Ännu ett bromsbänksbygge..........
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Ännu ett bromsbänksbygge..........
Då har man äntligen fått tummen ur o börjat bygga.
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Kul, berätta mer
Vad är det för broms?
Vad är det för broms?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Jag vet tyvärr ingenting om bromsen.
Har köpt den på vinst eller förlust.
Så det återstår att se hur mycket den tål. (om den nu fungerar )
Har köpt den på vinst eller förlust.
Så det återstår att se hur mycket den tål. (om den nu fungerar )
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Den monstermotorn du har uppe nu lär visa om den håller eller ej!
Erland
Erland
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Ja det är en riktig värsting som kommer få verkstan att skaka med allt sitt trim.Erland Cox skrev:Den monstermotorn du har uppe nu lär visa om den håller eller ej!
Erland
Det sitter trots allt en K-kam i den.
Här är en bild till, där den blivit grön.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
bra jobbat och kul att fler skaffar bromsbänk man lär sig så mycket när man får omsätta sina teorier i praktiska tester
men jag är rädd att det blir trångt med extraktor grenrör om jag ser rätt? grenrörret brukar pasera där du har det bakre stödet. bättre att gå rakt ned med det eller tillock med in imot mot centerum av motorn. saka se om jag hittar en bild?
jag hitta en på lars 200hk B20 där man ser vart grenröret ligger.
hoppas vi får höra mycket B20 bromsningar från dig framöver
men jag är rädd att det blir trångt med extraktor grenrör om jag ser rätt? grenrörret brukar pasera där du har det bakre stödet. bättre att gå rakt ned med det eller tillock med in imot mot centerum av motorn. saka se om jag hittar en bild?
jag hitta en på lars 200hk B20 där man ser vart grenröret ligger.
hoppas vi får höra mycket B20 bromsningar från dig framöver
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Ja jag kommer med alla mina dumma frågor sen när jag fått snurr på grejorna.
Tex hur man kalibrerar bänken osv.
Jag har följt ditt råd Jens och satte lastsonden på samma avstånd som din. (Stuska mått)
Det där med grenröret kom vi på efter att vi hade byggt ihop den första gången.
Så det har vi ändrat igen.
Har ingen bra bild på det, men nu går det fritt iaf.
Tex hur man kalibrerar bänken osv.
Jag har följt ditt råd Jens och satte lastsonden på samma avstånd som din. (Stuska mått)
Det där med grenröret kom vi på efter att vi hade byggt ihop den första gången.
Så det har vi ändrat igen.
Har ingen bra bild på det, men nu går det fritt iaf.
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Nu är motorn startad osv.
Så då kommer alla frågorna
Hur kalibrerar jag bänken?
O hur räknar man ut hur många hästar den levererar?
//Henke.
Så då kommer alla frågorna
Hur kalibrerar jag bänken?
O hur räknar man ut hur många hästar den levererar?
//Henke.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
vad har du för typ av våg?
du behöver göra en vikt arm på förslags vis 1.00Meter som monterad har noll balans vågrätt sett (behövs en mot vikt med)
sen en eller helst flera kalibrerade vikter.
10kG är = 9.81nm i vrid.
en bra varvräknare är en måste också.
en räknare http://www.wentec.com/unipower/calculat ... torque.asp
mvh jens
du behöver göra en vikt arm på förslags vis 1.00Meter som monterad har noll balans vågrätt sett (behövs en mot vikt med)
sen en eller helst flera kalibrerade vikter.
10kG är = 9.81nm i vrid.
en bra varvräknare är en måste också.
en räknare http://www.wentec.com/unipower/calculat ... torque.asp
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Dessa grejor har jag o mäta med
http://www.vetek.se/S-Lastcell-for-tryc ... l-/article
http://www.vetek.se/Vagindikator-TI-120 ... e-/article
//Henke.
http://www.vetek.se/S-Lastcell-for-tryc ... l-/article
http://www.vetek.se/Vagindikator-TI-120 ... e-/article
//Henke.
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Här är provstarten av motorn
http://www.youtube.com/watch?v=xHkPUGQeoyg
http://www.youtube.com/watch?v=xHkPUGQeoyg
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Kul! Lät inte som nån gammal traktormotor det där
Jag kör samma lastcell fast 1000kg, fina grejer.
Jag kör samma lastcell fast 1000kg, fina grejer.
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Nu har jag gjort mig ett stag som är nollballanserat.
Ska bara få ihop lite vikter med.
Hur gör man nu för att räkna o kalibrera osv?
Tänk nu på att jag är ganska trögfattad.
Ska bara få ihop lite vikter med.
Hur gör man nu för att räkna o kalibrera osv?
Tänk nu på att jag är ganska trögfattad.
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Lite bilder på sakerna.
Om någon är intresserad.
Har testkört den nu.
Det slutade med vattenfylld verkstad och rökskador på oss inblandade.
Pumpen som skulle tömma tanken under motorn tog luft, o det märkte vi inte förrens vi klaffsade runt i vattnet.
Om vi har räknat rätt så blev det 142Hk vid 6000rpm.
Mätaren visade 55,3kg vid 6000rpm.
Och givaren sitter 320,14mm från centrum.
Har jag räknat helt åt skogen eller är jag på rätt spår???
Om någon är intresserad.
Har testkört den nu.
Det slutade med vattenfylld verkstad och rökskador på oss inblandade.
Pumpen som skulle tömma tanken under motorn tog luft, o det märkte vi inte förrens vi klaffsade runt i vattnet.
Om vi har räknat rätt så blev det 142Hk vid 6000rpm.
Mätaren visade 55,3kg vid 6000rpm.
Och givaren sitter 320,14mm från centrum.
Har jag räknat helt åt skogen eller är jag på rätt spår???
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........
Det ser kul ut. Jag får komma hem till dig och titta på den så kanske jag kan hjälpa dig att räkna.
Erland
Erland