Sida 1 av 5

Tobbes garage

Postat: sön mar 03, 2013 2:32 am
av tobbefs1
Tenare! ha suttit här på sävarturbo ett bra tag nu och tänkte att det är lika bra att visa va man själv håller på med själv :thumbright:
båda farsan och store brorsan ha stort bilintresse så då fastnade man själv för det med :thumbright:
Så tänkte jag visa vad jag själv håller på med.
Håller bland annat på med en 740i turbo som ha fått sej en större turbo och liten lite annat pyssel :thumbright:
sen så ha jag en 240i som ha fått va med om det mesta :P
240in fick jag som första bil, va ba en kaross men då det är stort bilintresse i familjen så fanns det ju så klart en b23a liggandes:p
Så lyfte ner den och körde med bilen i en månad kanske sen komme trimmnings tankarna:p
Så brorsan portade en toppen åt mej sen som sen blev den planad 2mm och så beställde jag efter en månen 7kam och fixade ett insug för dubbla stromberg.
Fick jävlas ett bra tag för att få den att gå bra sen då man väl fått ihop skiten så började den knacka lager:S
Så sur som man va så fortsatte man ba att gasa tills den blev stum :doh:
Sedan fick brorsan tag i en 245a som skulle bli reservdelsbil och som tur va så satt det en motor i den som skulle va borrad och bytt det mesta i.
Så med lite förhandlingar med brorsan så hadde man helt plötsligt en motor på drygt 2.4 liter:p
Den gick otroligt mycket bättre en den gamla motorn, Men då märkte man att då man va ute och (lekkörde) så drog den runt 2 liter milen:p
Så började fundera över insprutningsmotorer.
Och då man ha en bilintresserad familj så fanns det naturligt vis en 245a ståendes med insprut (lh 2.2)
SÅ då blev det motorbyte igen i bilen:p
Så blev några kvällar i garaget sen gick bilen med insprut och den blev en jävulskt skillnad mot en stromberg, bilen gick så otroligt mycket bättre på hela registret.
Körde så ett bra tag å i stället för mot 2 liter milen så va man nere på litern:p
Men började tröttna på effekten ganska fort så bytte till mej ett 940 orginalgrenrör med 15g turbo och 440cc spridare med brorsan och började bygga dit.
En polare pillade på med lh 2.2 bränsleboxen och lödde dit ett chip sen så blev det 3tums luftmassemätare och en bar ladd:p
Men det gick åt 4 st topppackningar på typ 2 veckor pga att tädningen va forfarande för en sugis så i slutet åkte jag på 0 graders tändning på tomgång och då hölldet en kväll :hey:
Så började tröttna på att byta toppacknigar så så köte en 16v 740i av en kompis och körde den ettt tag men då fic man ju som vanligt en ide om turbo, så tog motorn ur 240in och smackade ner den 740in för då hadde man ju helt plötsligt lh2.4 så man kunde shippa tändningen också:p
När man väl fått ihop det så började vi prova oss fram med olika chipp tills vi fick det att funka bra, men son otur man ha så får man ju självklart och se va bilen gick för:p
Så stälde fast den på ettan och växlade till 2an och gnuggade ett tag å nå va troligt direkt man började släppa iväg bilen så möter man farbror blå som genast stannar dom en och regbesiktar bilen:S
Så det vart regbesikning på bilen och böter för blanka bakdäck:p
sen hare varit ett uppehåll med turbo byggena men för ca 2 månader sen så fick man tag i en 740 som va reggad med turbo så då slog man till direkt.
Så ha snört ihop den med hemma byggt grenrör störe turbo och väntar på att en kompis ska sätta ihop ett ms sprut åt mej:)
Men som vanligt då man är göra lös så börjar man med nå nytt så ha byggt ihop en b230 turbo snurra åt 240in som ska ner i den så fort som möjligt.
Blev ganska mycket text så snör upp några bilder nu:)


Bild
så här såg det ut med förgasar trimmingen:p

Bild
då man fått dit turbon så såg det ganska ofta ut så här då man lekt kört lite:p
Bild
sen så han man va med om det här med:p motorn började leva om och då vare ba lös med toppen oh då såg det ut såhät i en cylle:s kolven va borta och hål i blocket.
Så bytte block och fortsatte köra:p
Bild
så här ser bilen ut försetten

Bild
insprutnings motorn på plats:)

Bild

fick denna över efter 740 köpet.

