Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Har tittat på en Volvo S40 (B4204S2) motor. Tanken är att bygga en race motor till en tävlingsbåt. Båten ska klassa in i Offshore Klass 2000.
Min tanke är att sug trimma motorn med sprut och separata spjällhus. Självklart ska VVT funktionen kunna styras också, så man får en motor med lite bottendrag, men den mesta effekten ska ligga över 5000rpm. Vill varva runt 7500-8000rpm.
Min fråga är om det är en bra motor att bygga på? Kommer kamaxel överfall m.m. hålla att ligga på höga varv under en lång period? Eller vad är motorns stora nackdel respektive fördel?
Är det värt att prova bygga på denna motor? eller ska man kika på någon annan motor/märke?
//Thomas
Min tanke är att sug trimma motorn med sprut och separata spjällhus. Självklart ska VVT funktionen kunna styras också, så man får en motor med lite bottendrag, men den mesta effekten ska ligga över 5000rpm. Vill varva runt 7500-8000rpm.
Min fråga är om det är en bra motor att bygga på? Kommer kamaxel överfall m.m. hålla att ligga på höga varv under en lång period? Eller vad är motorns stora nackdel respektive fördel?
Är det värt att prova bygga på denna motor? eller ska man kika på någon annan motor/märke?
//Thomas
Kör Gojs 22 med webermatad bmw sexa
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Motorn är bra bara man ser till att ha ordentligt lagerspel på vevstakarna och och en bra olja
Finns inga lösa överfall i den motorn, veven sitter i en gördel och kammarna spänns ner av ventilkåpan.

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Ska du köra värmeväxlare så du får slutet kylsystem?
Det ärgar så väldigt i alumaskiner annars, så det är bra om du kan köra glykol i motorn.
Det ärgar så väldigt i alumaskiner annars, så det är bra om du kan köra glykol i motorn.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Jag skulle nog välja en motor med 6 cylindrar och kort slaglängd.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
peppe i holmsund har ju haft en B234 topp/insug till salu för den klassen som är väldigt fint portad av mig
. med den så kan man åka väldigt fort tror jag. med insprut så får man mycket bättre botten vrid av sig själv då man kan trycka full gas på låga varv. jag har ritnigar+ kamaxlar på ett bra grenrör till den kombinationen också.
mvh jens

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Vill ha en hyffsad modern motor i aluminium, och med VVT funktionen. Tror det kommer bli en bra combo i en båt.
B234 är alltid värd att tänka på.
Kör ju nu med en gammal m20b20, men den är väger ton... så båten blir rejält baktung vilket känns riktigt tydligt när man får vattensläpp med båten.
Men tror ni annars att det är bra motor att bygga på? Självklart kommer stakar och ev. kolvar bytas ut mot värre saker. Kamaxlarna lär man få slipa egna. Insug/grenrör får man bygga själv.
//Thomas
B234 är alltid värd att tänka på.
Kör ju nu med en gammal m20b20, men den är väger ton... så båten blir rejält baktung vilket känns riktigt tydligt när man får vattensläpp med båten.
Men tror ni annars att det är bra motor att bygga på? Självklart kommer stakar och ev. kolvar bytas ut mot värre saker. Kamaxlarna lär man få slipa egna. Insug/grenrör får man bygga själv.
//Thomas
Kör Gojs 22 med webermatad bmw sexa
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
ta i övervägande att köpa en färdig maskin, exempelvis från Honda civic eller S2000.
varvar bra, och troligtsvis ganska servicefri då den är 'std'.
Med små medel är väl S2000 motorn på närmre 240hk har jag för mig.
varvar bra, och troligtsvis ganska servicefri då den är 'std'.
Med små medel är väl S2000 motorn på närmre 240hk har jag för mig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
jag är väll lite gammaldax men ett järn block är rätt bra vid tuffa långa race inbillar jag mig sen rymmer man mycket större ventiler i den gammla motorn och man får också lägre kolvhastighet. men jag håller med om att det är en tung motor.
annars en såndär gammal opel som kaddetten trimmat tidigare skulle nog va en bra motor
eller om man nu värkligen ska ha en lätt motor i alu så finns ju ecotec motorn också den har billiga bra grejor och det finns mycket fakta om hur de ska byggas.
en nackdel med volvo vit motorn är att det blir dyrt med riktiga sug kamaxlar som kräver billet kamaxlar.
mvh jens
annars en såndär gammal opel som kaddetten trimmat tidigare skulle nog va en bra motor

eller om man nu värkligen ska ha en lätt motor i alu så finns ju ecotec motorn också den har billiga bra grejor och det finns mycket fakta om hur de ska byggas.
en nackdel med volvo vit motorn är att det blir dyrt med riktiga sug kamaxlar som kräver billet kamaxlar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Jo man kan bygga vasst enkelt av en Opelmaskin också, men de är så underrepresenterade att jag tipsa inte ens om dem *S*
Och visst kan gjutjärn vara bra då det ska vara stabilt.
Men fasen, Merca bygger stabila maskiner,, i Aluminium
Finsn väldigt mycket kamaxlar till opelmaskin, vill man kosta på.. finns där ett alublock också.. men fasen... det är en affär på 50k, då är det billigare med billetkammar till volvo
Och visst kan gjutjärn vara bra då det ska vara stabilt.
Men fasen, Merca bygger stabila maskiner,, i Aluminium

Finsn väldigt mycket kamaxlar till opelmaskin, vill man kosta på.. finns där ett alublock också.. men fasen... det är en affär på 50k, då är det billigare med billetkammar till volvo

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Toyotas 3s-ge är ett annat alternativ på en bra 2-liters 16v-maskin som finns med bra grundeffekt.
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
Lite ot, men som kadetten påpekade, http://qedmotorsport.co.uk/ engine block C20XE £2,750.00
Såg att en motor med gjutjärnsblock väger ungefär 120kg och att alublocket är 19 kg lättare= en komplett motor som väger 101kg, känns väl ganska vettigt för en "hyfsat" lättrimmad motor. Och med tanke på pundets kurs osv......
Såg att en motor med gjutjärnsblock väger ungefär 120kg och att alublocket är 19 kg lättare= en komplett motor som väger 101kg, känns väl ganska vettigt för en "hyfsat" lättrimmad motor. Och med tanke på pundets kurs osv......
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
ahh priset har gått ned sen de lanserades.. bra! 

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
jag länka precis på fejjan om Sbdev´s nya insug också till Opelpuffran.
13hk vinst mot deras gamla:

Finns färdiga bellhousings till att skruva på nån fordlåda också, kan juh funka till drevet på en båtmotor också kanske.
skulle storvinsten kammas hem på nå lotteri så finns där ett motorsportgjute av topplocket gjorda av swindon racingengines.
Finns även motorsportblock i gjutjärn, användes i formelbilarna.
Vill man bygga 'storkubikare' likt min kadettmaskin så finns det X22xe motorn, sämre topp.
Men C20xe toppen är bolt on.
blocket är 13mm högre i deckhöjd så man kan ha 13mm längre stakar till samma komphöjd på kolvarna som std och slaglängd som vanliga 2.0, då går det att varva bra
viktmässigt finns även en magnesiumventilkåpa till formel 3000 bilarna,, man tjänar kanske 2-3kg *S*
13hk vinst mot deras gamla:

Finns färdiga bellhousings till att skruva på nån fordlåda också, kan juh funka till drevet på en båtmotor också kanske.
skulle storvinsten kammas hem på nå lotteri så finns där ett motorsportgjute av topplocket gjorda av swindon racingengines.
Finns även motorsportblock i gjutjärn, användes i formelbilarna.
Vill man bygga 'storkubikare' likt min kadettmaskin så finns det X22xe motorn, sämre topp.
Men C20xe toppen är bolt on.
blocket är 13mm högre i deckhöjd så man kan ha 13mm längre stakar till samma komphöjd på kolvarna som std och slaglängd som vanliga 2.0, då går det att varva bra

viktmässigt finns även en magnesiumventilkåpa till formel 3000 bilarna,, man tjänar kanske 2-3kg *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
jag har en extra 4g63 motor står. smidda stakar å kolvar mm .
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)
S2000 motorn skulle kunna vara ett alternativ faktist.
Ja, juste, ecotec, dom brukar man ju kunna köpa nya till ett hyffsat pris.
Hehe, gamla saker fungerar ju bra. Opel GSI motor är vanlig i klassen, och det finns mycket info och erfarenheter om att just bygga en sån motor till en tävlingsbåt. 240hk stabila hästkrafter är ju inget större problem att bromsa ur den Opel snurra.
Jag får nog funderar vidare ang. motorvalet. Det bästa och enklaste är ju att bygga på en Opel 16v eller Volvos 16v. Det är bara funderingar än så länge. Men jag får tacka för alla tips och visat intresse! Kommer helt klart återkomma till detta forum igen, riktigt bra!!
//Thomas
Ja, juste, ecotec, dom brukar man ju kunna köpa nya till ett hyffsat pris.
Hehe, gamla saker fungerar ju bra. Opel GSI motor är vanlig i klassen, och det finns mycket info och erfarenheter om att just bygga en sån motor till en tävlingsbåt. 240hk stabila hästkrafter är ju inget större problem att bromsa ur den Opel snurra.
Jag får nog funderar vidare ang. motorvalet. Det bästa och enklaste är ju att bygga på en Opel 16v eller Volvos 16v. Det är bara funderingar än så länge. Men jag får tacka för alla tips och visat intresse! Kommer helt klart återkomma till detta forum igen, riktigt bra!!



//Thomas
Kör Gojs 22 med webermatad bmw sexa