Sida 1 av 2

Volvo 360 Turbo

Postat: lör maj 11, 2013 11:19 pm
av bagge_turbo
Tjo

Sävar turbo beroende såklart, så tänkte att jag skulle dela med mig av vad jag sysslar med på dom lediga timmarna!

Bilen ifråga är en smått sliten men ack så respektingivande Volvo 343/360 försedd med b19. Bilen köptes av en kompis, och vid leverans samt provkörning av denna fantastiska skapelse var kärlek ett faktum! Plåtrost finns tyvär men sjukt fin undertill så när tiden är inne och det skall uppgraderas till version 2 så kommer även utsidan att bli masserad!

Målet med bilen är väl oklart men blir nog Bus/Drifting/drag och bankörning, alltså allt i allo :D
Ett svag känsla säger mig att det kommer att utvecklas mer och mer till snabb banbil. Byggt på bilen ett tag nu men har fått stanna upp imellanåt pgr både flytt och dålig ekonomi men nu är det fullt ös igen och bilen ska köras i slutet av sommaren!

Lite spec

Motor:
FT block
Toppdeckat, o-ringat
H-profil
Svarvade kolvar
360 pickup till olje pumpen
360 tråg
Renoverad 16v topp
wv spännare
opel rem
kl ståldrev

Eget insug
Eget grenrör
TB Wastegate
Turbonetics snurra

E85
Ms av Mofid
1700cc spridare

Drivlina:

Zf låda
2-skivig HKS koppling
eget spakställ
kortad 740 kardan
240 axel

Chassie: (inte så bra men ändå)

Tjock hydralolja i dämparna fram, kapade volvo 245 bakfjädrar
Hådare dämpare bak samt bladfjädrar :D

Fyller på mer senare, o nu bilder!

Bilen

Bild

Värsting orginal mojäng ute

Bild

Kapat ur för bmw lådan

Bild
Bild
Bild

Atrapp för att bygga v-balk mm

Bild
Bild

Byggt V-balk

Bild







Har massa bilder som ska upp men fortsätter imon! liten sneakis :wink:

Bild

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 6:08 am
av Perfix
haha ja de kan nog bli fart i den lilla skolådan med det receptet

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 8:43 am
av Gunnar S
Lite bortglömd kultis.
Kan bli kul att följa denna tråd.

Du skriver att du vill bygga en snabb banbil.
Fast i min värld borde tillbakaflyttad B19 med stressfläkt samt växellådan vid bakaxeln innebära närmast perfekt vikt/effekt balans.
Haken med de små daf:arna var just att man inte hade tillräckligt med tryck över bakhjulen. När man frångick variomatic-tekniken så tvingades man lägga växellådan bak, eftersom volvomotorerna var så pass mycket tyngre än Renault-puffran på 1397 cc...

Hur funderar du kring detta?

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 10:31 am
av bagge_turbo
Som ni säger så inte jättevanligt med dessa bilarna så lite därför det blev bygge av allt :D

Funderade faktist på detta ganska mycket Gunnar, jag började med att fixa dämparna och fjädrar, sen var det på gång med turbo och ms men efter att jag övervägt 400hk så fungerade inte orginalsetupen!
Balansen i bilen orginal är ju nära optimalt men tyvär för klena grejer,, finns dom som bygger med bmw växellåda bak med brygga o ramar, men jag är nog ute efter lite enklare,
Men om det byggs vidare så ska absolut viktfördelningen fixas till!

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 11:12 am
av Tommy^_
Ser ut att bli ett roligt bygge! :)

( Nu blir Peter Schmitd glad :D )

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 11:34 am
av MJonsson
Detta kommer följas. Är alltid roligt när man bygger av lite mer ovanliga bilar :D

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 12:26 pm
av bagge_turbo
Tommy det tror jag, verka finnas dom som verkligen håller dom hårt om hjärtat! Finns potential i dom här! låg vikt, bakhjulsdrift och nästan en riktig volvo :D

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 12:29 pm
av Mattias-M
de här blir kalasfränt ! :D en polare till mig åkte med en modernarne 360 i vintras med b200/insprut och banan va den lilla grejen kunde fara runt på vägarna

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 6:58 pm
av bagge_turbo
Mer pics!

Motrots bygge

Bild

Bild

Tvättning i min ombyggda diskmaskin

Bild


Toppdecka

Bild

O-ringa

Bild

Bild

Svarva kolvar

Bild

Monterat med h-profil

Bild

Fräst för kilen på remskivan

Bild

360 pick-up VS orginal

Bild

360 tråg

Bild

Svarvat lite, från vänster: Bricka till hjälpaxel drevet, oljeretur och till vevhusventilation, Tiondels gummiklubbs passning :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Hundradels ÖD :D

Bild

Tvättad riktplanad, inslipade ventiler (skitgöra)

Bild

Färdig

Bild

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 7:02 pm
av Erland Cox
Fet bil! Det står en här i garaget också som grabben håller på med.
200 hästars B230 sugis till att börja med.

Erland

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: sön maj 12, 2013 8:57 pm
av bagge_turbo
Kommer bli otroligt rolig bil :D

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: mån maj 13, 2013 6:49 am
av Peter schmidt
Det här kommer bli tufft ! Såg att du gjort snygga vevhusventilationsnipplar ,men har du nått som
trycker ner drevet som driver oljepumpen ? Vore tråkigt om motorn går baklänges ett halv varv så drevet
hoppar ur. Kul att du bygger på rätt volvo modell.

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: mån maj 13, 2013 8:10 am
av bagge_turbo
Roligt att ni gilla det! Peter jag kom på det när jag nollade motorn och vred fram och tillbaka så det är åtgärdat :D
Tänkte även på det Peter var du köpte whiteline krängaren som du hade på frugans 360R?

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: mån maj 13, 2013 11:21 am
av Peter schmidt
Kg trimmning tog hem dom 2 sista i världen till mej . Tyvärr har dom lagt ner tillverkningen på dom.
Annars så har mk2an 81-85 grövre krängare org.

Re: Volvo 360 Turbo

Postat: mån maj 13, 2013 11:24 am
av bagge_turbo
Aj då :doh: har ritat lite på knivkrängare i Cad så får kanske bli det då! Bra att veta med mk2an :thumbright: