Sida 1 av 1

Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: sön dec 30, 2012 9:38 pm
av patte
Skulle haft hjälp att justera in bränslet på min snopro 440 med big bore 800 f7 motor.
Finns det någon duktig i närheten av Malå/lycksele?
Kanske till och med mappa och bänka samtidigt?

Vore härligt. Eller om någon vet ungefärliga siffror för min så går det ju prova.

F7 motor med EFI800cc Big Bore cylindrar Smidda Wisecokolvar
Paceraiser topplock med lösa förbränningsrum 98oktan.
Svetsad,riktad och balanserad vevaxel
Cylindrar och vevhus trailportat av SMP
V-force 3 Reeds
Reedspacers
Mod-luftburk
D&D High flow Y-pipe
BMP Fat Azz singel pipa
MBRP slutburk, trail ljud
BMP bränsletrycksregulator med mätare, ca 3.1 bar tryck..
BMP ECUBoondocker-box
Digatron DT52-RE2W

Boxen är ställbar på 0000rpm, 4000 rpm, 6500rpm, 7200rpm, 7800rpm, 8100rpm, 8400rpm.
Tror skotern varvar ca 7800-8000rpm.

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: sön dec 30, 2012 9:50 pm
av Dennis Öhman
Största problemet är ju avgassystemet och portningen som man inte vet något av, har du testat och kollat stiften?
I luleå finns ju dysse som har bänk att bromsa på. Han är arctic frälst..
I kalix PFracing som har XX antal SM-guld bakom sig i skoter branschen och dom flesta cross åkarna har honom som trimmare..

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: mån dec 31, 2012 11:36 am
av Patrik E
Gå in på Bikemanns sida och leta reda på deras mapp för fat ass pipa, den mappen är rätt fet.
den blev använd som startmapp då jag bromsade ett mycket likt bygge som din.
Ge den lite mer på maxvarv (3-4 tryck) och kolla sen med Digatronen.
Då har du nåt att prova på.

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: tis jan 01, 2013 6:42 pm
av patte
Gick in och kollade vad som fanns på bikemans hemsida, Hittade inga boondocker siffror. Hittade till power comander men kan inte öppna filerna för att läsa av dom? går det öppna pvm filer eller är det tänkt att man ska lägga in filen i boondockern/power commandern?
Hur mycket effekt fick du ut på den du bromsade??

Letade på andra sidor, fick fram dessa nummer som ska vara bmp siffror.
"big bore med fatazz pipe"
0000 2 2 2
4000 2 2 2
6500 6 5 2
7200 -2 -2 -3
7800 -2 -2 -2
8100 2 2 2
8400 3 3 3
Ska prova lägg in dom siffrorna och testköra. Minns du om det var dessa siffor du utgick från?

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: ons jan 02, 2013 10:01 am
av Patrik E
Tycks minnas att den som blev använd var fetare, blev tunad till 0.60 bsfc ca.
Just under 160 blev det.

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: ons jan 02, 2013 8:21 pm
av patte
La in siffrorna som jag skrev i inläget ovan, men gav ca 3-4 tryck mer på 8100 och 8400 och något tryck mer på 7800. Då började skotern genast gå hårdare och renare. Var dock så mörkt så jag var inte så att se någon avgastemp så jag parkerade rätt fort.
Räcker det att ställa in efter avgastemp eller bör jag även ha koll på bfsc?
Hur många grader celsius får avgastemp gå för att vara lite på säkra sidan? tomgång, halvgas och full gas..

Patrik E, hur mycket tar du för en mappning bänkning? går det ha motorn i skotern fortfarande då?

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: ons jan 02, 2013 8:38 pm
av Dennis Öhman
Kolla stiften emellanåt oxå?

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: ons jan 02, 2013 8:42 pm
av patte
Jo ska göra det, Man hinner nästan aldrig ut medans det fortfarande är ljust ute tyvärr. måste göra ett försök i helgen.
Blir dom gyllenbruna när det är perfekt eller bör dom vara mer mot grå/vit??

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: fre jan 04, 2013 11:53 am
av Kjelle
Ett litet tips är att lasta skotern och åka till Bjurholm, garanterat mycket billigare än ett ras...och nära till dessutom, Patrik kan sin sak, det är säkert :thumbright: . Och brunt är bättre än grått, grått brukar allt som oftast innebära smält aluminium på tvåtaktare. Läser du stiften på porslinet eller mittelektråden? Enligt min erfarenhet snabbast och säkrast att läsa av mittelektråden och att använda v-typ av stift(på gammeldags NGK-språk) alltså stift med "spinkig" mittelektråd, när yttersta tredjedelen av elekråden är metallren brukar motorn gå bra och vara safe, med två tredjedelar ren börjar det krisa och med hela elektråden ren nästan garanterat kolvhaveri om man inte ger sig :angryfire: Kan väl säga att det här tipset har funkat för mej från nån gång på -70-talet och fram till mer modern tid, har dock aldrig applicerat det på supermoderna insprutningsmotorer men tvåtaktare är ju en gång för alla tvåtaktare :hihi: Lycka till från en som fått grått hår :lol: p.s (att det absolut bästa sättet att mäta var gränsen går är med tempmätare med givaren monterad i mittelektråden på tändstiftet är en annan sak, utrustningen brukar vara en aning svår att få tag på samt ekonomiskt tung att hantera, avgastempmätare är ju annars bra, kan dock vara känsligt var givaren är placerad, men om man kombinerar den med att läsa stift har man ganska bra koll på läget.)

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: fre jan 04, 2013 5:13 pm
av redheat
står 4 takt men bilderna sido elektrod fungerar väl på 2-takt också

http://www.4secondsflat.com/Spark_plug_reading.html

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: tis jan 29, 2013 2:39 pm
av erkiii
Kjelle skrev:Ett litet tips är att lasta skotern och åka till Bjurholm, garanterat mycket billigare än ett ras...och nära till dessutom, Patrik kan sin sak, det är säkert :thumbright: . Och brunt är bättre än grått, grått brukar allt som oftast innebära smält aluminium på tvåtaktare. Läser du stiften på porslinet eller mittelektråden? Enligt min erfarenhet snabbast och säkrast att läsa av mittelektråden och att använda v-typ av stift(på gammeldags NGK-språk) alltså stift med "spinkig" mittelektråd, när yttersta tredjedelen av elekråden är metallren brukar motorn gå bra och vara safe, med två tredjedelar ren börjar det krisa och med hela elektråden ren nästan garanterat kolvhaveri om man inte ger sig :angryfire: Kan väl säga att det här tipset har funkat för mej från nån gång på -70-talet och fram till mer modern tid, har dock aldrig applicerat det på supermoderna insprutningsmotorer men tvåtaktare är ju en gång för alla tvåtaktare :hihi: Lycka till från en som fått grått hår :lol: p.s (att det absolut bästa sättet att mäta var gränsen går är med tempmätare med givaren monterad i mittelektråden på tändstiftet är en annan sak, utrustningen brukar vara en aning svår att få tag på samt ekonomiskt tung att hantera, avgastempmätare är ju annars bra, kan dock vara känsligt var givaren är placerad, men om man kombinerar den med att läsa stift har man ganska bra koll på läget.)
hur får man tag i patrik i bjurholm då?

Re: Någon som är duktig på mappa boondocker på f7 motor?

Postat: tis jan 29, 2013 4:34 pm
av Steve
Du kan ju prova att skicka ett PM, han har ju skrivit tidigare i tråden