Behövs wastegaten?
- Lusen
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
- Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )
Behövs wastegaten?
Jag har köpt ett BLT turbo kit från Trendab till min B20, och det finns ingen wastegate på det kitet. Det finns bara en Blow off ventil, som man lägger i brickor för att styra laddtrycket. Men den ska bort och bytas ut mot en vanlig dumpventil.
1. Behöver man en WG?
2. Vad gör den?
3. Är det svårt att få dit en extern WG? Och vilken är lämplig?
MVH Fredrik "Lusen"
1. Behöver man en WG?
2. Vad gör den?
3. Är det svårt att få dit en extern WG? Och vilken är lämplig?
MVH Fredrik "Lusen"
~ Lusen, the one and only ~
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
På den gamla goda tiden när man körde Formel 1 med turbomotor så hade man inga wastegates. Man anpassade motor och turbo så exakt så när man hade fullt varv så hade turbon inte mer laddtryck att ge så turbon kunde aldrig ge mer än vad motorn klarade av. Skulle dock bli förvånnad ifall nån skulle lägga ner energi o tid på att anpassa detta till en B20. Är kitet inkl grenrör?
- Lusen
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
- Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )
Tegheim: Det är en adapter som man sätter på org grenrör.
Det står lite om kitet på den här länken: http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=628
På sidan 4a står det om blow off ventilen.
Det står lite om kitet på den här länken: http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=628
På sidan 4a står det om blow off ventilen.
~ Lusen, the one and only ~
blow off ventil
Jag hade endast blow off ventil på min ama b21 fargasar turbo och la
ddade 1,1 utan bekymmer med skenande ladd
Vad jag vet så fanns inte westgate på denna satts.
ddade 1,1 utan bekymmer med skenande ladd
Vad jag vet så fanns inte westgate på denna satts.
loffe
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
på dessa kitt så reglerades turbotrycket med lekage i tryckröret (orkar inte säga mer om det än att det är kast).
monteras en blowoff i stället så laddar turbon max laddtryck (ca 2.5-4bar) motorn.
får man inte mer än 1.0 bar utan westgate så har man en trasig turbo eller lekage i systemet någonstans.
montera en westgat eller byt kolvar /toppackningar varje kväll
monteras en blowoff i stället så laddar turbon max laddtryck (ca 2.5-4bar) motorn.
får man inte mer än 1.0 bar utan westgate så har man en trasig turbo eller lekage i systemet någonstans.
montera en westgat eller byt kolvar /toppackningar varje kväll
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Tegheim skrev:På den gamla goda tiden när man körde Formel 1 med turbomotor så hade man inga wastegates. Man anpassade motor och turbo så exakt så när man hade fullt varv så hade turbon inte mer laddtryck att ge så turbon kunde aldrig ge mer än vad motorn klarade av. Skulle dock bli förvånnad ifall nån skulle lägga ner energi o tid på att anpassa detta till en B20. Är kitet inkl grenrör?
jag har då alldrig sett någon sådan F1 motor? måste bli väldigt seg på laddtrycket och fungera på mycket smalt register, eller så hadde de variabel aria i avgashuset som du kanse inte såg .
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lusen
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
- Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )
Är den lämplig till mitt bygge?140ttic skrev:såg att klracing.se hade en billig 38mm, funderar jag själv på att köpa...nån som har erfarenheter av den? den går väl o justera i fjädertryck?
Wastegate HKS-typ 38mm (35mm ventil)
Flänsar och packning medföljer
Pris 1500 kr
Tar man vakum från insuget?
Eller hur ska en WG kopplas?
~ Lusen, the one and only ~
- Lusen
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 6:36 pm
- Ort: Hålan ( 3 mil norr om Göteborg )
Om du går in på den här länken:
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=628
Så står det på sidan 4, att om wastegate saknas kan man använda en blow off ventil.
Men den ventilen sitter ju på tryckboxen?
Så det finns ingen wastegate alls på min.
Kan jag använda den här?
Wastegate HKS-typ 38mm (35mm ventil)
Flänsar och packning medföljer
Pris 1500 kr
Tar man vakum från insuget?
Eller hur ska en WG kopplas?
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=628
Så står det på sidan 4, att om wastegate saknas kan man använda en blow off ventil.
Men den ventilen sitter ju på tryckboxen?
Så det finns ingen wastegate alls på min.
Kan jag använda den här?
Wastegate HKS-typ 38mm (35mm ventil)
Flänsar och packning medföljer
Pris 1500 kr
Tar man vakum från insuget?
Eller hur ska en WG kopplas?
~ Lusen, the one and only ~