Sida 1 av 1

val av turbo Mynä diesel

Postat: tis dec 18, 2012 11:04 pm
av Erik_Nylander
Tjena, jag och polaren håller på att samla ihop lite prylar nu till ett om603 alt om606 bygge med mynä pump eller liknande, och nu råkade jag springa över ett turbo agg till vettig peng men anar att den kanske kommer ge lite för sent ladd? det är en super t70 (kina agg) med 68 in 62 ut. är de på tok för stort inlopp? då jag hört att dieslarna kan vara tröga med att spola upp ladd.. tacksam för svar Mvh/

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: mån dec 24, 2012 4:59 pm
av aliwin
Blir nog att den bara jobbar på högre varv, men annars får du ha kompressor med ;)

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: mån dec 31, 2012 2:04 am
av Mercedesturbodiesel
hx 40 med litet avgashus..
Beror även lite på vem som byggt pumpen

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: tis jan 22, 2013 8:52 pm
av viktorp
De är värt att köpa äkta mynä pump, 7mm räcker bevisligen upp till 550whp på en 606. Ja skulle ha satsa på en beggad hx35(upp till 400hk) eller hx40 (till 500hk) istället för ett kina agg. Varför dom är tröga är för att de är så låg sugmotor effekt så man måste ladda så mycket innan effekten kommer . Sen så känns de som att du varvar en diesel mer motför bensinare om båda varvar 3000.

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: fre jan 25, 2013 3:42 pm
av Babs
viktorp skrev:De är värt att köpa äkta mynä pump, 7mm räcker bevisligen upp till 550whp på en 606. Ja skulle ha satsa på en beggad hx35(upp till 400hk) eller hx40 (till 500hk) istället för ett kina agg. Varför dom är tröga är för att de är så låg sugmotor effekt så man måste ladda så mycket innan effekten kommer . Sen så känns de som att du varvar en diesel mer motför bensinare om båda varvar 3000.
du kör inga 500hk med en hx40 på en diesel,de är i botten redan strax över 400hk,du kan dra av ca30% av vad aggregatet klarar på en bensinmotor..
jag har byggt och bromsat flera motorer.
och dieselmekens pumpar är minst lika bra som mynäpumparna,göran har tex lättat regulatorn så du kan få mer varv på motorn än att bara spänna upp den max som mynäs 170cc pumpar.
än så länge har det bromsats 597hk med dieselmekens 7,5mm 180cc pump, vid 2,8bars ladd och då var det snurran som var i botten.
mynä 7mm 170cc orkar 635hk,vid 3,1bars ladd,och på den var det pumpen som var i botten.

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: sön jan 27, 2013 1:56 am
av A.Jönsson
Babs av ditt inlägg förstår jag att du har intresse och insyn i mercedes dieslarna.

Vad är det för 8mm element jag sett på youtube som skulle leverera 224cc tydligen ?
Känns som att det är dags att någon gör en seriös tvåstegsladdning på 606:an dom motorerna med högre effekt ryker ju som fan innan laddtrycket finns där.

Vad drar en 606 med 400hk+ om man använder den i dagligt bruk tänker på hur pumparna är modifierade och hur det påverkar motorns beteende.

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: sön jan 27, 2013 2:09 am
av Mercedesturbodiesel
Mynä o Herlevi har 8mm... 224cc räcker en skaplig bit.. Förmodligen ingen som byggt en sådan motor som klarar av att förbränna allt..

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: sön jan 27, 2013 2:23 am
av A.Jönsson
Kul att folk har börjat få upp ögonen för dieslarna.
Vilken växellåda hänger man bakom en 635hk stark personbilsmotor föresten ?

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: sön jan 27, 2013 2:00 pm
av Mercedesturbodiesel
En fet BMW diesellåda

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: mån feb 11, 2013 4:32 pm
av Dieselmerc
Haha, hx40 med 60mm in klarar 500hk varje dag, den i cypern med 597hk hade ju 61.4mm in så tänk lite, sen kan de ju varit hans mottryck som skenade iväg de vet man ju inte, han har inte skrivit nå om avgashus,
Men som viktor p skrev är det, har trimmat å vari med många mynä, har själv gjort compound system på 606, 8mm mynä ska de va om man ska ha effekt

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: tor feb 14, 2013 3:29 pm
av Babs
körde en hx 40 i botten vid 450hk vid 3bars ladd,förmodligen lär den ha gett samma effekt redan runt 2,5bar,sen orkar de ju inte hålla laddet till varvstoppet och då är de liksom i botten, eller hur..det är ju inte kompressorn som är slut utan turbinen.alla hx40 har ju 65mm turbin,precis som gt40 och den körde jag i botten redan vid 425hk,dock med något midre komressor.
och när turbinen är i botten orkar den helt enkelt inte hålla laddet på högre varv

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: lör mar 09, 2013 4:07 pm
av Dieselmerc
Mätte du mottryck? Låter som slut på diesel eftersom den inte svarade på ökat ladd,
Turbinen är inte begränsningen, räkna på det så ser du, turbinerna är alltid väldigt överdimensionerade på holset lastbils turbos, tror de var 850 hk eller nå turbinen räckte till,

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: fre mar 15, 2013 11:35 am
av Babs
Menar du på fullaste allvar att du kör 850hk med en 65mm turbine?

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: ons mar 20, 2013 11:31 pm
av Daniel 850
Dieselmerc skrev:Mätte du mottryck? Låter som slut på diesel eftersom den inte svarade på ökat ladd,
Turbinen är inte begränsningen, räkna på det så ser du, turbinerna är alltid väldigt överdimensionerade på holset lastbils turbos, tror de var 850 hk eller nå turbinen räckte till,
tror de är dax att vakna om en 65mm turbin på en hx40 skulle klara 850hk....

tror du springer förbi laddtryck med mot tryck med dom större avgashusen vid ca 600-650hk på bensin

//Wigge

Re: val av turbo Mynä diesel

Postat: lör mar 23, 2013 3:29 pm
av Dieselmerc
Det är inte turbinen som tar stopp utan kompressorn, orkar it tjafsa om grundläggande saker kolla upp lite turbo räkningar! Mvh