Behövs wastegaten?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Lusen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )

Behövs wastegaten?

Inlägg av Lusen »

Jag har köpt ett BLT turbo kit från Trendab till min B20, och det finns ingen wastegate på det kitet. Det finns bara en Blow off ventil, som man lägger i brickor för att styra laddtrycket. Men den ska bort och bytas ut mot en vanlig dumpventil.

1. Behöver man en WG?
2. Vad gör den?
3. Är det svårt att få dit en extern WG? Och vilken är lämplig?

MVH Fredrik "Lusen"
~ Lusen, the one and only ~
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

1 & 2: ja wg'n behövs för att reglera laddtrycket så det inte skenar
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

är inte wastegaten inbyggd i turbon då?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Lusen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )

Inlägg av Lusen »

mAySon: Wastegaten är inte inbyggd.

Rogge: Men det måste ju gå att köra utan? BLT turbo kitet från Trendab har ju ingen WG org? Det sitter en Blow off ventil på som man reglerar turbo kitet med brickor.
~ Lusen, the one and only ~
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

På den gamla goda tiden när man körde Formel 1 med turbomotor så hade man inga wastegates. Man anpassade motor och turbo så exakt så när man hade fullt varv så hade turbon inte mer laddtryck att ge så turbon kunde aldrig ge mer än vad motorn klarade av. Skulle dock bli förvånnad ifall nån skulle lägga ner energi o tid på att anpassa detta till en B20. Är kitet inkl grenrör?
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

jag körde med en likadan sats på min b18 turbo .. det gick bra men som sagt laddtrycket kan skena .. men det gjorde det inte för mej iaf laddade runt 0.9
Mvh
Markus
Taksänkt och Sektionerad Amazon
Användarvisningsbild
Lusen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )

Inlägg av Lusen »

Tegheim: Det är en adapter som man sätter på org grenrör.

Det står lite om kitet på den här länken: http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=628

På sidan 4a står det om blow off ventilen.
~ Lusen, the one and only ~
leffan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: fre sep 24, 2004 9:15 pm
Ort: Västervik

blow off ventil

Inlägg av leffan »

Jag hade endast blow off ventil på min ama b21 fargasar turbo och la
ddade 1,1 utan bekymmer med skenande ladd :roll:
Vad jag vet så fanns inte westgate på denna satts. :shock:
loffe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på dessa kitt så reglerades turbotrycket med lekage i tryckröret (orkar inte säga mer om det än att det är kast).

monteras en blowoff i stället så laddar turbon max laddtryck (ca 2.5-4bar) motorn.

får man inte mer än 1.0 bar utan westgate så har man en trasig turbo eller lekage i systemet någonstans.

montera en westgat eller byt kolvar /toppackningar varje kväll :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tegheim skrev:På den gamla goda tiden när man körde Formel 1 med turbomotor så hade man inga wastegates. Man anpassade motor och turbo så exakt så när man hade fullt varv så hade turbon inte mer laddtryck att ge så turbon kunde aldrig ge mer än vad motorn klarade av. Skulle dock bli förvånnad ifall nån skulle lägga ner energi o tid på att anpassa detta till en B20. Är kitet inkl grenrör?

jag har då alldrig sett någon sådan F1 motor? måste bli väldigt seg på laddtrycket och fungera på mycket smalt register, eller så hadde de variabel aria i avgashuset som du kanse inte såg :idea: .
Användarvisningsbild
Lusen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )

Inlägg av Lusen »

Det får nog bli en extern wastegate tror jag...

Är det svårt att få dit den?
Kan man sätta den där den får plats? Eller spelar det någon roll?
Vilken WG är passar bra till en B20 med lagom laddtryck?
Och inte allt för dyr ;)

Tacksam för hjälp!
~ Lusen, the one and only ~
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

såg att klracing.se hade en billig 38mm, funderar jag själv på att köpa...nån som har erfarenheter av den? den går väl o justera i fjädertryck?
Användarvisningsbild
Lusen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )

Inlägg av Lusen »

140ttic skrev:såg att klracing.se hade en billig 38mm, funderar jag själv på att köpa...nån som har erfarenheter av den? den går väl o justera i fjädertryck?
Är den lämplig till mitt bygge?

Wastegate HKS-typ 38mm (35mm ventil)
Flänsar och packning medföljer
Pris 1500 kr

Tar man vakum från insuget?
Eller hur ska en WG kopplas?
~ Lusen, the one and only ~
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

skumt,på min så finns det en inbyggd wastegate i avgashuset,Den brickan/ventilen som sitter där hade lossnat en gång,då var det inte lätt att få upp nått laddtryck:)
Men det finns väl olika versioner av den där satsen antar jag
Användarvisningsbild
Lusen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )

Inlägg av Lusen »

Om du går in på den här länken:
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=628

Så står det på sidan 4, att om wastegate saknas kan man använda en blow off ventil.

Men den ventilen sitter ju på tryckboxen?

Så det finns ingen wastegate alls på min.

Kan jag använda den här?
Wastegate HKS-typ 38mm (35mm ventil)
Flänsar och packning medföljer
Pris 1500 kr

Tar man vakum från insuget?
Eller hur ska en WG kopplas?
~ Lusen, the one and only ~
Skriv svar