Recept på snäll och stark B20

Diskussioner för erfaret folk
2002tii
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:10 pm
Ort: Uppsala

Recept på snäll och stark B20

Inlägg av 2002tii »

Funderar på att ta över farsans Amazon kombi som det bara är en ägare på och gått ganska lite.
Det är ju så att jag jobbar som bilfotograf och skulle vilja ha en bra arbetsbil.
Då vore det trevligt med lite mera kraft än orginal och det lättaste är ju då att stoppa i en nyare motor med sprut.
Det känns inte riktigt bra skulle vilja ha kvar gamla looken med dubbla SU hällst.
När jag var grabb så byggde jag en B20 med F-kam och B21e kolvar samt 46mm 38.5 ventiler och 4-1 system den bromsade nästan 150hk och det var väl ok för 25 år sedan.
Om man kunde köra med stroker vev och lite större borr så kan man kanske landa på 2.5l?
Det kanske är vansinne att bygga en ny b20 men det skulle ändå vara rätt fräckt tycker jag.
Är tacksam för förslag och en hint om prisbild.Toppen blir väl dyrast antar jag att porta men det finns ju mycket kunnande här så jag tror att det är störst schans att få något vettigt svar här.
http://www.facebook.com/home.php#!/Kometfoto
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Erland Cox »

Allt beror ju på hur mycket effekt du är ute efter men om du behåller dubbla SU så är dom bromsen.
Om bilen ska gå bra över hela registret så är nog 150 hästar max.
Billigast blir ju att använda sig av en 8 bultad motor och göra som du gjorde förra gången med B21 kolvar.
Ingen F kam, den har för mycket duration men en D eller KG 17 funkar bra.
Att stroka är inte lönt om du ändå ska strypa motorn med SU förgasare och billiga VW kolvar går inte att få tag på längre.
Jag har en 144 som jag tänkte bygga körbil av, dvs lite trimmad men pigg.
Det blir en vanlig 6 bult B20 som bara honas och byts ringar och lager på med D kam.