Sida 1 av 4
Trim till opel Ascona A
Postat: tis feb 12, 2013 8:37 am
av wirgart
Har köpt mig en gammal Opel Ascona A 19 SR från -73.
Tänkte bygga något roligt med org motorn.
Men jag har letat mycket men verkar vara helt omöjligt att hitta trim grejer.
Någon som har något liggande eller vet vart man kan få tag på grejer till en såhär motor ?
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: tis feb 12, 2013 9:08 am
av Kadett4wd
ehh.. näää är väl allt annat än omöjligt.
Enklaste modden är en 2.4liters CIH från omega, sätt ett extractorör på en sådan med lämpligt avgas och en X1 kam,, vips ~160hk.
Sen ställer du undan stdmotorn, för den gör ingen trimmare speciellt glad

Re: Trim till opel Ascona A
Postat: tis feb 12, 2013 8:00 pm
av G-son
...eller så borrar du 1.9-blocket och använder vev, stakar, kolvar och topplock från en 2.4 i det, så har du "trimmat" originalmotorn. Trimma vidare på konventionellt vis, och var glad över att motorn är en halvliter större.

Re: Trim till opel Ascona A
Postat: tis feb 12, 2013 9:20 pm
av Markus96
porta, plana, i med annan kam, större ventiler, hårdare fjädrar ( kam säljer enem till opel iallafall och tror dom säljer ventiler och fjädrar med ) extractor grenrör, borra upp blocket, på med weber 45or och dit med en elektrisk fläkt, vips så har du 180 hk och en underbar sång i maskinen.
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 12:58 pm
av wirgart
Om jag byter motor stoppar jag in en B230 V16 motor istället.
Men om jag har fattat det hela så är Ascona A och B ungefär samma motor, den så kallade "stora" Opel motorn.
Men en så kallad GoldPower motor till Opel Ascona är på 2,4 liter och sägs ska ha ca 270hk.
Så lite effekt bör det kunna gå att få ur ett gammalt Ascona block.
http://www.highspeedracing.se/res/Filme ... aknare.wmv
Har även hört att en 1900 motor ska kunna strokas till 2,7l med hjälp av någon diesel vev från opel och större kolvar på 99mm.
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 1:17 pm
av Kadett4wd
Stoppa för tusan ingen volvomotor i den.
CIH familjen har många delar som går att byta lite huller om buller.
Ända från 1500cc till 2400cc
Det går även att plocka vissa delar från dieseln, men jag anser att vanliga 2.4veven är bra så det räcker.
Dieselveven har juh samma slaglängd men hälften så många motvikter.
2.0-2.4 har samma cylinderborr och kan då byta delar kors och tvärs.
Har man ordning på smörjsystemet i en 2.4 med std 95 i borr så vill jag påstå de är kralligare byggda än motsvarande volvomotor.
Bästa vevaxeln är ascona 400 veven,, men den kostar fläsk!!
Och.. VILL man bygga potent opelmaskin finns där juh 400 toppen (16v),, dock kostar den också fläsk,, troligtsvis ggr 2 också.
En billigare variant är att bygga på 24v sexans topplock som man kapar till rätt längd och svetsar och micklar.
Färdiga kamaxlar finns att köpa, likaså grenrör.
Hade jag tid och ett mer brinnande intresse för Opel skulle jag bygga en 2.5 16v med 24v toppen kapad.
sök på youtube till exempel på risse motorsport och glana på kadett c,, de ryter gött.
Men jag skulle bygga med 2.2vevaxeln och sedan borra den vidare upp till 2.5l.
Så man får plats med rejäla ventiler och kort slag så man kan varva ordentligt

Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 2:54 pm
av MantaTIC
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 7:42 pm
av T-27
Är svag för A Ascona då jag haft 3 stycken (Skulle gärna ha en nu också)
Som sagt av Kadetten ingen Volvomotor...
Antingen fortsätta på CIH eller annars kanske byta till en 16V GSI motor 150 Hk original + bränslesnål och man kan ta nån 5 vxllåda från Omega
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 8:38 pm
av Moparboy440
Ja sätt absolut ingen Volvo motor i den
Blir bra ryt i cih-motorerna med dom rätta bitarna
https://www.youtube.com/watch?v=u2_G7b6_txU
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 9:13 pm
av Gson-Power
Ni glömmer Cross-Flowtoppen som fanns till dessa pärlor...klassade i Historic rally så det är inga gratis grejjer, hur stor budget finns det för projektet måste man kanske fråga sig först...
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 10:08 pm
av wuffee
Deen toppen har jag inte hört något om?.. Vilken bil fanns den på org? OM de inte är 400 toppen du menar då..
Mvh
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 10:29 pm
av Erland Cox
Jag hade också satsat på en sugtrimmad CIH motor.
Erland
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 10:43 pm
av mekomaskin
2,2 och 2,4 topparna har högre placerade kanaler på insug. Flödar bättre redan som original.
Re: Re: Trim till opel Ascona A
Postat: ons feb 13, 2013 11:12 pm
av The
wuffee skrev:Deen toppen har jag inte hört något om?.. Vilken bil fanns den på org? OM de inte är 400 toppen du menar då..
Mvh
Crossflowtoppen har mig veterligen aldrig suttit i någon standardbil utan är enbart använd i tävling.
Användes bland annat i Ascona A i rally i första halvan av 70 talet
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
Re: Trim till opel Ascona A
Postat: tor feb 14, 2013 1:29 am
av wirgart
Verkar som man kan ta ut mer effekt än vad jag har trott i en gammal CIH motor. Verkar vara sjukt varvvilliga!
Bilen jag har fått tag på har stått i en ladugård i över 20år och ska bygga den tsm med min far så är lite små jobb att få liv i grejerna. Men min plan är att börja köpa på mig lite godis till en riktigt bra motor
Men sugis ska det självklart bli!
Efter att ha läst och pratat med lite folk så känns nästan en 2,2 vev som det bästa alternativet för vill ha en varvvillig leksak.
Planen är att använda mig av org blocket sedan bara öka borret till ca 96mm om det är möjligt utan att det blir för klent.
Känns kul att kunna använda sig av org block
16v har man också en förkärlek till och 400 toppen verkar riktigt fin. Men frågan är om en sådan är möjlig att få tag på i dagsläget. kanske dags att börja damsuga tyska ebay.
Men det med att bygga om en Omega topp verka inte helt fel, en hel del svetsjobb men inte det svåraste man har gett sig in på.
Men till en sådant bygge måste man nog tyvärr slipa helt nya kamaxlar. Det är nog inte helt gratis...