Bild

började bygga grenrör till 740in

Bild

så här blev det i slutändan

Bild

så här såg det ut nån dag innan man åkte på regbesikning:p



Bild

så motorn åkte ut efter regbesikningen och hamnade i 740n som är reggad för turbo.
Bild
och nu ser det ut så här under huen på den, väntar på att mset ska bli klart så man får nå liv i aset:p

Bild
å mendans man väntar på mset så satt man ihop en ny motor åt 240i

Här ha ni en film då jag kör med 240in, sitter lh 2.2 monterat och 15g snurra och turbo spridare
åkte orginalkoppling då så slirar rätt fint då man försöker lägga in 3an:p
http://www.youtube.com/watch?v=Pl1oSVG6-ro
http://www.youtube.com/watch?v=Pl1oSVG6-ro

Re: Tobbes garage

Postat: mån mar 04, 2013 9:57 pm
av vebotrimmarn
i sommar ska de där dubbel förknasar insuget få smaka ladd :P

Re: Tobbes garage

Postat: tis mar 05, 2013 8:35 pm
av 740Bodo
blev ett sjyst grenrör =D

Re: Tobbes garage

Postat: ons mar 06, 2013 12:25 pm
av
Första bilden på grenröret du la upp är ju innan vi kortade 4,ans rör och förlängde det från första burken.
det är ju endel skillnad på bilden där det sitter på motorn då alla rör blev ganska lika längd :P
sen har du ju glömt skriva endel hur många olika bottendelar har det suttit i 240in nu igentligen är då minst 6st olika block och 9 motorbyten under det senaste året ungefär som jag kommer på :P

Först 23an som fick lagerras och den han gå först org sen med portad topp där det provades a vx k och 7a kammen, en och två stromberg och weber 36/36an, med och utan extraktor.

borrade 23 underdelen med det bästa från förra motorn.

230in med lh 2.2 först org sen med k-kam och extraktor
och efter det med större spridare 940 grenrör och 15g turbon där vi han prova vx k och gl100/113 kammen.

sen blev det väll nyare b230 bottendel med portad topp värre fjädrar Gl kammen grenrörsadapter och kkk27 tillsammans med 440cc spridarna och 3"lmm på lh2.2 och 3 toppackningar senare kolvraset då både block och topp strök med

sen b230et underdel med nyare vevstakarna ny topp GL kammen riktiga grenröret och lh2.4 till 440cc spridarna och 3"lmm innan det flyttades över till 740in
och ännu en äldre mer eller mindre org b230 hamnade i 240in eller är det något jag missade :P

och efter reggbesiktningen på 740in blev det ju et blocket med insprutningsbyte till lh2.2 org box med garret t03,an 249cc spridarna och lågt ladd för vinterkörningen innan du fick tag på 740 turbon i 240in och nu är det väll ytterligare en ny motor på G till 240in?:P

Re: Tobbes garage

Postat: ons mar 06, 2013 4:15 pm
av tobbefs1
jajjemen, fått ihop 240in med den nya motorn nu och den går klockrent på e85 och 440cc spridare med lh 2.2 :thumbright:
Så ska ut och prova öka laddet bara.

Re: Tobbes garage

Postat: ons mar 06, 2013 4:35 pm
av vebotrimmarn
3-4 bar?:P

Re: Tobbes garage

Postat: ons mar 06, 2013 4:43 pm
av tobbefs1
nja typ 1-1,5 bar :thumbright:

Re: Tobbes garage

Postat: ons mar 06, 2013 10:36 pm
av tobbefs1
Bild

nu sitter den på platts och provkörd, rör då lite bättre på sej nu med 0,4bars ladd.
ska ratta upp laddet så långt det går i morron och se va den säger.

Re: Tobbes garage

Postat: tor mar 07, 2013 12:18 am
av
luftfilter?? :shock: eller vill du byta lmm och turbo efter några dagar :thumbdown:

Re: Tobbes garage

Postat: tor mar 07, 2013 12:19 am
av tobbefs1
luftfilter kan ju va bra ja :thumbright:

Re: Tobbes garage

Postat: tor mar 07, 2013 12:19 am
av Robert Markström
Motortvätt? :hihi:

Re: Tobbes garage

Postat: tor mar 07, 2013 4:26 pm
av tobbefs1
ää onödigt, blir ju endå skitigt igen :thumbright:

Re: Tobbes garage

Postat: sön mar 31, 2013 12:44 am
av tobbefs1
Bild

bytt soppa pump till en bosch 044


Bild

monterat orginal turbo pga besikning och börjat dra elen till msboxen.

Re: Tobbes garage

Postat: mån apr 01, 2013 6:57 pm
av vebotrimmarn
lyckseles manligaste ventilkåpa?

Re: Tobbes garage

Postat: mån apr 01, 2013 10:56 pm
av tobbefs1
jo nästan :thumbright: