Dubbla Bränslesystem
Moderator: backeliten
Dubbla Bränslesystem
Jag har en bmw s38b38, turbokonverterad.
Kör för närvarande på e85, men tycker det gör lite väl illa åt motorn.
Samtidigt vill jag ha effekten och kylningen.
Dubbla bränslesystem vore ju fint, bensin vid kallstart,låglast och att kunna köra "rent" på innan man stänger av motorn.
Och då e85 på höglast.
Det är 2 funderingar jag har:
Jag kör autronic sm4, vad tycker det om att styra det hela?
Det ska ju gå att köra stagade spridare, men här blir det en uppsättning små (trol. org. 380cc eller vad de var) på bensin, och en uppsättning stora (2200cc) på e85.
Det finns väl bara 8 spridarutgångar, men det borde väl gå att köra de små sekventionellt och de stora kopplade 3 och 3 på de sista 2 utgångarna? (9 ohm har jag för mig spridarna ligger på)
Fundering 2:
Spridarplacering, de första får väl sitta på org. placering långt fram i insuget riktat mot ventilerna.
De andra vore smidigast om det går att köra på utsidan av spjällen. (ganska nära spjällen, i början på trattarna) Men hur blir det då?
Det måste gå att köra på sekundärspridarna innan halvgas, gärna ganska långt innan.
Men då kommer det mesta av bränslet träffa spjället.
Dock med spjällöppningen åt "rätt håll" så det styr in bränslet.
Blir det odugligt, eller kan det funka?
Det skulle väl inte vara omöjligt att få dit dem innanför spjällen, men på undersidan av insuget isf.
Men det verkar bli bra mycket knöligare.
Då blir ju inte riktningen riktigt bra heller, men inget spjäll ivägen iaf.
Kör för närvarande på e85, men tycker det gör lite väl illa åt motorn.
Samtidigt vill jag ha effekten och kylningen.
Dubbla bränslesystem vore ju fint, bensin vid kallstart,låglast och att kunna köra "rent" på innan man stänger av motorn.
Och då e85 på höglast.
Det är 2 funderingar jag har:
Jag kör autronic sm4, vad tycker det om att styra det hela?
Det ska ju gå att köra stagade spridare, men här blir det en uppsättning små (trol. org. 380cc eller vad de var) på bensin, och en uppsättning stora (2200cc) på e85.
Det finns väl bara 8 spridarutgångar, men det borde väl gå att köra de små sekventionellt och de stora kopplade 3 och 3 på de sista 2 utgångarna? (9 ohm har jag för mig spridarna ligger på)
Fundering 2:
Spridarplacering, de första får väl sitta på org. placering långt fram i insuget riktat mot ventilerna.
De andra vore smidigast om det går att köra på utsidan av spjällen. (ganska nära spjällen, i början på trattarna) Men hur blir det då?
Det måste gå att köra på sekundärspridarna innan halvgas, gärna ganska långt innan.
Men då kommer det mesta av bränslet träffa spjället.
Dock med spjällöppningen åt "rätt håll" så det styr in bränslet.
Blir det odugligt, eller kan det funka?
Det skulle väl inte vara omöjligt att få dit dem innanför spjällen, men på undersidan av insuget isf.
Men det verkar bli bra mycket knöligare.
Då blir ju inte riktningen riktigt bra heller, men inget spjäll ivägen iaf.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dubbla Bränslesystem
Går det att köra 2 mappar?
Isåfall en mapp med ~30% mindre bränsle på samma spridare.
ett par kranar på fuelrailen och två regulatorer.
Går juh kanske att lösa kranhistorien med lustgassolenoider(de för bränslet)
Sen en tank med bensin och en enkel pump.
Kanske lite handhavande för att fixa varmstart etc etc.
Men det är idiotenkelt iaf
Isåfall en mapp med ~30% mindre bränsle på samma spridare.
ett par kranar på fuelrailen och två regulatorer.
Går juh kanske att lösa kranhistorien med lustgassolenoider(de för bränslet)
Sen en tank med bensin och en enkel pump.
Kanske lite handhavande för att fixa varmstart etc etc.
Men det är idiotenkelt iaf

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Dubbla Bränslesystem
Jag skulle ha kört 2 spridare på 3 kanaler för låglast, och likadant för e85 steget. Utnyttjar alltså 6 kanaler totalt. Då kan du köra individual cylinder trim och där stagea spridarna så du kör enbart bensin på först och vid givet varv/load slår du igång e85.
Går då även att stänga av bensindelen om du så vill.
Går då även att stänga av bensindelen om du så vill.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 74
- Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
- Ort: Stavanger/ Klepp NORGE
Re: Dubbla Bränslesystem
Burde gå greit, på Tahoe'n min så starter jeg på bensin og går over på LPG når motoren har blitt 55gr. Kan veksle til og fra som jeg vil. Kjøp deg et BRC LPG anlegg så kan du kjøre LPG som er billigere og tåler mer komp.
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Re: Dubbla Bränslesystem
Kadett, det är ju också ett alternativ förstås..
Körde man returlöst med lägre grundtryck på bensin än på e85 skulle det ju räcka med en ventil på matningen.
Hedman, det där låter ju bra.
Det är inget problem om andra stegets spridare är 10ggr så stora som första stegets?
Körde man returlöst med lägre grundtryck på bensin än på e85 skulle det ju räcka med en ventil på matningen.
Hedman, det där låter ju bra.
Det är inget problem om andra stegets spridare är 10ggr så stora som första stegets?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Dubbla Bränslesystem
Jag är lite tveksam till gas, visst hög oktan men ingen förgasning som kyler.
Dessutom tror jag inte det är godkänt i drifting, vill minnas att det är bensin eller e85 som gäller.
LPG= Liquid petroleum gas=gasol om jag minns rätt?
Dessutom tror jag inte det är godkänt i drifting, vill minnas att det är bensin eller e85 som gäller.
LPG= Liquid petroleum gas=gasol om jag minns rätt?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dubbla Bränslesystem
jag tänkte KISS 
Mitt sätt sköljer även ren spridarna.
Stagade spridare,, kan man välja spridarpar i olika mappar?
säg bensin spridarna är primärspridarna och E85 sekundär.
När man mappat motorn på bensin och slår över till andra mappen, kan man 'välja bort' primärspridarna då?
Men, sen jag började med ricinolja i E85soppan så minskade alla bekymmer som var e85 relaterade rejält.
Var mer eller mindre en 'aha upplevelse'

Mitt sätt sköljer även ren spridarna.
Stagade spridare,, kan man välja spridarpar i olika mappar?
säg bensin spridarna är primärspridarna och E85 sekundär.
När man mappat motorn på bensin och slår över till andra mappen, kan man 'välja bort' primärspridarna då?
Men, sen jag började med ricinolja i E85soppan så minskade alla bekymmer som var e85 relaterade rejält.
Var mer eller mindre en 'aha upplevelse'
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Dubbla Bränslesystem
Kan du förklara mera?Kadett4wd skrev: Men, sen jag började med ricinolja i E85soppan så minskade alla bekymmer som var e85 relaterade rejält.
Var mer eller mindre en 'aha upplevelse'

Re: Dubbla Bränslesystem
Jag har inte läst på nu, slängde ut en fråga här så länge för att se lite vad folk med erfarenhet av sm4 säger.
Jag skulle tro att allt ligger i samma bränslemapp, men att det är andra tilläggsmappar i bakgrunden som man får göra inställningar i vad som ska hända vid vissa spjällägen el. dyl.
Det brukar vara lite så, man får plocka fram en mapp. Välja signaler till x och y axel eller vad det heter.
Välja vad som händer, om den skickar ut en signal, eller om den skickar en intern signal.
Så det kan bli en taball som skickar en intern signal som påverkar en annan tabell som ger en utsignal..
Det blir gärna rite rörigt till slut
Jag skulle tro att allt ligger i samma bränslemapp, men att det är andra tilläggsmappar i bakgrunden som man får göra inställningar i vad som ska hända vid vissa spjällägen el. dyl.
Det brukar vara lite så, man får plocka fram en mapp. Välja signaler till x och y axel eller vad det heter.
Välja vad som händer, om den skickar ut en signal, eller om den skickar en intern signal.
Så det kan bli en taball som skickar en intern signal som påverkar en annan tabell som ger en utsignal..
Det blir gärna rite rörigt till slut

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Dubbla Bränslesystem
Det blir inte så bra.j björk skrev:Kadett, det är ju också ett alternativ förstås..
Körde man returlöst med lägre grundtryck på bensin än på e85 skulle det ju räcka med en ventil på matningen.
Hedman, det där låter ju bra.
Det är inget problem om andra stegets spridare är 10ggr så stora som första stegets?
första+andra spridaren / första. ex 1000+1600 (2600) / 1000 = 2,6
Det värdet (2,6) är max vad som går att justera i cylinder trim. Är förhållandet större mellan dem så måste du även köra aux fuel table för att höja det som står i vanliga bränslemappen.
Re: Dubbla Bränslesystem
Ok, då blir det lite problem då förstås.
Om man kör org. spridarna som första, då är de på 380cc har jag för mig.
Sedan sekundär spridarna är de nyare bosch 2200cc spridarna.
Då skulle man alltså räkna 380+2200=3580/380=9,42
Men man bör väl räkna bort 30% på sekundärspridarna, då de sprutar e85 mot bensin för primärspridarna?
Då blir det väl 2200*0,7=1540
380+1540=1920/380=5,05
Fortfarande allderles för stor skillnad mao.
Sedan är det ju helt olika spridare också, org. spridarna är ju sådana gamla nålspridare och de andra moderna små.
Det blir väl ganska olika karaktär på dem också, går det välja 2 olika spridare?
Om man kör org. spridarna som första, då är de på 380cc har jag för mig.
Sedan sekundär spridarna är de nyare bosch 2200cc spridarna.
Då skulle man alltså räkna 380+2200=3580/380=9,42
Men man bör väl räkna bort 30% på sekundärspridarna, då de sprutar e85 mot bensin för primärspridarna?
Då blir det väl 2200*0,7=1540
380+1540=1920/380=5,05
Fortfarande allderles för stor skillnad mao.
Sedan är det ju helt olika spridare också, org. spridarna är ju sådana gamla nålspridare och de andra moderna små.
Det blir väl ganska olika karaktär på dem också, går det välja 2 olika spridare?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Dubbla Bränslesystem
jo, du tänker rätt. 2200cc spridarna kär man räkna bort 30% så dina 1540 bör stämma ganska bra.
en bra lösning borde vara att köra ex siemens 875cc som första spridare. 3.5 bars tryck och du är närmare 1000cc.
kör du sedan ind cyl trim så kan du reglera både första och andra steget från avstängt till fullt igång med axlarna load och rpm.
en bra lösning borde vara att köra ex siemens 875cc som första spridare. 3.5 bars tryck och du är närmare 1000cc.
kör du sedan ind cyl trim så kan du reglera både första och andra steget från avstängt till fullt igång med axlarna load och rpm.
Re: Dubbla Bränslesystem
Hur har Björck gjort i Supran?
Re: Dubbla Bränslesystem
Tror han kör Link eller Vipec, så det blir nog inte lika i alla fall.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Dubbla Bränslesystem
Hej!
Varför kan man inte köra med dubbla fuelrail en med bensin och en med e85?
Där e85 spridarna är 30-35% större in justerade till samma mapp med bränsletrycks regulatorer. Dessa spridare borde gå att styra sekventielt med samma utgång från sprutet och där 12v matningen till spridarna avgör vilken fuelrail som används. Denna 12v matning styrs från sprutet och det kan även gå att köra med olika mappar beroende på vilken fuelrail som används. Detta borde göra att man kan använda spridare med större skilnad mellan sig på bensin kontra e85 fuelrailen än 30-35%. m.v.h JG
Varför kan man inte köra med dubbla fuelrail en med bensin och en med e85?
Där e85 spridarna är 30-35% större in justerade till samma mapp med bränsletrycks regulatorer. Dessa spridare borde gå att styra sekventielt med samma utgång från sprutet och där 12v matningen till spridarna avgör vilken fuelrail som används. Denna 12v matning styrs från sprutet och det kan även gå att köra med olika mappar beroende på vilken fuelrail som används. Detta borde göra att man kan använda spridare med större skilnad mellan sig på bensin kontra e85 fuelrailen än 30-35%. m.v.h JG