Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm del 1

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Aha,det måste man ha!

Bara det att det är typ intressantaste tråden på länge!

Mattias?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av mattias »

Har en "ny" bottendel till min B230 i garaget, allt tvättat och klart för montering. Den gamla har varit med om för få oljebyten, varmgång och lite annat redan innan jag började trimma den, så den drar en del olja och har vändkanter och slappa ringar.
Det blir att bromsa den och vi har nog en del att lära från den till det här "drift-projektet".
Bara den där tiden som saknas, semestern är slut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har monterat kam-synk nu där bränslepumpen sitter så vems insprutningen (var haltec F3 tidigare) får jobba fullt ut. jag satsar på samma setup som mattias sandgren körde med. knack sensor mm ska dit med :thumbright:

sen fixat lite slangar mm till Super hx35 turbon så nu börjar det närma sig del 2 i dynon. få se mot slutet av veckan om jag kör lite om det inte är full bokat i dynon? kör nog sug lite först och fin mappar lite, såg att vattenpumpen gick väldigt trögt så jag bytte den så det kan bli lite mer sug effekt nu med hoppas jag.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har grov mappat den i dag med vems och den går klart finare nu. lite bättre siffror också. ca 157hk vid 6000 och ca 210nm i vrid. ändrigarna i övrigt är en 15minuters portning i insuget och en vatten pump som inte håller på att skära.

vill ha ca 35 grader tändning nu.

ca 90% av pik vridet redan vid 2800rpm.

nu måste den få andings hjälpen monterad bara så det börjar bli lite drag i det hela :thumbright:
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Äntligen,spännande!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller på att bygga turbo systemet nu inte klart än men jag kunde inte hålla mig att dra ett prov pull :) ska bygga lite mer rör nu till wg och en lamda mutter till och en massa små saker men jag fick 222hk vid 4000 varv direkt med försiktig tuning och ca 305hk /6000rpm och 1.1bar.
kändes fin redan nere på 3200- 3500rpm men ingen styrning på wg än så den tjuv öppnar lite tidigt. väldigt odramatisk och lätt bromsad över hela registret :thumbright:

blir kul att tuna in den riktigt först nu på grundtrycket 1.0-1.1bar sen med lite mer :twisted:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har kört 25 pull i dag och mappat in bränsle och tändning på 1.0 bar (1.09 på högre varv).

ingen styrning på wg än.

vi passerar 400nm nu vid 3560rpm/400-600rpm/sek pull.

176 hk /372 nm vid 3368 rpm 0.82bar.

pik NM 444/4600rpm 1.04bar

pik HK 335 5800 rpm1.08bar


ca 25 -26 grader tändning på fullt tryck. ska prova mer då den fortfarande svarar bra :thumbright:

från test DK SHX35 turbo 0026.cfg

är sugen på att montera in en STS247/108 kam men jag ska ta det lite senare tror jag? mer överlapp med samma tider i övrigt skulle öka VE rätt bra tror jag.

känns som en bra början vi är nöjda :thumbright:
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sv: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av J00r »

Vad åker du för kompa i den på dessa pull!? Jag åker 48/40 topp med 10.5 i kompa med 57mm turbo i min b230 med en sts247/114 funkar kanon;) grymt register
Jonas Almqvist
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Hur mycket ska man kunna varva denna och ändå vara "safe"?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

kompa förhålandet ligger nu på ett lite fegt 9:1 men jag provar att öka det sen om den fortsätter att kännas väldigt långt från spik och inte så känslig på tändningen. men jag gillar att ha en god marginal också som sagt man vinner inga tävligar om man inte kommer i mål. att köra några pull i bänk eller lite på gatan är inte samma sak.

den mekaniska varvstoppen i ventil mekanismen och bottendelen ligger klart över 8000 rpm men i drifting så skulle jag rekomendera 7500rpm som max då den går så länge på full gas. jag drar den till ca 7400 nu i bänken och den tappar inte all effekt vid de varven tror det va 300hk vid 1.1 bar och 7300rpm?

mvh jens
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sv: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av J00r »

Vart kör du drifting då!? Inte i bänken va?;)
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag analyserar och exprimenterar för att lära mig hur en drifting motor ska byggas så vetenskapligt som jag kan.

Då man börjar ta fram helt nya motor koncept som detta är så sker det så vetenskapligt som möjligt här i sävar där jag använder alla mina kunskaper och maskiner som kam mätaren, flödesbänken, dynon och alla simulerings program jag har. sen sista 5% av utvägkligen sker i en bil på tävlingar med nån som är riktigt rutinerad på drifting (inte jag :) )

jag personligen försöker köra så rakt fram som möjligt i min privata hobby :)

Det är till mina kunder jag testar fram koncept och grejor som ska fungera så bra som möjligt och ge prisvärda vinnar motorer.

jag tycker dock detta är väldigt intressant :thumbright: och många av mina kunder vill ha sådana motorer för gat körning och för mer renodlad tävlings drifting. därför så fördjupar jag mig i det men någon får ta över och göra de sista 5% av utvecklingen i slutändan. jag hjälper dock gärna till.

j00r tävlar du i drifting?

mvh jens
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av J00r »

Nä tävlar inte i drifting, men har provat några gånger... kanon kul läsning i denna tråd! alltid trevligt att få fram vassa gatmotorer med bra register!

Vad cirka kan en sån drifting motor sluta på i pris?

MVH
Jonas Almqvist
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av S Iwarson »

Hur vetenskaplig behöver en driftmotor vara egentligen?
Handlar det inte väldigt mycket om manöverbarhet i bromsar och chassi?
Varvtalet på motorn varierar ju inte särskilt mycket om man jämför tex med en turbo-rallymotor, den utsätts ju för många fler och besvärligare scenarion där den måste respondera snabbt men samtidigt ge bra med effekt.

Känslan jag får är ju att en driftingmotor snarare skulle vara tacksammare att bygga, men med fokus på att sörja för god kylning på kritiska ställen, jag tänker mig ett antal områden på en bil som används på det sättet.
Senast redigerad av S Iwarson den mån sep 23, 2013 10:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Jens, har du loggat nåt hur snabbt den går från 1bar absolut till 100% wastegate inom spoolområdet?

Tråden i avancerat om respons är intressant, därav jag lite intresserad vad en lite halvvass driftmotor klarar av.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar