Sida 1 av 18

Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2

Postat: fre dec 07, 2012 4:22 am
av Moggemx
Som några av er kanske sett i min e34 tråd så har jag skaffat en ny räserbil :)

En ganska välkänd sådan dessutom :wink:
Bild

Bild

För de som inte vet vad det är för bil så är det en Bmw 318i av 1984 års modell som har blivit våldtagen med en 7.50 taggad bur samt en "Backhalfning" med en Ford 9"are i bak!

Planen med denna är att montera ner till och börja med min gamla s38 turbomotor med Bw T-56 växellådan från e34:an.
Har en ny 3.8L s38 under byggnation, men saknar lite stålar för att färdigställa den ännu så den får ligga på is till resurser finns för att bygga upp den motorn!

Här är lite bilder på när jag fått hem den och parkerat in den i garaget!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hela bilen är folierad Matt vit, Men det är rätt slitet så det kommer åka bort!
Provade att värma och dra lös från ena bakskärmen, men satan vilket jobb... Tog säkert en timme... Hooh , Tar nog resten senare :P
Bild

Innerskärmen såg lite trist ut, det måste fixas, samt lite allmänt under huven, rensa bort gamla huvfästen o.s.v .. Cleant skare va :wink:
Bild

Mekvänligt måste det ju vara, Så kapade bort hela frontplåten!
Bild

Strippad på dörrar och front
Bild

Lite fästen bortstrippade och hål igensvetsade
Bild

Bild

Åkte på att laga lite rost bakom fjäderbenstornen också.
Bild

Bild

Sen fick plasman arbeta lite :P
Bild

Bild

Mallade upp en ny innerskärm så 225/40 -18 går fritt :P
Bild

Bild

Plåtade sedan ihop det, Blev riktigt nöjd faktiskt!
Bild

Byggde sedan tillbaka frontplåten, nu i löstagbart utförande!
Bild

Bild

Bild

PopNut, Fina grejer 8)
Bild

Bild


Så nu är det bara helsvetsning av innerskärmen kvar så sen blir det att börja måtta in motor och låda och se hur det passar!
Har kikat på att flytta in torpedväggen ca. 10cm så man får motorn iaf centrerad över framaxeln, som det är nu så blir det överhäng framåt :( Får se hur pass det är med plats och om jag orkar börja med det när motorn hänger där! :P

Det var det för nu! :)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: fre dec 07, 2012 7:09 am
av Kadett4wd
cool.. se till att smörj gängorna i popnuten bara, har varit med om att det 'skurit' flera ggr, då blir den att snurra.
och man hatar allt vad popnut heter *S*

Flyttar du motorn bakåt så lär det bli en riktigt frän sladdbil, OCH dragracebil..

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: fre dec 07, 2012 1:44 pm
av Moggemx
Tack för tipset :wink: Det måste jag göra! Nu när du säger det så har jag ju faktiskt råkat ut för det några gånger :angryfire:

Jepp, problemet just nu om jag ska flytta in torpedväggen är att bromscylindern ryker .. Så åker på att skaffa annat pedalställ också då.
Men det KAN kanske gå att flytta i sidled lite, men om det är tillräckligt vet jag inte ännu!

Vill rakställa motorn litegrann, och det gör ju inte saken bättre på insugssidan :?

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: fre dec 07, 2012 5:10 pm
av stecka
apcoolt detta kommer bli :) håller med om popnutsen :)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: lör dec 08, 2012 12:00 pm
av Fredrik Y
Var och kollade på denna igår, kommer bli grymt!
Glömde bara att "råka" ramla över din front så du skulle vara tvungen att byta :hihi:
Men det kommer väll fler tillfällen.
Jobba på nu och åk på bakslangen till sommaren.
Mvh

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: lör dec 08, 2012 7:33 pm
av Toffe
Coot, Men de blir väl en 8,50 bil nu till 2013? Rallyshop har vettiga pedalställ billigt, då kan du kasta bromsservon och flytta bak motorn=)

Stum svetsa inte Wishbone staget bara, De gjorde en ägare till den bilen innan ivars fick den 8)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: sön dec 09, 2012 10:53 pm
av Moggemx
Hehe, fronten kommer nog inte att åka dit igen iaf ;) Har sneglat lite på m-tech 2 paket i glasfiber! Men vi får se vad det blir, Har en Alpinafront på hyllan också :P

