Sida 1 av 2
2014 F1 motorer
Postat: sön mar 10, 2013 6:02 pm
av norrback
Re: 2014 F1 motorer
Postat: sön mar 10, 2013 9:11 pm
av Enok
Tycker nog F1 tappar att vara "spjutspets teknologi".
15000 rpm, det varvar många sporthojar.
En litereffekt (med turbo) som många "garage trimmare" slår.
Nä tillbaka med 3l V10:or.
Postat: sön mar 10, 2013 9:34 pm
av Big Al
-
Re: 2014 F1 motorer
Postat: sön mar 10, 2013 9:37 pm
av phixit
Bild nr 12 till vänster om toppen, är det en wastegate ?
Re: 2014 F1 motorer
Postat: sön mar 10, 2013 11:52 pm
av Johan Lindberg
Varför har dom en diameter ökning på rören strax innan kollektorn?
Postat: mån mar 11, 2013 12:30 am
av Big Al
-
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 8:16 am
av norrback
Enok skrev:Tycker nog F1 tappar att vara "spjutspets teknologi".
15000 rpm, det varvar många sporthojar.
En litereffekt (med turbo) som många "garage trimmare" slår.
Nä tillbaka med 3l V10:or.
hög teknologi idag är inte att varva mycket eller ha hög liter effekt. hög teknologi idag är olika sätt att ta tilllvara "överlops" energi och kunna utnyttja denna då den behövs.
/Andre'
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 10:03 am
av Enok
Absolut, men gör det på typ WTCC el Lemans bilar.
Låt någon klass vara extrem.
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 11:13 am
av The
Visa mig den vedbodstrimmade motor med 350+hk/l som håller att plågas på max i timtal. Litereffekt är ingenting utan hållbarhet..
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 2:33 pm
av Enok
Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 2:52 pm
av Moparboy440
The skrev:Visa mig den vedbodstrimmade motor med 350+hk/l som håller att plågas på max i timtal. Litereffekt är ingenting utan hållbarhet..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19680
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 2:57 pm
av phixit
DEN Hayabusa motorn är väll allt annat än vebotrimmad

Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 2:59 pm
av phixit
Enok skrev:Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Jo men kombinera båda så är det inte lika vanligt längre. plus att motorn säkert väger lite i jämförelse med grannens 240 motor.
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 4:10 pm
av Enok
phixit skrev:DEN Hayabusa motorn är väll allt annat än vebotrimmad

Den motorn har varit i mitt garage ett antal timmar för div maskinbearbetningar o flödesprov.
Christers verksamhet är också inhyst i ett f.d garage. Så det är helt riktigt vebodstrimmad nej,
men garagetrimmad ja.
Re: 2014 F1 motorer
Postat: mån mar 11, 2013 7:52 pm
av Cassius
Enok skrev:Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Det är ju mer än bara motorerna som gör F1 också. Jag skulle säga att den Genomsnittlige motorintresserade tycker att 550-600hk ur en 1.6liters motor som varvar 15 000 och som samtidigt har ett elektronisk tillskott på 1-200hk som laddas upp över varvet är ganska exotiskt!
Nästa steg, som kanske själv har en vältrimmad gatbil kanske fnyser lite åt dom "måttliga" effektuttagen, men läser denne bara på lite inser nog även han att detta inte är nått man slänger ihop själv hemma, det är lite mer avancerat än så
