Sida 1 av 2

Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tor dec 13, 2012 7:23 pm
av crillevolvo
hej jag funderar lite på vad det finns å köpa för rimliga kostnader för å testa så ventilen man slipat och lappat in är tät .

såg nån tråd för ett tag sen som var helt eller delvis om detta men kan inte hitta den.

kommer ihåg att nån lyste med lampa i från kanalen sen skulle man typ lite såplösning mellan ventil å säte blåsa med tryckluft innifrån kanalen " lätt tryck med fingret på ventil" se om det bubblar runt ventil.

men det jag eftersöker är typ vacumpump ??? manometer för vacum slang och typ en platta med nippel och gummi som man trycker mot kanalinloppet sen får man ett värde ???

nån som hajade vad jag skriver om?? :wink:

tacksam för svar.

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tor dec 13, 2012 7:41 pm
av MGP
fins såna här
Bild

fins at kjöpa lite här och där, google it

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tor dec 13, 2012 10:23 pm
av Kadett4wd
ja brukar göra det enkelt för mig.
använder nån lättflyktig olja.
Lacknafta,diesel,fotogen,, tja vad som.

släpper ned ventilerna av egen kraft så de 'landar' i sätet.
häller i lite i förbränningsrummet, har det inte runnit igenom på typ en minut så är det okej.

dessa vakumtestare är bra, men efter uppstart av motorn så har jag märkt ventilerna inte alls är lika täta om man testar igen.
det räcker med nå liten liten beläggning på nån ventil så blir det juh att pysa lite.

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tor dec 13, 2012 10:33 pm
av calle Bengtsson
problemet med vacum är jue är undertrycket för stort visar dom tätt även om det läcker. sprit, eller diesel är inte så dumt alls och väldigt billigt att testa med.

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: fre dec 14, 2012 8:05 pm
av crillevolvo
tackar för info .

men att dom inte är lika täta efter uppstart spelar väl ingen roll för det gäller väl alltid eller??

får bli lättflyktig olja tills vidare men man vill ju slippa allt kladd i mesta möjliga mån så vacum is the way too goo.

funderar på om man kan ta en slö dammsugare å bygga nåt?.

mvh chrirster

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: fre dec 14, 2012 9:35 pm
av Dennis Öhman
Miravac, ända som inte svikt mej ännu.. är maskin som ovanstående..
Har testat vätska tidigare som inte runnit igenom men med vacumsug läkt.. Även i praktiken testat..
Min röst på miravac..

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: mån dec 17, 2012 9:13 am
av T Landholm
Trego har vaccumtester också! :)

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: mån dec 17, 2012 9:33 am
av Kadett4wd
calle Bengtsson skrev:problemet med vacum är jue är undertrycket för stort visar dom tätt även om det läcker. sprit, eller diesel är inte så dumt alls och väldigt billigt att testa med.
Ja det kan juh suga ned ventilen så det blir tätt, räcker om styrningarna är lite lite glapp så ventilen kan lägga sig i ett excentriskt fräst säte.

Därav jag anser det bättre att släppa ned ventilen från typ 1cm ovanför sätet, lämna den orörd och sedan bara på med nå lättflytande.

mvh

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: mån dec 17, 2012 10:23 am
av crillevolvo
blev test med T-röd funkade bra.

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tis dec 18, 2012 2:25 am
av Bjorn C
wunderbaum_glidarn skrev:Trego har vaccumtester också! :)
japp 6000 kostar en sådan men de är klart bästa sättet att kolla ventilernas täthet mot sätet
olja och annan lättflytande vätska har ändå en ytspäning och är inte bra
de hära testade jag flera gånger då jag jobbade på motorfirma och vakumsugen var de enda att lite på för den visar om de läker de minsta
att vakumet skulle bli för stort så den visar tät på en läkande ventil får man bara av en hemma gjort eller trasig vakumsug

man kan släppa ventilen eller tycka fast den mot sätet de spelar mindre roll igentligen huvudsaken är att sätet tätar
har man kört med ventilpasta så är brekleen / bromsrengöring bra att tvätta sätet och ventilen med innan provtryckning

en sak att tänka på som vissa gör och jag har gjort de själv på snikrenoveringar är att bara byta ventilstyrningar och inte slipa in sätena / ventilen efteråt
en topp men kanske 30 000 mil kan ha ganska dåliga styrningar och de kan ha nött sätet lite snett pga glappet i styrningen och sätter man då dig en ny styrning som centrerar ventilen så kan ventilen bli väldigt otät så här måsta man altid åtminstånde kolla tätheten på ventilsätet
mvh björn

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tis dec 18, 2012 8:18 am
av Erland Cox
Jag har sett folk demonstrera Mira och Serdi på mässor när de har skurit ett helt ocentrerat säte och ändå har
vakuumsugen visat att det är tätt. jag litar definitivt inte på dom.
Jag för ventilen åt 4 håll och känner att den är centrerad.
Om man knackar med fingret på ventilen när den ligger i sätet ska den vara helt tyst, knäpper den är den ocentrerad.
Sen slipar jag in ventilen och tittar på sätet så pastan tar lika runt om.
Jag slipar in för hand och inget överdrivet, behövs det så var det fel på sätets centrering.
jag håller alltid handen på magneten och bordet när jag slår till magneten så att jag känner att den inte flyttar sig.
Gör den det så ligger det nåt skräp mellan den och bordet.
Det är väldigt viktigt att styrpinnen står rakt så inte tyngden från maskinen drar åt hållet den lutar.

Erland

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tis dec 18, 2012 9:00 am
av Kadett4wd
ja, man får i regel en god känsla hur sätet är med första gnuggarna med pastan.

Jag får även en god känsla om jag släpper ned ventilen och den studsar upp och ned i sätet likt en studsboll.
Vill den inte studsa så brukar det vara excentriskt.

Givetvis måste ventiltätningen bort ;)

Ett tips också med miran, skippa veven.
Jag kör med sladdlös borrmaskin, funkar kalas.
med veven så drar man och trycker man, minsta lilla flex i grejerna, tunna styrningar exempelvis så kan det bli ovala säten.
Drivningen annulerar detta.

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: tis dec 18, 2012 2:19 pm
av T Landholm
Är det runt så behövs det ju bara ett fram och tillbaka drag med pinnen i stortsett och så ser man ju som sas tidigare hur ytan ser ut på ventilen om det tagit lika runt om..

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: ons dec 19, 2012 10:01 am
av StefanM
jag är bara en hobbynisse men har ändå raggarrenoverat ett antal toppar genom åren och har slipat både säten och ventiler och lappat in dem men ni med proffsmaskiner, behövs det verkligen testas när man kör med sådant? Borde det inte vara exakt nog så att det blir bra oavsett?
Det känns mest som att testa mest sorterar bort skit bakom spakarna............

Re: Läcksöka ventil efter inslipning.

Postat: ons dec 19, 2012 10:39 am
av T Landholm
Är inte fräsen centrerad så får du ju inte rätt säte gentemot ventilstyrningen.. :wink: