Sida 1 av 1

Prestanda 140 med trimmad B20?

Postat: mån mar 06, 2006 11:53 am
av Bengan
Vad kan man räkna med för prestanda i en bil med B20 på låt säga 170 hästar?? 0-100 och så?

Borde man kunna hamna i den effektregionen med frisk motor med Steg 3-topp, 45:or, extractor och bra avgassystem?

Postat: mån mar 06, 2006 1:59 pm
av Schlorven
En kompis hade en 2150 B20 som bromsades till 150 hk hos professorn i umeå. Han hade weber 50, 4-2-1 extraktor. timo topp, antingen vare en steg 2 eller 3:a, timo kam. å med skelletsvänghjul å sånt. Så skaru upp i 170 hk så krävs det bra prylar. Kan tillägga att professorn än aldrig hade bromsat en b20 sugis på över 180 hk, vid de tillfället, sedan om det var större volymer i motorn än 2150 som han även räknade in vet jag inte

Postat: mån mar 06, 2006 2:05 pm
av Bengan
Låter ju ändå lite, va ligger en original E-motor på? 120+ ? Va de drivhjulseffekt eller på veven?

Effektsiffror kan väl iofs alltid ifrågasättas oavsett om dom är från fabrik eller från nån trim-nisse..

Postat: mån mar 06, 2006 3:22 pm
av henkeboi
ja även prestanda siffor därför går det inte att svara på riktigt.

Postat: mån mar 06, 2006 4:19 pm
av Schlorven
Det var på veven. Proffessorn bänk är visar nog ganska rätt, han e ganska klurig. Dom som vet vem professorn är kan nog intyga att han är sätt så kunnig med det han håller med.

Postat: mån mar 06, 2006 4:28 pm
av Bengan
Jo jag tror ju inte han ljuger.. men jag tänkte mest om hans bänk kanske e sån att den mäter på nåt sånt sätt som gör att en "originalmotor" skulle visa betydligt mindre oxå..

Re: Prestanda 140 med trimmad B20?

Postat: tis mar 07, 2006 6:21 pm
av Jens Gustavsson
Bengan skrev:Vad kan man räkna med för prestanda i en bil med B20 på låt säga 170 hästar?? 0-100 och så?

Borde man kunna hamna i den effektregionen med frisk motor med Steg 3-topp, 45:or, extractor och bra avgassystem?
jag körde 14.9/152 med min 142 och vinterdäck med ett sugmotor grenrör och en gik 004 och 8.5:1, steg 3.1/5 topp.

den kanse gav ca 160hk i motorn vid 7000rpm.

vikt ca 1200kg

Postat: tor mar 23, 2006 8:33 pm
av 140Rally
konstigt, jag har ca 150-160 dhk på min rallybil o de är steg 3 topp, r-kam, weber 45or och TG extraktor på en standard underdel..

Postat: ons mar 29, 2006 2:20 pm
av Bengan
140Rally skrev:konstigt, jag har ca 150-160 dhk på min rallybil o de är steg 3 topp, r-kam, weber 45or och TG extraktor på en standard underdel..
Är den bromsad då eller e det bara "uppskattade" hästar

Postat: ons mar 29, 2006 6:28 pm
av 140Rally
den är bromsad 156 dhk innan den rustades och nu går den definitivt mkt bättre oxå!

Postat: fre jun 02, 2006 7:46 am
av weber-power
Schlorven skrev:En kompis hade en 2150 B20 som bromsades till 150 hk hos professorn i umeå. Han hade weber 50, 4-2-1 extraktor. timo topp, antingen vare en steg 2 eller 3:a, timo kam. å med skelletsvänghjul å sånt. Så skaru upp i 170 hk så krävs det bra prylar. Kan tillägga att professorn än aldrig hade bromsat en b20 sugis på över 180 hk, vid de tillfället, sedan om det var större volymer i motorn än 2150 som han även räknade in vet jag inte
det tycker jag låter lite :? min b20 e borrad till 2,1L , weber 45:er med korta trattar , kammen ä jävligt vass men kommer inte ihåg namnet :doh: steg 3 rallytopp, 4-2-1 extraktor med 2,5 tums rör hela vägen , å sen lättat svänghjul. detta ger 175hk
så jag tycker häst antalet i hans motor låter lite?? :?

Postat: fre jun 02, 2006 10:25 am
av Renegade
att det låter lite kan bero på att kammen var helt slut när motorn bromsades