Sida 1 av 1

e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön maj 19, 2013 1:40 am
av Awpelqvist
Hallå!!

Har ett bekymmer med min e36!

Den går ibland ojämnt och missar som satan! Har testat att byta stift, rengjort brunnarna, bytt lambda, kollat gummihattarna på spolarna och även testat dra ur lmm när den börja gå dåligt vilket resulterade i att den gick ännu sämre!!
Så nu undrar jag om någon har nån som helst aning om vad som kan vara galet!? Bifogar film på hur den lever om

http://s1115.photobucket.com/user/awpel ... 9.mp4.html

kan det vara så att jag helt enkelt måste byta kattar för att de stockat eller liknande? måste ju kapa isär för att se, men det kan ju vara värt en koll kanske? bara en tanke..

någon som har konkreta tips så tar jag gärna emot dem!

Re: e36 325 ia

Postat: sön maj 19, 2013 9:17 am
av hauge
Nej.. täppta katalysatorer får inte bilen att gå så

Re: e36 325 ia

Postat: sön maj 19, 2013 10:42 am
av The
Ett sätt är ju att läsa av eventuella felkoder :-)

Re: e36 325 ia

Postat: sön maj 19, 2013 12:05 pm
av Awpelqvist
Blir svårt då jag inte tar mig nånstans med bilen!!

Får väl byta allt!? Blockpackning, spolar och givare är det som är kvar

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön maj 19, 2013 1:23 pm
av hauge
Håll inte på o byt saker på måfå. Det kostar bara pengar och ger ännu mer frustration. :angryfire:

efter att ha lyssnat på videon så tycker att det låter bränslerelaterat.. bara en känsla.

men för att göra det enkelt så ta en tändinställningslampa o koppla in på varje tändkabel o se om det blinkar som det skall. och lys på vevaxelns remhjul eller vart man nu kollar tändläget på din bil för att kolla så inte tändläget hoppar.
Det är en enkel manöver som går fort och då kan du vara rätt säker på att det inte är tändningsrelaterat.

Nästa steg torde att vara att göra ren stiften så att de ser likadana ut och köra bilen en stund mens den hackar o frustar. Plocka sedan bort stiften och kika på dem. Då får du en indikation på om det är en eller flera cylindrar som har problem och vilka

och så vidare

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön maj 19, 2013 1:29 pm
av Awpelqvist
Har bytt allt jag hade liggandes mest för att se om det var något av det! Ska testa byta matningen till punmpen då den såg allt annat än bra ut å se om det gpr någon skillnad! Sen ere väl spridarbyte, men har ju just bytt stift så ska nog ta upp dem å kolla som du säger å se om det är skillnad på dem! Verkar dock som att det är 1 3 5 den släcker å går på 2 4 6

Re: e36 325 ia

Postat: sön maj 19, 2013 2:47 pm
av The
Awpelqvist skrev:Blir svårt då jag inte tar mig nånstans med bilen!!

Får väl byta allt!? Blockpackning, spolar och givare är det som är kvar

Behövs ju bara en kabel och en bärbar dator ;)

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön maj 19, 2013 8:33 pm
av Awpelqvist
Börjar ta slut idéer här i blåhallen!!

SPolarna verkar vara hela, spridarna vet jag inte men pumpen är bytt och går hela tiden så soppa får den. Det går att tomvarva bra länge och den står sig på tomgång...

t jag börjar fundera på är om spolarna spruckit i plasten och pga detta bara blir riksdåliga när det blir varmt och den belastas?? Eller om blockpackningen har stuckit å den ligger å duschar nån an cyllarna med vatten men då borde den ju gå lika piss hela tiden!?

Kan det vara så att någon kontakt bestämt sig för att ge upp å på så sätt bara påverkas vid värme eller att tempgivare slutat funka och gör så att den bara dör vid viss temp??

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön maj 19, 2013 9:23 pm
av mattias
Jag skulle provat byta spolar till att börja med. Går den bra kall, men kass varm, då har du nåt att gå på.

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön maj 19, 2013 10:39 pm
av Pacman
Den nyser ju när du gasar vilket tyder på mager blandning. Jag säger luftläcka! Nån slang som är sprucken eller hoppat av.

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: mån maj 20, 2013 8:45 am
av mattias
Det är ingen dum idé att provtrycka, eller om du känner att du vill ta lite risker så kör du med startgas. :)
Mest misstänkt brukar vara O-ringar till spridarna och insugspackningen.

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: ons maj 22, 2013 11:18 pm
av Awpelqvist
Bytt spolar, tätat insug, bytt stift kollat igenom härvan.. Går fortfarande röv!! Exakt samma när den kommer upp i temp!

Vart värre när jag tätade avgassystemet men de kanske inte har något med saken att göra?? Kan det vara styrboxen läste nånstans att de kan gå sönder om en spole är dålig, eller kan det vara så att topppackningen har gått och den gör såhär pga detta? Kan den gå in i limpmode av lite olja i lådan och pga det gå dåligt?

Frågorna är många och svaren få!

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön jun 02, 2013 1:44 am
av Awpelqvist
mattias skrev:Det är ingen dum idé att provtrycka, eller om du känner att du vill ta lite risker så kör du med startgas. :)
Mest misstänkt brukar vara O-ringar till spridarna och insugspackningen.
har inte provtryckt, men har tätat allt och även bytt spolar igen... vattentemp givaren var av så den byttes men detta utan någon som helst skillnad, sen har jag även testat en annan LMM men det har då inte hjälpt mot problemet!? kan det vara så enkelt som att kamsyncen som sitter i toppen kan vara kass? ska försöka leta reda på en sån och testa iaf och se om det gör någon alls skillnad!

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: sön jun 02, 2013 12:46 pm
av trympa
Har du kollat äfter nån spricka i gummibälgen som sitter mellan spjald och lmm?

Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem

Postat: tis jun 04, 2013 2:41 pm
av henn0
kolla även slangen mellan tomgånsmotor och insug, samt slangen mellan luftbälg och tomgångsmotor. när den är paj kan den gå hyffsat normalt och sedan om slangen flyttar på sig lite så går den ruskigt dålig pga tjuvluft.

MVH