Recept på snäll och stark B20

Diskussioner för erfaret folk
2002tii
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:10 pm
Ort: Uppsala

Recept på snäll och stark B20

Inlägg av 2002tii »

Funderar på att ta över farsans Amazon kombi som det bara är en ägare på och gått ganska lite.
Det är ju så att jag jobbar som bilfotograf och skulle vilja ha en bra arbetsbil.
Då vore det trevligt med lite mera kraft än orginal och det lättaste är ju då att stoppa i en nyare motor med sprut.
Det känns inte riktigt bra skulle vilja ha kvar gamla looken med dubbla SU hällst.
När jag var grabb så byggde jag en B20 med F-kam och B21e kolvar samt 46mm 38.5 ventiler och 4-1 system den bromsade nästan 150hk och det var väl ok för 25 år sedan.
Om man kunde köra med stroker vev och lite större borr så kan man kanske landa på 2.5l?
Det kanske är vansinne att bygga en ny b20 men det skulle ändå vara rätt fräckt tycker jag.
Är tacksam för förslag och en hint om prisbild.Toppen blir väl dyrast antar jag att porta men det finns ju mycket kunnande här så jag tror att det är störst schans att få något vettigt svar här.
http://www.facebook.com/home.php#!/Kometfoto
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Erland Cox »

Allt beror ju på hur mycket effekt du är ute efter men om du behåller dubbla SU så är dom bromsen.
Om bilen ska gå bra över hela registret så är nog 150 hästar max.
Billigast blir ju att använda sig av en 8 bultad motor och göra som du gjorde förra gången med B21 kolvar.
Ingen F kam, den har för mycket duration men en D eller KG 17 funkar bra.
Att stroka är inte lönt om du ändå ska strypa motorn med SU förgasare och billiga VW kolvar går inte att få tag på längre.
Jag har en 144 som jag tänkte bygga körbil av, dvs lite trimmad men pigg.
Det blir en vanlig 6 bult B20 som bara honas och byts ringar och lager på med D kam.
Men jag kommer att köra dubbla Weber 45:or eftersom separata spjäll ger så mycket bättre delgas respons än vad 2 spjäll gör.
Eftersom jag bara ska köra med 89mm:s borr på den gör jag en B18 topp med 44-37 ventiler.
B18 toppen har både insugnings och avgasventilen 1mm längre in än B20 så det blir mer plats att andas runt ventilerna med litet borr.
Jag byter alltid till lösa säten på mina toppar så att man kan köra blyfritt och till bronssleeves eller bronsstyrningar så man kan köra mindre spel.
Mindre spel hjälper även det säten och ventiler att hålla längre.
Med snäll kam fungerar vanliga original B20 ventilfjädrar och brickor bra.
En sån topp komplett med blyfria säten bronssleeves och ventiler kostar runt 10000:-.


Erland
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av mekomaskin »

Hej!

Upptäckte just att du har rätt om 92mm Mahle-kolvarna Erland!
Finns det något annat man kan använda istället?
Har kollat runt lite på nätet och hittat kompletta QSC satser med kolvar och cylindrar för 150$. http://www.qscusa.com/
Tror dock inte dom kolvarna är smidda.
Kollat lite på amerikanska forum och många avfärdar dom som Kina-skit, medan andra säger att grejerna är helt ok, med ungefär samma utförande som Mahle men mad bättre toleranser.
Innan Kina tog över brukade man ju avfärda Mahle-kolvarna som Mexico-skit också....
Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Erland Cox »

Dalhems kanske kunde få fler Mahle kolvar gjorda annars finns det Ross men det är dubbla priset.
Mahle kolvarna jag fick var nog gjorda i Argentina men dom funkar bra, har 1,5mm:s ringar och är relativt lätta.
Så det hade inte gjort något om dom tillverkar fler.
Gjutna Kina kolvar undrar jag om det är nåt att satsa på?
Hellre då B21 kolvar, domhåller men är ju inte lättare än standard.

Erland
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Misse »

Underbart att du vill satsa på B20! :thumbright:
2tums su blir det ju litta bättre andning med. Finns ju rätt billiga i England.

Chrysler Voyager 3,3 liters sexa har jag för mig har 93 mm kolvar.
Beg såna nåt att satsa på?



'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Pacman »

Finns ju BMW M30-kolvar på 92mm och 1,5mm ringar med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av tobmag »

Finns Toyota kolvar med, iofs bara 35mm komphöjd...bra pris i alla fall
http://www.summitracing.com/parts/uem-kb323-std

//Tobmag
2002tii
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:10 pm
Ort: Uppsala

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av 2002tii »

Tack för alla svar.
Ringde Parner i dag och strokervev med kolvar och stakar skulle gå på 23k ungefär och då blir det 2450cc eller vad han sa?
8 bultade block och 74ans toppar har jag ligger så då bygger jag nog på ett sådant.
Ska man köra dubbla weber 45 så måste man nog banka in innerskärmen vet inte om jag är så sugen på det.
Vet att dom kör ju Rover v8 med dubbla su så det borde ju funka.
Hade en b20 med lite filad topp och 2l som det satt dom gamla Su förgasarna på med flotören på sidan.Den gick hyfsat vill jag minnas :)
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av mekomaskin »

Bra tips med Toyotakolvarna.
Synd bara att det var 6,5cc grop i dom. Kan kanske funka på en motor med snäll kam, men annars blir väl dynamiska kompen för låg, eller förbränningsrummet i toppen för trångt.
35mm komphöjd blir annars klockrent med 85mm slag och 154mm stakar. Då slipper man decka blocket.

Rover V8 förgasarna är 1 1/2" eller 1 3/4", jag minns inte vilket, men de är i vart fall inte större än vanliga Volvo SU.
Däremot Rovers 4-cylindriga motor finns med 2" Su. Har för mig att bilen hette Rover 2200TC.

Jag har en PV med B20 med B21E kolvar, KG17 kamaxel och "steg 2"-topp.
Har kört den både med moddade SU HIF6 och med Weber 45-or.
Motorn har betydligt bättre körbarhet; jämnare gång, bättre register och bättre vrid på låga varv med Webrarna.
Vad gäller toppeffekten blev det däremot ingen större skillnad. Samma tider på 402m med bägge varianterna.
Skall det vara i en bruksbil är det inget att tveka på.

Tycker det låter våldsamt att lägga 23k på vevpartiet till en SU-motor....
Micke
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av mekomaskin »

Pacman:
Vad är det för kolvbultar och komphöjd på BMW-kolvarna?
Micke
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av nalletill1000 »

2002tii skrev: Ska man köra dubbla weber 45 så måste man nog banka in innerskärmen vet inte om jag är så sugen på det.
Det behovs inte, for det finns vinklade "trattar" som ar 90 grader. Det kanske inte ar optimalt ur effekt hanseende, men vad gor ett par forlorade hastar. Jag har det sjalv pa en 122S.

Bild
2002tii
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:10 pm
Ort: Uppsala

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av 2002tii »

Ja just det såna har jag på min 2002a :)
Skulle ju funka.
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Gson-Power »

Snäll & Stark.....i en sådan här fråga måste man kanske säga vilken budget man har...23 friska för en strokersats....sen vill vi väl ha en "hyffsad" topp me...8 till...borrning honing toppdeckning ,kamaxel ,ståldrev?extraktorrör större SU gasare...det rasar iväg en del...jag har ett förslag.

Kolvar smidda b21 +0,50 (92,,5) /Timos motor 8500:-
Extraktor typ 2 B20 / Timos Motor 2195:-
Kamaxel KG19 / KG volvotrim 1995:-
8st ventillyftare EV813 / KG volvotrim 840:-
8 st stötstänger 488HP / KG volvotrim 1000:-
Ståldrevsats kam / KG volvotrim 1695:-
Koppling ca. 3000:-
Programmerbar fördelare m tändspole 7 KG volvotrim ca 4500:-

Nu har vi nått 23725:- plus bearbetningen av block och svänghjul och balansering av komponenterna.

Sedan ska det till en bearbetat topplock och med denna borr (92,5mm) skulle jag rekommendera 44/38 ventiler i ett B20 lock / pris? ca 8000:-
Större beg SU förgasare (2") pris ? braigasen kan kanske hjälp till här.
Så med lite montagematerial (packningar osv) landar det omkring 35K.......

Efftekt ? jaa jag skulle inte bli förvånad med ett bra portat topplock och en riktigt väl injustering av både programmering av tändning och förgasare ca 170 dhk
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Pacman »

mekomaskin skrev:Pacman:
Vad är det för kolvbultar och komphöjd på BMW-kolvarna?
Nästan alla BMW kör 22mm kolvbult.

M30B34 och M30B35 har 92mm kolvar med 40,5mm kolvbultshöjd. Kat-motorn har nästan flata kolvar (lite skrot som sticker upp bara). Icke-kat-motorn har högre komp och har därför dome som sticker upp en del.

Sen har vi även M5-motorn, S38an.
S38B36 har 93,4mm kolvar med 31,5mm komphöjd och 1,45mm kolvringar, både första och andra. Oljeringen är 2,5mm.
Kolvarna har en 3mm djup dish över nästan hela kolven så de ger lågt komp på en 2v-motor. Har ca 6,5mm från deck till förstaring så där är inte utrymme att svarva ner heller.
Dessa motorerna har en slaglängd på 86mm och original varvstopp på 7200rpm. Rejsiga originalprylar.

S38B38 hade jag inga kolvar hemma till, men jag antar att de följer mönstret, dock 94,5mm. Den motorn har 3mm längre slag men 1,5mm kortare stakar så jag antar att kolvbultshöjd är samma som B36.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Recept på snäll och stark B20

Inlägg av Magic thomsson »

Jag skulle höra med Nyrönens bil o mek på strokerkit.23 000 är alldeles för mycket för en underdel med tanke på övriga motorspecen tycker jag.
Roger (Magic T) Thomasson
Skriv svar