de är så här nämligen att jag går i starta eget funderingarna och tänkte starta en tråd där man kan skriva lite om sånt då jag tror att de är många fler än jag som går i dessa tankar samt få vore de roligt att höra folks berättelse som har gjort denna resa både de positiva och negativa

de är ju så här att jag har ju nämligen verkstad lokal verktyg autocomdator övrig data och skrivarutrustning firmabil redan samt gratis boende då jag bor i en lägenhet i garaget så utgifterna skulle inte bli så höga och de är ju altid ett plus i kanten
jag hatar däremot allt som heter pappersgöra och kroppen är väl inte i bästa formen då jag har en nervskada och har mer eller mindre en jävla värk 24-7
de finns ju 2 olika sorters bolag som skulle passa mig
aktiebolag och enskilld firma
fråga 1 vilken bolagsform skulle ni rekomendera ?
min affärsplan hade varit att köra bilverkstad på vardagarna samt hålla på med lite beggagnade bil,skoter,lastbilsförsäljning och då vore de ju guld värt att kunna erbjuda finnans via ett bank som de flesta firmor kan göra idag mm
fråga 2 är sådan finnans svår att kunna ordna och är de mycket bök och tjaft och kostar de mycket ?
fråga 3 eftersom jag är medveten om att jag själv inte pallar bilverkstadsjobbet 40 timmar i veckan pga värken så måste jag änställa en duktig bilmekaniker och vad gäller rikigt där är fråga ?
har hört att folk under 26 är mycke billigare att anställa men samtidigt är ju oftast dom äldre mer erfarna så ta genvägar kan vara dyrt i slutändan har jag lärt mig genom åren men jag måste ju i alla fall testa i så fall med en provanställning så man ser kundskapen men vad gäller där ifall de inte funkar med mekanikern är de tex nån månads uppsägningstid eller går de avsluta på stående fot
fråga 4 nästa kostnad är ju pappersarbetet som jag tänkt leja bort helt och hållet vad kan möjligen en sådan utgift bli på en relativt litet företag ?? har hört allt mellan 2000 till 10 000 i månaden ?
fråga 5 .starta eget bidraget i år är väl stämplingsbasserad så får man ut 10 i dag så kommer väl typ 8 tusen i bidrag per månad men då ska de väl arbetsgivar avgifter och sånt på de också så om jag gissar rätt så är de väl bara 4 tusen av dessa som kommer hamna i plånboken efter alla utgifter mm sen räcker de väl bara i 6 månader men finns de möjlighet till förlängning eller är de stopp där
fråga 6 .eftersom lägenhetsbygget tagit större delen av nöjeskontot så skulle jag behöva låna upp ett startkapital / rörelsekapital och jag gissar ju rakt ut att banken kräver garaget i borgen om de ska bli nå lån eller är dom relativt lätta på detta område om dom tror på ideen
som sagt inget är bestämmt eller så men de har altid varit en dröm att köra eget och de känns lite surt att lägga den drömmen åt sidan rikigt ännu så de är därför jag startade tråden så man förhoppningsvis kan få en del info hära
jag vet att de inte kommer bli guld och gröna skogar första tiden i alla fall och man kommer säkert göra en del fel och misstag så öss gärna på med info nu så kan detta bli en inspirerande tråd för mig och många andra
man behöver inte specifikt berätta allt om man inte vill de men lite grundragler och saker hade varit roligt att höra om
Mvh björn