Cykeldator i jänkarn?
Cykeldator i jänkarn?
klisterlapparna som sitter där med olika mellanrumm över mph kilometerskalan känns inte så säkert när tussebatong följer efter en
finns det någon smidigt sätt och få en mätare som är belyst och kalibrerad i km/h? kan man ha en cykeldator i bilen? vart sätter man givaren? kardanen?

-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Cykeldator i jänkarn?
En cykeldator känns som massor besvär helt i onödan. En billig GPS kostar inte många kronor och den visar väldigt exakt 
Råkar du ha en iphone eller annan smartphone med inbyggd gps och appar finns det gratis appar med hastighetsmätare i. (jag har en som heter dashboard)
Vill du inte ha luren uppe hela tiden eller köpa en gps kan du bara köra med den en gång/låna en gps och kolla vad hastighetsmätaren visar vid viss hastighet enligt telefon/GPS.

Råkar du ha en iphone eller annan smartphone med inbyggd gps och appar finns det gratis appar med hastighetsmätare i. (jag har en som heter dashboard)
Vill du inte ha luren uppe hela tiden eller köpa en gps kan du bara köra med den en gång/låna en gps och kolla vad hastighetsmätaren visar vid viss hastighet enligt telefon/GPS.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Jag har kört med cykeldator i flera år i Caprin, med extern belysning. Det har funkat bra, och är ett enkelt och billigt sätt. Dessutom funkar det även i tunnlar, uppförsbackar och liknande.
Jag hade magneten/givaren på ett framhjulsnav.
/Gustaf
/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Om miles mätaren funkar som den ska är det ju bara lära sig vad det motsvarar
Eller skaffa en i reserv och byta skala, är ju inte så svårt att göra
Om miles mätaren inte funkar så är väl gps inte godkänt som ensam mätare (sbp)
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

Eller skaffa en i reserv och byta skala, är ju inte så svårt att göra

Om miles mätaren inte funkar så är väl gps inte godkänt som ensam mätare (sbp)
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
Cykeldator i jänkarn?
GPS är inte godkänt som H-mätare av SBP, men sålänge man har orginal kvar och den funkar så e det ju inga problem, GPS visar ju rätt oavsett hjul mm!
En liten ivägsvävning, går det att få en cykeldator att läsa sinalen från en hallgivare(bakaxelgivaren 240)?
Lr är det bättre att sätta magneten i ett framnav isf? (ska byta panel i 260n så att jag får den elektriska H-mätarn, men funderade på en "tillsvidare" lösning)!?
En liten ivägsvävning, går det att få en cykeldator att läsa sinalen från en hallgivare(bakaxelgivaren 240)?
Lr är det bättre att sätta magneten i ett framnav isf? (ska byta panel i 260n så att jag får den elektriska H-mätarn, men funderade på en "tillsvidare" lösning)!?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Det finns gnuggbokstäver att köpa på bokhandeln. det borde vara det billigaste sättet. Eller skriv ut en skala på fotopapper och limma dit...
Tjenare! sitter ju trummor runt om på min gamle hirk, funkar det å sätta givaren på navet ändå tror du?therealpinto skrev:Jag har kört med cykeldator i flera år i Caprin, med extern belysning. Det har funkat bra, och är ett enkelt och billigt sätt. Dessutom funkar det även i tunnlar, uppförsbackar och liknande.
/Gustaf
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
En "cyckeldator" är baserad på en puls per varv och brukar vara lämpad från typ 8" -30"tum dia på däckdiametern
det som kan vara problemet är vad max hastighet är 99 km/t eller mer? vissa klarar det andra inte!
att sätta givaren på mellanaxeln kan skapa problem då hjuldiametern /(delat med)bakaxelutväxlingen gör att
"datorn" inte kan hantera pulser så snabbt
vad jag hört är lagkraven en hastighetsmätare som visar km/timme och är belyst(en besiktningsman sa att den ska vara driven av fordonet)
och det kan ju tolkas hursomhelst, men ring och fråga på lokal station!
/F
det som kan vara problemet är vad max hastighet är 99 km/t eller mer? vissa klarar det andra inte!
att sätta givaren på mellanaxeln kan skapa problem då hjuldiametern /(delat med)bakaxelutväxlingen gör att
"datorn" inte kan hantera pulser så snabbt
vad jag hört är lagkraven en hastighetsmätare som visar km/timme och är belyst(en besiktningsman sa att den ska vara driven av fordonet)
och det kan ju tolkas hursomhelst, men ring och fråga på lokal station!
/F
- Petrolhead69
- För mycket laddtryck
En GPS är inte att lita på vad gäller hastigheten då dom ändrar hastighet till höger o vänster, varit med om att på gps:en står de 70 o på skyltarna 60...osv.
IF YOU DON´T LIKE MY DRIVING EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.com
Kör:Volvo 244 GL 89:a VW Golf GT 85:a+Massey Ferguson 168- 78:a
Perttu Piirinen
Kör:Volvo 244 GL 89:a VW Golf GT 85:a+Massey Ferguson 168- 78:a
Perttu Piirinen
Besiktning är inga problem, min gamla mätare funkar, vill dock ha en man kan lita på och i km/h
-
- Lite mer laddtryck
Smidigare än en billig gps kan det ju inte bli . är ju skitsamma om kartor eller annat bröte inte är upp to date på en beg eller lågpris modell
det är ju hastigheten han vill veta .
det är ju hastigheten han vill veta .
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Jag håller med om GPS som hastighetsmätare.
Jag kollade hast-mätaren på min gamla Dodge med en GPS, blev uppriktigt förvånad över hur pass rätt den visade!!
Jag kollade hast-mätaren på min gamla Dodge med en GPS, blev uppriktigt förvånad över hur pass rätt den visade!!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Borde det inte vara värt att fixa till originalmätaren så den visar rätt eller är det nån skrothög? 

frågan är hur man ska fixa till den, belysningen är ju bakifrån mätartavlan så det går ju inte klistra över hela tavlan med en skala i km/hSteve skrev:Borde det inte vara värt att fixa till originalmätaren så den visar rätt eller är det nån skrothög?
Ja fan det är en pilsner bil men fan det hör inte hit

-
- För mycket laddtryck
går det inte att byta utväxling till mätaren??