Sida 1 av 2

Ännu ett HPI-problem!

Postat: mån apr 15, 2013 9:52 pm
av Heideken
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... CBp8IoEwqE


Hpi analog
Tändningen går åt fel håll ju?
När jag varvar mer flyttar sig tändpunkten närmare o närmare noll tills den misständer, på grund av att den tänder för sent då. Detta går ju inte att åka med....

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: mån apr 15, 2013 10:55 pm
av Perra.S
Förtändningen ska ju minska med varvet.

Tändkurvan tagen från hpi's hemsida
Bild

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: tis apr 16, 2013 6:41 am
av Heideken
jag har kollat på hemsidan och sett detdär med.. men varför SKA det minska?
Det är ju värdelöst, hur ska jag kunna varva?

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: tis apr 16, 2013 9:16 am
av Enok
Ju mer du varvar ju snabbare brinner det.
På låga varv har en 2t väldigt mycke intern
egr och då brinner det långsamt. Finns mer
orsaker att tändkurvan går åt "fel" håll.

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: tis apr 16, 2013 9:49 am
av Filip L
ifall du har en icke retarderande tändning kan du bara ha så mycket förtändning den klarar när bmept är som högst, utan att spika eller gå varm(rätta mig gärna om jag fel).
har du då en tändning som retarderar så kan du ha mer förtändning på lägre varv vilket ger mer vrid och värme och sedan ungefär när den ska kliva in i pipan börjar förtändningen minska så du får mer optimal förtändning vid det varvtalet.
hade tändningen retarderat så förtändningen ökat hade det spikat ordentligt :doh:
jag kör med samma tändning och den fungerar fint för mig :thumbright:
hoppas de går att förstå vad jag menar :roll:
MVH

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: tis apr 16, 2013 1:13 pm
av Heideken
bästa förklaringen jag fått filip!
men det dumma är ju att den retarderar så mycket så att den går till 0 innan motor slutar varva.
räknade att jag måste ha 6mm för att få 27grader förtändning för att den ska nå noll vid 16000
och folk säger att det är MCYKET förtändning. Men denna är väl helt enkelt inte till för att varva så?

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: tis apr 16, 2013 3:44 pm
av Enok
27 grader på låga varv är inte mycket på en vass 2t.

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: tis apr 16, 2013 10:36 pm
av patrikh
6mm låter väl extremt? Jag har för mig att pvl till zündapp så rekomenderas en grundinställning på 1,2-1,5mm men minns inte exakt.

En stroblampa kan väl vara bra om du vill se var gnistan kommer i förhållande till strecken på rotor/stator också.

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: tis apr 16, 2013 11:03 pm
av Perra.S
Heideken skrev: räknade att jag måste ha 6mm för att få 27grader förtändning för att den ska nå noll vid 16000
Nu har du nog räknat lite galet. Antar att du har 40mm slag och 85mm vevstake?

Isf har du 41° förtändning vid 6mm.. Vid 2,7mm har du 27°.

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: ons apr 17, 2013 2:02 am
av smokke
vad ska du köra med för bränsle och kompr.? :wink:

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: ons apr 17, 2013 7:27 am
av Heideken
Perra.S skrev:
Heideken skrev: räknade att jag måste ha 6mm för att få 27grader förtändning för att den ska nå noll vid 16000
Nu har du nog räknat lite galet. Antar att du har 40mm slag och 85mm vevstake?

Isf har du 41° förtändning vid 6mm.. Vid 2,7mm har du 27°.

kom på att man inte kan räkna som jag gjorde, 180/39,7 = 4,53 4,53x6 = 27.2

Men det stämmer ju inte.. man måste kolla med gradskiva för att få exakt.
MEN i vilket fall så har jag nu testat 8mm födp och det är samma sak som på filmen. och sen att den är svårstartad.
Enligt kurvan så om jag ställer in 27° födp så kommer kurvan nå 0° förtändning vid 16000rpm?
Om du nu säger att jag hade ca 41° vid 6mm så skulle ju kurvan nå 0 vid ännu högre varv. Men inte tror jag att jag varvar mer än 16000 som allra max.

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: ons apr 17, 2013 7:28 am
av Heideken
smokke skrev:vad ska du köra med för bränsle och kompr.? :wink:
komp har jag inte kollat på ett dugg! soppan blir väl 98 änsålänge :)

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: ons apr 17, 2013 7:35 am
av Heideken
patrikh skrev:6mm låter väl extremt? Jag har för mig att pvl till zündapp så rekomenderas en grundinställning på 1,2-1,5mm men minns inte exakt.

En stroblampa kan väl vara bra om du vill se var gnistan kommer i förhållande till strecken på rotor/stator också.
grundinställningen på min är 2-4mm
Har du kollat filmen jag länkade i första inlägget?
Där kollar jag ju med lampan och så ser man ju hur den rör sig
det syns tydligt att ju mer jag gasar så ändrar sig kurvan mer och mer till 0° förtändning,och motorn kan ju inte tända efter tdc så därför misständer den där

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: ons apr 17, 2013 10:47 am
av Perra.S
Heideken skrev: Men det stämmer ju inte.. man måste kolla med gradskiva för att få exakt.
Nej man behöver inte gradskiva, däremot så behöver man räkna på rätt sätt.
Heideken skrev: det syns tydligt att ju mer jag gasar så ändrar sig kurvan mer och mer till 0° förtändning,och motorn kan ju inte tända efter tdc så därför misständer den där
Varför skulle den inte kunna tända efter tdc? Honda har kört med 'eftertändning' på sina rr maskiner på höga varv för att få upp avgastempen och på så vis förlänga pipans varvtalsområde.

Det du kallar för misständningar är väl snarare att motorn inte orkar varva mer.

Re: Ännu ett HPI-problem!

Postat: ons apr 17, 2013 1:28 pm
av Kadett4wd
En grej som kan få det att lossna i 'tankarna'.
När pipan jobbar så 'överladdas' maskin likt en turbomotor.
En turbomotor behöver också sänka tändningen för att inte börja förbränna för tidigt, som resulterar i motorskador.

Så strunta i så länge vad tändningen ger på 'lägre varv'.. innan pipan pumpar enkelt uttryckt.
så ställer du tändningen på ~6-8 grader före vid toppvarv, kanske 13000rpm eller liknande?(vad du nu portat för).
Mao, om HPI retarderar 15 grader upp till 13000rpm så ställer du mellan 21-23 grader på tomgång.
Använd gradskiva och märk ut på svänghjulet sen kör du stroboskop.

Sen provkör du och utgår från detta.. för att få en vettig tändkurva bör du ha avgastempsmätare om du inte har 'det' i ryggraden vill säga.

På extra griniga motorer vill man ha en större retardering, kanske 30-35 grader upp mot 13000rpm för att kunna köra 6-8 grader före vid toppvarv(vad man portat för, sen kan man retardera ytterligare för att sträcka ut pipans register lite över vad man portat och stämt pipan för, kan vara bra på långa rakor i bankörning) och ha uppemot 40 grader på lägre varv.
Med extra griniga maskiner menar jag då 196+ i avgasduration.

Vad ni än gör, försök inte trimma tvåtaktaren att varva ~över 15k och uppåt.
Det kräver mer man än vad de flesta har i kallingarna för att få det rätt.
Egot skriver lixxom checkar kroppen inte kan lösa in ;)
Jag själv fixar det inte iaf *S*
visst, varv kan jag fixa,, men det ska finnas 'tryck' i cylindern också annars blir det inte mycket acc på grejerna ;)