Jepp, till nästa år blir det att besiktiga den som 8.50, Känns som att jag klarar mig på det ett tag iaf :P
Har kikat på nya pedalställ också , så får se om det kanske blir det :P Finns billiga och fina på speeding.nu också !
Hehe, nejdå ;) Han berättade om att det var lite dålig fjädring i den när han köpte den :)



Har nu helsvetsat innerskärmen, Så jäävla kul å tigga när man lär sig och börja få det lite snyggt också :) Har mycket att lära ännu, men känns som att det går framåt iaf !
Bild

På vänstra innerskärmen räckte det med att snitta upp nedre kanten och dra ut den framåt litegrann , och sedan förstärka upp!
Bild

Bild

Provade lyfta i ett block med tråg och topp på för att se hur pass det passar. Vill gärna rakställa/vinkla upp den lite .
Såg ju bra ut såhär långt...
Bild

Kom på att det är ett kamhus och ventilkåpa som ska på ännu, Och plötsligt såg det inte lika fint ut nåmer :/
Bild

Bild

Bild

Hur f*n monterar folk s38 i e30 egentligen :D Hann inte prova med mer lutning nu då jag inte hade något bra att hänga motorn i .
Bild

Bild

Bild

Är jäkligt bra med plats på avgassidan såhär iaf, får prova med turbo sen för att se hur mycket man kan vinkla ner den men fortfarande ha plats för insug på andra sidan :)
Bromscylindern måste väck iallafall på ett eller annat vis ser det ut som!

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: sön dec 09, 2012 11:15 pm
av Sten
Här går det undan!

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: mån dec 10, 2012 12:53 pm
av Jimmy
haha hur ska du få plats med den spisen :hihi: stentufft projekt, kommer följas!

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: mån dec 10, 2012 4:39 pm
av Moggemx
Bäst att ösa på när suget är på topp ;)
Blir nog att lägga den ner mer, men måste dit med turbon för att kunna se hur mycket som går att vinkla ner innan det blir för tight! :P

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: mån dec 10, 2012 9:31 pm
av benkoilovikka
Gå hela vägen och kör torrsump så sparar du ju någon centimeter ;)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: mån dec 10, 2012 10:08 pm
av Fredrik Y
Tror inte torrsump ger nå mer frigång mot framvagnsbalken då sumpen sitter fram, man behöver inte ha nå utrymme för nå sil rör ivf.
Därimot om det är ett problem att du inte får bak motorn nog pga sumpen.
Tror på att flytta in den en bit och att åka 3,6l ventil kåpan som är mkt lägre.
Hade juh hälst sett den helt rakställd med 2ans cylinder över framdäck centrum.
Men det blir nog bra hur du än gör :thumbright:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: mån dec 10, 2012 10:20 pm
av Moggemx
Hade vart ballt med torrsump, men hjälper mig inte nåt i höjdled som fredrik säger :/
Däremot underlättar det att flytta bak motorn då bulan som sagt är framåt, och tror jag måttade att det var ca. 8cm kvar aom jag kan flytta bakåt innan tråget tar i kuggstången, Kan hända att det går att holka ur tråget lite till .. måste kika på det !
3.6 ventilkåpa har vi diskuterat lite om också, synd att den är så ful bara ;)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tis dec 11, 2012 1:53 am
av Henka_
Stenhårt! hehe kul att ivars knölar ner M50 i en M5:a och du stoppar i S38 i en E30.. Lite bytta roller lixom :P

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: fre dec 14, 2012 9:53 am
av Moggemx
Hehe, ja det vart lite tvärtom :D

Har en ny kompis här hemma nu :) Ser inte så stor ut när man jämför ändå!
Bild
Bild

Hängde i blocket igen för att måtta lite, denna gång med lite mer lut, dock inte riktigt som orginal , men nästan!
Bild

Hmm, tråångt... Nu ser den större ut :P
Bild
Bild

Provade att vinkla upp motorn lite mer så turbon fick lite bättre plats, Lite för långt ner dock så den vart lite ivägen för utblåsen från toppen
Bild
Bild

Nåt sånt här tror jag på :)
Bild

Men då är ju frågan hur mycket man kan backa in motorn för att kunna ha den såhär uppvinklad, Hade vart nice iallafall :P
Sen på med en 3,6l ventilkåpa så tjänar man ju lite höjd också!

Bild