Svetsen krånglar. "ger för lite ström"

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Svetsen krånglar. "ger för lite ström"

Inlägg av subw000fer »

Pappa har haft sönder svetsen. Det är en jäkla tur att jag inte höll i den när den började krångla och fått skulden, hade fått höra "Den har ju hållt i tjugofem ååår! bäste svetsen!" hur länge som helst.

Hur som helst, problemet är att den inte smälter materialet ordentligt, det blir för lite ström.
Info: Migatronic MIG/MAG 250A max, ca 25 år gammal ( plus/minus fem)

Mätt upp så spänning finns på alla faser och att kontaktorn/"relät" skickar igenom faserna genom sig när man håller in knappen. Kan inte hitta tecken på spänningsfall någonstans i svetsen, luktar inte bränt nånstans.
Svetsen har fungerat bra innan och bränt på ordentligt, men helt plötsligt gör den inte det. Svetsen bränner inte in utan lägger sig uppepå, precis som man har för lite ström.
Jordningen var tillräcklig med utan tvivel.

Felsökt lite grann på sunt förnuft och imorgon ska jag kika lite närmre på strömställarvredet.

Är det någon som har något tips på vad som kan ha hänt? är lite för dåligt insatt själv. Är det så att typ ena spolen kan gett upp? någon diodbrygga eller nåt?
Tacksam för all hjälp :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
G-son
Forumsberoende

Re: Svetsen krånglar. "ger för lite ström"

Inlägg av G-son »

Att dioder dör verkar vara relativt vanligt i svetsar. Jag skulle börja kontrollera dom.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Skulle det kunna ge det symtom jag har då?
Vet inte hur jag kontrollerar dem på plats heller om det nu går, någon som vet?
Robin A
The 242 is no more..
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Antar att den är stegkopplad ?
Så att man ställer "strömmen" i fasta steg.

Då är det egentligen spänningen man ställer.
Lyft av trådmatarhjulen. (Så du slipper massa tråd på golvet)
Mät spänningen mellan Kontaktröret och Återledaren, så kan du se att de olika stegen kopplar in lindningarna korrekt.
Taget helt ur luften gissar jag att den där maskinen kanske ger 15-28 Volt ut, på min respektive max.

(Att en diod kan vara trasig är ej heller osannolikt)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

subw000fer skrev:Skulle det kunna ge det symtom jag har då?
Vet inte hur jag kontrollerar dem på plats heller om det nu går, någon som vet?
Jag kör gassvets så jag har ingen egen erfarenhet av döda dioder, men din beskrivning låter inte helt olik den från andra som sedan löst det med diodbyten.

Om din multimeter har en diodtestfunktion (Symbol "->I-") är det lätt gjort. Koppla loss (minst) ena änden av dioden och håll mätpinnarna på diodens bägge ändar, och växla sedan plats på mätpinnarna. Åt ena hållet ska dioden inte leda (inget utslag på mätaren), åt andra hållet ska den leda men med ett spänningsfall på nått i stil med 0,7V (brukar stå nått i stil med 700 på mätaren då). Leder den inte alls eller i bägge riktningar är den körd.

Samma test kan göras med ett lämpligt batteri och en liten glödlampa, ska lysa när det är kopplat åt ena hållet men inte andra.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Daniel-635: Den är stegkopplad som du beskriver ja. Jo, man brukar ju prata om att man ställer in strömmen trots att det såklart är spänningen man ändrar.

Smart att mäta där såklart, ska göra det!
Vad har en trasig diod för inverkan lite utförligare förklarat? har inte hundra koll på diodbryggans funktion.

G-son: Jo, att testa en lös diod har jag koll på, men dessa sitter flera stycken på plattor i olika lager, så har en pajjat lär jag inte märka det om jag bara mäter mellan plattorna. De såg ut att vara lödda eller pressade i båda ändar, men är det det troliga felet får man väl löda isär det. Inte så kul men fungerar det bara så är det ju värt det.

Tack båda två för svar!
Robin A
The 242 is no more..
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Hade samma symptom som du beskriver på min Miggy:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=47075
inliner
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av inliner »

Det är inte så enkelt att det har skiftats gasflaska o det blev en ren argon istf blandgas ? Hände mig när jag fick fel flaska i depån :angryfire:
Mvh
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

precis vad jag tänkte :-) argon *mutter-mutter*

tjöpte det en gång när de inte hade annat... tog inte lång stund innan jag gav upp... noll genombränning,, skulle jag lägga en fog bredvid den andra för att bygga upp lite så lade den sig ovanpå istället.

En "klassiker" är ju också dålig jordklämma, fast man känner ju om man bränner sig på den
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

fugazi: Okej! Tack så mycket för den infon och beskrivningen! Nu sitter det ju typ tio plattor eller nåt i vår svets men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och dela på dem och mäta dioderna. Verkar ju som det är de som är boven.

inliner: Nix, inget flaskbyte på länge så det är inte det iallafall :)

hauge: Okej! aldrig råkat prova det men så blir det kanske. Det är inte fallet den här gången iaf. Jag trodde dock inte att det var så känsligt :o
Jordklämman blir inte varm och det blir inte varmt på nåt annat konstigt ställe heller vad jag kunde upptäcka.
Robin A
The 242 is no more..
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Vi köpte en ny svets pga behov, men den gamla ska jag försöka laga ändå, löder isär det imorgon om inget kommer i mellan.

Köpte en Kemppi Kempomat 4200, oanvänd men några år gammal. Säljaren hade ingen koll på den så vi kom fram till att det nog var 265 ampere som var max efter snabb läsning på en klisterlapp. När vi kommit hem och provkört inser vi att det är 100% intermittens vid 265A, max är 420A.(borde förstått det på namnet kanske)
Dagens win! 4m slangpaket med, riktigt gött. Bra pris med :thumbright:

Inte ofta man behöver 420A :roll:
Robin A
The 242 is no more..
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Du kanske ska köpa dig en trisslott också...?
Skriv svar