Verkstadsbygget... (massive update 17/10)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Soppa
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: lör mar 03, 2012 8:57 pm

Sv: Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av Soppa »

jonas landin skrev:Ser fint ut!
Vad är helikopterkörning?
De "slipar" du betongen med. Även kallad glättare.

Fint bygge.

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Helikopter, som soppa sa, maskin som glättar betongen. Man glättar betongen innan den brunnit helt färdigt.
Använder man självkompakterande betong (SKB) som inte behöver vibbras ut så går kör man inte helikopter om jag förstått det rätt, man bara "slodar".
Jag fick rådet att inte använda självkompakterande betong då det lätt blir ytsprickor och det är svårt att få till fall. Men det sistnämnda råder det delade meningar om. Dessutom har jag det för att den var dyrare.

Jag hyrde helikopter, minivibb och "cykelstyre" på Cramo. Cykelstyret är det som vi skruvat fast på en planka och drar av betongen med. Ett alternativ till en riktig vibbrobalk. Inga stora pengar, hyrda ett dygn.

Mer bilder...
Bild
Väggblocksbyggande... Vi började andra veckan av min semester med att bygga väggblocken. Virket levererades just-in-time på söndan. Efter som jag köpt virket av en lokal virkesentreprenör så fick jag hyvlat 45x190 (normal dim är 195) som jag använt till syll och hammarband, även ovan och under fönster.
Stående reglar är 45x145

Bild
Vi byggde väggblocket på varandra, i två högar om jag minns rätt på plattan. Var väldigt behagligt medans vi spikade ihop blocken.

Bild
Tväslagna 45x45, utanpå dessa spände vi vindväv och slog sedan fast spikläkten och panel. Vi la inte i någon isolering i blocken.
Vilket man med fördel kan göra :)

Bild
Hammarband

Bild
Kapning av panel. Väldigt rationellt, gick fort att spika panel då vi bara la på eftersom och sen kapade i båda ändar med cirkelsåg.

Bild
Ovärderliga verktyg köpta från staterna till bra pris!

Bild
Takstolarna köptes färdiga. 8-meter fribärande, med 500mm utstick utanför väggband.

Fredag andra semesterveckan var vi lediga från bygget iom att väggblocken var klara dan innan. Vi spikade ihop 8 väggblock, tre till varje långsida och två till bakre gavel på 4 dagar på två man, ca 8h/dag. Gick väldigt bra och mycket mycket fortare än vad jag hade trott. Utan hjälp av Andreas (ESP) hade det aldrig gått så bra! Jag hade inte riktigt tänkt färdigt på alla detaljer då jag varit så fokuserad på förberedelserna för gjutningen.

Mer kommer...
MarcusM
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tis maj 24, 2011 2:31 pm
Ort: Kvidinge

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av MarcusM »

Följer med spänning! :)
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Verkstadsbygget...

Inlägg av jonas landin »

Ser riktigt bra ut!

Tack för förklaringen angående gjutningen, hoppas kunna dra igång mitt garagebygge till våren, så sånna här trådar är grymt inspirerande(och framkallar en otrolig avundsjuka)!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Tackar!

Gjutningen var det som för mig var den största gråzonen inför det här bygget. Mycket googlande, och frågande folk och sen en egen gissning på det :) Blev nog lite hängslen och livrem på vissa ställen. Jag har också lagt markisolering runt plattan, tjälisolering, och mitt tips är att göra det i samband med utställning av kantbalk. Det blev onödigt dubbelarbete att göra det sen som jag gjorde. Då fick jag helt enkelt handskotta bort materialet som jag fyllt fast kantbalken med innan gjutning.

Markisolering är inte billigt och det finns som vanligt finns det ju detaljer att hålla reda på...
När det gäller markisolering finns det ju två huvudkategorier EPS och XPS. Båda finns i olika hållfastheter, EPS från 60-300 (nån har sagt 200), XPS 200+.
I en vanlig villa använder man 80-100 kvalitet villket ofta är lagervara hos byggvaruhandeln.. Jag valde som tidigare skrivit 150 kvalitet vilket jag fick specialbeställa. Detta för att det är lite tyngre saker i garaget. Naturligtvis så hade en ännu högre kvalitet kanske varit ännu bättre men priset stiger också...
Jag minns inte hur hållfastheten beräknades, men jag kollade upp det och räknade lite på det och konstaterade att 150 fick duga.

Tjälisolering - http://www.jackon.se/eway/default.aspx? ... 84:2:::0:0" onclick="window.open(this.href);return false;
EPS - http://www.jackon.se/eway/default.aspx? ... 84:2:::0:0" onclick="window.open(this.href);return false;
XPS - http://www.jackon.se/eway/default.aspx? ... 84:3:::0:0" onclick="window.open(this.href);return false;
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Verkstadsbygget...

