Shift cut på sellholm mpg

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av j björk »

Hur har andra gjort på sådana eller liknande lådor?
Jag kör autronic sm4 motorstyrning.

Jag tänkte först ta signal att man växlar från brytaren till spaken, och återkoppling att växeln är i från potentiometern till växelindikatorn. Men det verkar svårt att få till. Det finns ju lite diff upp och ner på spänningen från pot. och det blir många punkter om man ska lägga in ett övre och undre värde för varje växel och varje mellanrum.

Men det verkar ganska lätt att köra så den bryter på spaken, och man då kör en fast fördröjning innan man släpper på effekten igen.
Hur lång fördröjning kan vara lämplig isf? Hur har andra gjort?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av super7 »

Vad har du för växelindikator?

I systemen dessa säljer så har du både växelindikering samt shift cut.
http://www.ttt-racing.com/

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av j björk »

Jag har en enklare variant som man får med lådan.
Det är någon som bygger dem åt sellholm här i landet tydligen, det finns inga utgångar på den.
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av erikkihl »

Kan du inte sätta en trådtöjnings givare på länkaget ifrån spaken till lådan då? Så brukar vi sätta på SuperCar bilarna.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av Niklas Sandström »

Innan jag bytte sprut körde jag med fördröjning.

Använde gearcut givaren på lådan och kopplade växelsignalen till sprutet också.

Körde då med följande brytning och en recoverytime på 30ms. Då var den väldigt snäll och det gick att växla i kurvor utan att ryckte nämnvärt.
1:an 100ms
2:an 100ms
3:an 90ms
4:an 80ms
5:an 50ms

Nu skulle jag vilja bryta tändningen tills växeln är i men har inte kopplat in det ännu i nya sprutet.
Min växelsignal är stabil men det är lite glapp i trumman så det skiljer på volten beroende om man har växlat upp eller ner.
/ Niklas Sandström
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av Bjorn C »

måste man ha shift cuten inkopplad alls ?
på kent karlssons nya sekvensiella låda så tänkte vi koppla in den men den behövdes inte alls enligt kent och de fungerade då klockrent utan shift cut men de kanske är vikigare att ha den då man kommer upp i högre effekt gämför med dom 380 hk som satt i bilen vi månterade lådan i
eller måste man ha shift cut på en sellholmslåda ?

mvh
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av super7 »

Kent lever ju på att sälja saker, klart han säger att det funkar utan då.

Har hjälp en kille att montera in http://www.ttt-racing.com/
i en Kit Car Golf och den blev så mycket mer lätt växlad med shift cut:n.
Vid första provkörning när vi höll på att justera till det i insprutningen så satt jag bredvid och växlade :lakrits:
sen att det minskar slitaget på grejerna är ju bara en bonus :thumbright:
Loggar visar att Stefan lättar på gasen fortfarande vid varje växling trots att det inte behövs
numera....men det är väl sånt som sitter i ryggraden.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av Niklas Sandström »

Bjorn C skrev:måste man ha shift cuten inkopplad alls ?
på kent karlssons nya sekvensiella låda så tänkte vi koppla in den men den behövdes inte alls enligt kent och de fungerade då klockrent utan shift cut men de kanske är vikigare att ha den då man kommer upp i högre effekt gämför med dom 380 hk som satt i bilen vi månterade lådan i
eller måste man ha shift cut på en sellholmslåda ?

mvh
På en låda med normala dogringar så måste lådan avlastas för att få ur växeln (bryta tändningen, koppla eller lätta på gasen). Kunde Linus växla under full belastning?
/ Niklas Sandström
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av Bjorn C »

Ja de kunde han å lådan fungerade kanon å de var aldrig nå problem med den å de räckte då till sm guld på isen så Kent vet kanske att man inte behöver shift cuten , vi pratade även med en annan rallyförare som är testförare för kents låda på rallyvägarna å dom så också att vi skulle skippa shit cuten å de funkade ju bevisligen bra mvh
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av j björk »

Intressant :thumbright:
Då har jag lite riktvärden och sådant.

Jag har ingen erfarenhet av sådant här förut, och det är ju rätt dyra grejer så det blir gärna lite nervöst att prova.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av j björk »

Har varit ute och provat lite, kul :D

Dock blev det rätt så tungväxlat, jag misstänker att jag satt brytaren så den bryter för sent.
Alltså att man hinner börja dra ur växeln innan den bryter.
Jag hade ju inte kört med lådan när jag höll på med det där, så jag tror att jag ställde när trumman började röra sig eller något sådant.
Hur har ni andra gjort, och hur känns lådan vid fullgasväxling?

Annars gick ingreppet fint, mindre ryck än när jag kopplar själv..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Shift cut på sellholm mpg

Inlägg av j björk »

Har nu kört på bana, och då fungerar det inget bra alls :(

Hopplöst att växla libland, och man får rycka rätt bra även när det funkar.
Ska det vara i princip lika lätt att växla som när man kopplar när det är som det ska?

Jag bryter bränslet nu, kanske måste bryta tändningen för att det ska bli tillräckligt snabbt?
Vill helst inte att det ska skjuta och ha sig allt för mycket..
Skriv svar