Hur löst ska centrifugalvikterna i fördelaren sitta? Min fördelare ger ingen förställning på höga varvtal över huvud taget, och vikterna är så lösa att de inte fjädrar tillbaka när man petar på dem. Snurrar man axeln i fördelaren det minsta så slår vikterna ut fullt.
Jag förstår mig inte riktigt på konstruktionen, hur ska fjädrarna hålla tillbaks vikterna?
Centrifugalvikter fördelare b20
Moderator: backeliten
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Centrifugalvikter fördelare b20
är det ingen skilnad imellen tomgång och 5000rpm med strobb lampan? då är den nog kass eller stummad?
vad har du för kam, kompa, förgasare mm?
mvh jens
vad har du för kam, kompa, förgasare mm?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Centrifugalvikter fördelare b20
Har D-kam i planad topp, alla cylindrar mätte 11-12 utom 2a som mätte 8... Trodde jag hade en HIF6:a men det verkar inte stämma med bilder, en HS6a är det inte iaf. Finns det några SUor som ser ut som HIF6?
Tog iaf ut fördelaren, antingen var den stummad med flit eller så hade kamaxlen i fördelaren rostat fast mot axeln ner i motorn, den stod iaf helt still. Bytte ut den med delar från en annan förgasare och nu går den betydligt bättre.
Varför stumma axeln? Känns som något man gör bara i sportsammanhang när man ändå bara tänkt åka på maxvarv hela tiden?
Tog iaf ut fördelaren, antingen var den stummad med flit eller så hade kamaxlen i fördelaren rostat fast mot axeln ner i motorn, den stod iaf helt still. Bytte ut den med delar från en annan förgasare och nu går den betydligt bättre.
Varför stumma axeln? Känns som något man gör bara i sportsammanhang när man ändå bara tänkt åka på maxvarv hela tiden?
Re: Centrifugalvikter fördelare b20
Hej! Jag har också en liknande fråga. Får inte till tändningen på min B20. Ställer jag den på 20-22grader, utan vakum, på 1500varv, så går den bra på låga varv, men inte på mellan eller högvarv. Om jag då sänker den tills att bilen precis inte spikar längre
(glömt gradantalet), då går den bra på höga varv. Men då är den orkeslös på lågvarv... Tog isär fördelaren (085alu).
Tycker att fjädrarna, som håller vikterna, är jätteslappa.
Dom går nästan att få isär, bara att genom att blåsa på dom! Men fjädrarna är hela.
Fördelaren har gått 19k mil. Kamvinkel inom toleransen. Vad göra?
-- helren motor, K.kam, Volvos steg2 topp, Weber 36DCD --
(glömt gradantalet), då går den bra på höga varv. Men då är den orkeslös på lågvarv... Tog isär fördelaren (085alu).
Tycker att fjädrarna, som håller vikterna, är jätteslappa.
Dom går nästan att få isär, bara att genom att blåsa på dom! Men fjädrarna är hela.
Fördelaren har gått 19k mil. Kamvinkel inom toleransen. Vad göra?
-- helren motor, K.kam, Volvos steg2 topp, Weber 36DCD --
Re: Centrifugalvikter fördelare b20
Provat att varva motorn när du har stroblampan inkopplad? Tror tändningen ska öka från 1500 varv ungefär och sedan stiga med 20-25 grader till 3500 varv eller likn.
Finns exakta tal i gröna böckerna har jag för mig!
Koppla ur vacuumregulatorn och kolla tändförställningen på olika varvtal så får du en uppfattning om hur fördelaren beter sig!
Finns exakta tal i gröna böckerna har jag för mig!
Koppla ur vacuumregulatorn och kolla tändförställningen på olika varvtal så får du en uppfattning om hur fördelaren beter sig!