Inlägg av jonas landin »

Ok, jo det är väl en av mina största funderingar med, känns som resten kommer ganska naturligt(har visserligen bestämt mig för att mura väggarna och har aldrig murat nått, men man lär sig nått nytt varje dag), hällre hängslen å livrem än å tappa byxerna!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av Caltex »

Riktigt intressant ! :) Vill se mer av detta
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av David Herbertsson »

Väldigt kul och intressant! Ska börja på garagebygge till våren, men jag ska bygga om en befintlig maskinhall till garage så det är kul att se hur andra har gjort sina byggen :thumbright: Har du något ca. pris på vad plattan gick på, inklusive armering osv.?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Tisdag, tredje semesterveckan, Stomresning!
12 timmars arbetsdag, med många gästarbetare! Hade aldrig gått annars!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MarcusM
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tis maj 24, 2011 2:31 pm
Ort: Kvidinge

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av MarcusM »

Härligt att ha tur med vädret när det ska resas!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Dags för lite mer? :)

Jag var tyvärr lite stressad förra gången jag uppdaterade så det blev mest bara bilder.
Men stomresningen gick väldigt bra. Min morbror som kör timmerbilskran menade på att han varit med och rest lite byggen under årens lopp och det brukar sällan stämma så bra som det gjorde den här gången. Det var väldigt precis med takstolarna. Hade byggnaden varit lite bredare eller högre hade det inte gått att lyfta på det sätt som vi gjorde.

Stomresningen gjordes tisdagen 3:e semesterveckan.

Bild
Såhär såg det ut i slutet av 3:e semesterveckan. Underlagstak och spikläkt på plats. Spikläkt 2"x4" (ohyvlat) CC400 med dubbelslagen läkt vid takfot.

Bild
Vi passade också på att grunda när vi hade tillgång till så fin målarställning :) Falu rödfärg orginal.

Bild
Grundade och färdigmålade underspikning.

Bild
Underspikning på gång upp Vi hade kapat panelen lite kortare än väggblocket i överkant och det innebar att det gick att skjuta in innersta underspikningsbrädan kloss mot hammarbandet. Eftersom jag inte sysslar med underspikning till vardags så vet jag inte om det är särskilt konventionellt, men det kändes som en bra lösning och resultatet blev väldigt snyggt.

Underspikningen på långsidorna, montering av dropplåtar (takfotsbeslag?) och målningen var klar i slutet på fjärde semesterveckan

Bild
Tisdagen femte semesterveckan så la vi plåttak. Plåten var beställd i rätt längd så det var mest bara bära, skruva bära skruva. Andreas står och grubblar på nåt... :) Här kan man också notera klossarna som vi monterade för att bära upp den främre gavelspetsen. Den ska stå på den oreglade väggen.

Bild
Taket färdigt efter en rätt lugn 8-timmars dag på 3 personer.

Bild
Tyvärr blev det lite fattigt med bilder under femte semesterveckan. Men den bestod av 3 dagar med hyrd skylift för att kapa av utstickande spikläkt, montera vindskivor, gavelbeslag på gavlarna och underspikning på främre gaveln, gjordes på 2 dagar.

Bild
Sista skyliftdagen... Montera nockplåtar och tätband.

Bild
Nockplåtarna på plats. Slut på femte semesterveckan

Bild
6:e och sista semsterveckan handlade om att få upp främre gaveln.
Det här var resultatet av första dagen. Gick mest tid åt att grubbla.... :)

Bild
Andra dagen...

Bild
Fjärde dagen

Bild
Och det här är då resultat efter 6 veckors semester varav första 3 veckorna och plåttaksläggningsdagen hyrde vi in Andreas (ESP). Jag tog själv ledigt från byggandet sista helgen av semestern.

Bild


Fortsättning följer...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av j björk »

Det var ju välanvända semesterveckor.

Du får se hur länge det dröjer innan det är för litet :wink:
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Verkstadsbygget...

Inlägg av jonas landin »

Blir/blev ju grymt bra!
Får man fråga vad kalaset kostat(gärna lite uppdelat)?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av Pimpolainen »

Riktigt effektivt och prydligt jobbat!!
Ska du inte ha hängrännor? Eller blir det konsollkrok i pannbrädan?
lindeman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 20, 2011 3:00 pm
Ort: Hammarstrand

Re: Verkstadsbygget...

Inlägg av lindeman »

avensjuk :D

Trodde de var byggsats först från typ lövångers lr liknande.

Stilligt som fasen blev de iaf.
Skriv svar