också golvvärmen.
Armering för golvrännan.
Golvvärmen är fördelad på 6 slingor, köpte ett färdigt paket från thermotec.
Armering klar! 8150 nät. Extra armering vid vot innanför portarna.
Dubbelarmerat ett "fundament" på ca 1x1m (syns lite rosa en bit framför där golvvärmeslangarna sticker upp) där plattan har en tjocklek på ca 25 cm.
Blir mer bilder senare och om det tycks vara intressant läsning...
Re: Verkstadsbygget...
berätta vad allt kostade. kan vara av intresse.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
- Ort: Tingsdal
Re: Verkstadsbygget...
Gärna mera bilder, ska börja med ett bygge till sommarn. Blir det ngn lyft i detta eller?
Mvh
Patrik
Mvh
Patrik
Re: Verkstadsbygget...
Mycket intressant, mer bilder
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Verkstadsbygget...
Instämmer! Ös på bara
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Verkstadsbygget...
Ös på med bilder! Och förklaringar och motiveringar! Ruskigt intressant att följa. Drömmen är att i framtiden bygga ett garage, vilket gör denna tråd riktigt lärorik. =D
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Verkstadsbygget...
Kan motivera några av bilderna ovan lite mer.
När det gäller priser så kommer jag att ta de ungefärligt ur minnet om det inte är någon som vill veta något väldigt specifikt. Dvs finns viss felmarginal
Jag har inte lagt någon dränering runt plattan, på inrådan av de som känner markerna häromkring och iom att garaget står i princip på högstapunkt.
Jag har valt ett kapillärbrytande skickt med grus för att skapa en marginal mot eventuell markfukt. Vilket man "ska" göra.
Markisolering 200mm istället för 300 mm isolering av flera anledningar, kostnad, möjlighet till tjockare platta samt 5cm spolkant på den vanliga villakantbalken från Betongmästarna. Finns många teorier kring hur mycket isolering man ska ha. I slutändan blev det en avvägning mot kostnad/vs isolering.
Det blev en betongkantbalk istället för de lätta ~1 meters frigolitelementen. Närhet till tillverkare, pris (260 kr/m exl moms) och fördel vid både utställning (transport med kranbil till byggplats och utställning 1000 kr) samt bättre hållfasthet iom att jag även gjutit en ganska ordentlig vot.
Valde att armera med kraftigare nät 8150 istället för 6200 som är ett vanligare nät (även 5200) är vanlig i villaplattor. Första siffran = diameter på armeringstång, övriga storlek på "rutan".
Det som följer nu är onsdag min första semestervecka (av 6 veckor). En dag med där skräckblandad förtjusning är en bra beskrivning
Gjutardags. Den drygt 8 meter långa golvrännan i rostfritt gjöt vi fast dan innan och använde som mitten avdragningsbana för fallet. Vi använde begagnad 50x50 profil som yttre avdragningsbanor, gjöts fast på små pyramider dagen innan.
De 3 första bilarna pumpades ut med pumpbil. Skulle egentligen gjort det med den 4:e också, men på grund av strul med planeringen på betongstationen så blev det såhär, något som gjorde mitt pris förelaktigare och egentligen inte ställde till några större bekymmer för oss.
Ena sidan klar förutom småpill och helikopterkörning.
Här väntar vi på fjärde bilen. Andas lite och konstaterar att det går ju ganska bra...
Helicopterkörning...
Plastat och vattnat bara för säkerhets skull, mycket varm och solig dag.
Edit: Här var onsdagen slut.
Golvrännan! Två bockade rostfria profiler 4m långa svetsade i ett rosfritt 400mm rör i mitten som avskiljare/vattenlås.
Byglar till spolkant
Fastsatta byglar till spolkant.
Gjutning av spolkant. Gick en sisådär ~40 säckar betong.
Edit: Spolkanten var klar fredag 1:a semesterveckan. Virket till bygget levererades under helgen.
Vi gjöt med "K30" betong (har ju ett modernare namn) då nästa steg i betongkvalitet kräver dubbelarmering vilket jag inte gjorde. Plattan blev i snitt 15 cm tjock med ett fall på ca 1 cm/m mot golvrännan från långsidorna.
Den har kostat ~120000 kr inkl från nedkapning av träd fram till färdig gjutning
När det gäller priser så kommer jag att ta de ungefärligt ur minnet om det inte är någon som vill veta något väldigt specifikt. Dvs finns viss felmarginal
Jag har inte lagt någon dränering runt plattan, på inrådan av de som känner markerna häromkring och iom att garaget står i princip på högstapunkt.
Jag har valt ett kapillärbrytande skickt med grus för att skapa en marginal mot eventuell markfukt. Vilket man "ska" göra.
Markisolering 200mm istället för 300 mm isolering av flera anledningar, kostnad, möjlighet till tjockare platta samt 5cm spolkant på den vanliga villakantbalken från Betongmästarna. Finns många teorier kring hur mycket isolering man ska ha. I slutändan blev det en avvägning mot kostnad/vs isolering.
Det blev en betongkantbalk istället för de lätta ~1 meters frigolitelementen. Närhet till tillverkare, pris (260 kr/m exl moms) och fördel vid både utställning (transport med kranbil till byggplats och utställning 1000 kr) samt bättre hållfasthet iom att jag även gjutit en ganska ordentlig vot.
Valde att armera med kraftigare nät 8150 istället för 6200 som är ett vanligare nät (även 5200) är vanlig i villaplattor. Första siffran = diameter på armeringstång, övriga storlek på "rutan".
Det som följer nu är onsdag min första semestervecka (av 6 veckor). En dag med där skräckblandad förtjusning är en bra beskrivning
Gjutardags. Den drygt 8 meter långa golvrännan i rostfritt gjöt vi fast dan innan och använde som mitten avdragningsbana för fallet. Vi använde begagnad 50x50 profil som yttre avdragningsbanor, gjöts fast på små pyramider dagen innan.
De 3 första bilarna pumpades ut med pumpbil. Skulle egentligen gjort det med den 4:e också, men på grund av strul med planeringen på betongstationen så blev det såhär, något som gjorde mitt pris förelaktigare och egentligen inte ställde till några större bekymmer för oss.
Ena sidan klar förutom småpill och helikopterkörning.
Här väntar vi på fjärde bilen. Andas lite och konstaterar att det går ju ganska bra...
Helicopterkörning...
Plastat och vattnat bara för säkerhets skull, mycket varm och solig dag.
Edit: Här var onsdagen slut.
Golvrännan! Två bockade rostfria profiler 4m långa svetsade i ett rosfritt 400mm rör i mitten som avskiljare/vattenlås.
Byglar till spolkant
Fastsatta byglar till spolkant.
Gjutning av spolkant. Gick en sisådär ~40 säckar betong.
Edit: Spolkanten var klar fredag 1:a semesterveckan. Virket till bygget levererades under helgen.
Vi gjöt med "K30" betong (har ju ett modernare namn) då nästa steg i betongkvalitet kräver dubbelarmering vilket jag inte gjorde. Plattan blev i snitt 15 cm tjock med ett fall på ca 1 cm/m mot golvrännan från långsidorna.
Den har kostat ~120000 kr inkl från nedkapning av träd fram till färdig gjutning
Re: Verkstadsbygget...
Ballt !!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Verkstadsbygget...
Ser fint ut!
Vad är helikopterkörning?
Vad är helikopterkörning?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!