Strömberg Volvo 242 race projekt,Nya bilder 29/5-13

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av joel »

:thumbright: :thumbright: :thumbright: :hey:
180zx..

joel lindell
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

blir sena garage kvällar nu... men va gör de när man får lite gjort....

Har ikväll börjat å helsvetsat tunneln från undersidan... men de va astråkigt... hehe, så jag kapade ner andra hjulhuset istället... så nu ska de göras i ordning så fort som möjligt, för när det är klart så kan jag sätta upp axeln å slänga i motor å låda å sätta på framvagn å släppa ner bilen på backen att få se hur de kommer bli... så de är min plan nu....få torrköra lite, sen är det "bara" å montera en massa andra saker å göra klart för byggbesiktning å lack... :) längtar som fan å få lite färg på grejerna...


Har fått lite hjälp med att bygga en adapter så jag få ihop volvos kardan med medbringaren från BMW... blev redit najjs...


Bild


Bild


Bild


Sen fick vi fram släckaren som ska sitta bakom stolarna i mitten över tunneln på ett special fäste... de ligger på konstruktionsbordet.. så de kommer ni få se om ett par dar...återkommer... hehe.. :cool:


Bild


ett litet fäste är på gång till hjälm intercomen oxå, så här ser den ut...


Bild


Blev så sugen å slipa lite svetsskarvar för å se hur bra de blir... å de blir riktigt snyggt... detta är ju utbyggnaden jag gjorde för pedalstället i hjulhuset....Lite färg oxå så är man i hamn... ;)


Bild


Kapa upp hjulhusen tar sin tid.... är inte gjort i en handvändning... men till slut så, nu ska jag bara införskaffa lite plåt å bygga nytt sen....


Bild


Bild


Bild



Kanske inte så skojig uppdate, men får lite gjort i alla fall.... kommer bli bättre snart.... Mvh Strömberg
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av E34 RRT »

du tycks vara duktig plåtslagare!! blir ju riktigt fint!
:D
Niklas.E
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

haha, tack... men nej, jag är långt ifrån en duktig plåtslagare... tycker de är as svårt å få till något vettigt.... men de haltar framåt...
ska bli så gött när karossen är klar, så jag kan börja med de jag kan å tycker är kul...
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

Fick precis reda på att en gammal vän har gått bort... han har kämpat mot cancer i 16 år.... i tisdags fick han reda på att hans kropp inte går att rädda mer... å idag dog han.... livet kan vara så fruktansvärt orättvist... jag hoppas Robert att där du nu är, har du de så bra som du förtjänar att ha de efter alla år som du kämpat..Du visade aldrig en ledsen eller tråkig min... jämt glad... en riktigt krigare... tyvärr så får jag aldrig träffa dig igen....Kommer aldrig glömma dig....


Var bara tvungen att skriva ett par ord om detta.... känner mig lite deppig nu...



Men ska försöka få ihop en update angående bilen.... Fick ett fäste för hjälm intercomen idag,den kommer sitta uppe i taket i huvudbågen. även nya förstärkningsplåten mellan fyrlänksboxarna å buren kom på plats.på den kommer även sprinkler brandsläckaren sitta... ja bild på det ser ni längre ner... Vi har även tänkt å göra egna ställbara topplagringar fram. så vi har fått fram en provbit, men vi kommer göra den lite större... så nya bilder på detta kommer komma i nästa vecka... i helgen nu ska jag försöka få byggt färdigt andra hjulhuset... så jag kan få på axeln å på med hjulen...så fort jag fått något gjort så uppdaterar jag här...



Bilder på dagens julklapps utdelning.. typiskt bilen å få alla klappar själv...


Intercomen på plats, ser lite tomt ut just nu... men vänta tills allt är på plats....


Bild


Bild


Bild


Nya plåten å släckaren.. riktigt fränt med texten i plåten... kommer bli galet bra...


Bild


Bild


Bild


Bild


Nerslipad svets till släckar plåten.... kommer bli bra med lite färg på...


Bild


Mina nya asgrymma topplagringar.. nu kommer det gå å ställa in fina vinklar....


Bild






Nå vad säger ni??visst blir detta bra?? jag är mycket nöjd.... Kommentera gärna.... Mvh Strömberg
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av jonas landin »

Topplagringarna såg fina ut, var har du fått tac i dom?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

Egen tanke och konstruktion... men fått lite hjälp att ta fram dom.. :thumbright:
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av joel »

De blir ju jäkligt bra måste jag säga...
180zx..

joel lindell
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

javisst blev de... kommer bli väldigt bra tror jag... :thumbright:
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av jonas landin »

Hur ser övriga delar ut till topplagringarna?
Kommer du göra fler och sälja?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

de kommer i nästa vecka.. kommer lägga upp bilder.. har inte alla delar än.. som det ser ut just nu så blir det inga fler.. tyvärr.. vi får se hur de funkar först. detta är ju byggt efter eget huvud å önskemål..kanske inte funkar så bra.. vem vet?? Mvh Strömberg.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av Robin Olivi »

Kul med lite egna idéer där. Ska bli intressant att resten av delarna och hur det kommer att funka. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

Go kväll... idag har de krånglat som fan i garaget.... skulle såga upp i rambenet för röret till ena dämparen bak, men gjorde sönder borret, ett litet 114mm dosborr... när det hugger fast med elborrmaskin så vrider de på bra... :)

fick ut å leta borr, men hitta inget, men tillslut fick jag tag i en plasma skärare.... så den fick det bli, blev dock en del körning med roterande fil efteråt, men fan va tid de gick åt...fortsatte sen med att kapa en slits i skärmen/baljan så jag kunde lägga ut bakänden lite snyggt... å så har jag förberett allt för att kunna börja bygga hjulhus imorgon...

Så jag får tyvärr återkomma imorgon med bilder på hur det blev, men är jävligt nöjd med att fått dit de andra röret till dämparna bak, nu e de nära å kunna montera bakaxel å sen ta ner bilen på hjulen....

sprang över en uppsättning topplagringar till... får se hur jag ska göra... har även varit å pratar chassi setup idag...
kommer få erkänt duktig hjälp med att ställa in chassiet på bilen, dom tävlar i porsche cup... å har alla saker som behövs för corner weight, toe in/out, temp mätare för att mäta däck temp... riktigt kul å kunna få sån fin hjälp med det... de ser jag fram emot.....:)



Slänger in ett par bilder som vanligt, mest bara för saken skull...



Lite diskret utdragen röv på vänster sida...


Bild


Nu även lika bred över röven på höger sida... ;) Tror att hjulhuset är ca 310mm på smalaste stället nu... å 330mm som bredast har jag för mig...


Bild


Fick till slut helvetesröret på plats... mång svordomar senare... men bra blev det...


Bild


Galet grymt med ben bak på 240... kommer se så tråkigt ut när man ser topplagringen sticka upp i mitten på fästena... :rolleyes:


Bild


Sprang över ett par topplagringar till, får se vilka jag använder.....


Bild




De va de lilla jag hade å erbjuda ikväll.... imorgon blir de nya tag, nu ska jag sova... god natt.....
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av joel »

jaha hemma å latar sig.. :)
180zx..

joel lindell
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av stromberg »

ja typiskt mig att vara så slö... :thumbright:
Skriv svar