Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350)

Inlägg av peppe »

Hallå!

Jag behöver några fler att bolla lite idéer med, igår hade vi stora tänkarmössan på sig, samt nobelt besök från
robban bla.

Vi kom fram till en teori, som inte känns helt avlägsen. Men innan jag försöker bygga ihop något igen skulle jag vilja
ta del av lite mer teorier. Jag ska beskriva fenomenet lite "kort". Jag hoppas ni orkar ta er tid att läsa.

Detta gäller en Volvo Penta V8, en 350. Det är i grund och botten en GM 350 Vortec som Penta kladdat röd färg på, hittat
på ett eget bränslesystem, kylsystem samt motorstyrning.


Händelse 1:

Förra säsongen så rasade vi en motor mitt i säsongen. Det var en ventil som fastnat och således krockat med kolven. Motorn "snabb" renoverades då det bara vara 3 veckor innan Europa mästerskapen.

Slutsatserna vi drog var att dessa motorer ligger nog på gränsen som det redan är, dom är riktigt trånga i styrningarna samt att motorn saknar oljekylare, vilket inte brukar vara en hit på en båt som oftast får jobba hårt och länge.

Åtgärder som vidtogs var att bygga in oljekylare och hona styrningarna så mycket vi tordes.

Jag forskade även kring hur ras i England för andra åkare har sett ut, pratade med Volvo penta mekaniker samt motorrenoverare runt om i Sverige, alla dessa motorer, från 5,0 - 8,1L verkar rasa på detta vis. Ventil som slår fast och krockar med kolv.

- Gjutjärnstyrningar
- Trångt spel
- Varm olja
- Ventil fastna och gick av

Vi fick tag på två toppar, som ursprungligen kom från Volvo Pentas testlab, och skruvade ihop motorn. Vi fortsatte att åka på 5w30 oljan då jag tyckte att vi inte sett några direkta oljerelaterade problem. Säsongen följdes av elfel och diverse el haverier.


Händelse 2:

Man kan säga att maskinen fick aldrig gå ett längre tag på full belastning förns sista tävlingen på hösten. Vad som hände där var att bröstkåpan som är i plast på dessa maskiner sprang läck, båten vart marginellt tröttare varv för varv istället för att öka i fart då den blev lättare på bränsle.

Vi tog oss i mål, och kunde konstatera att det var mycket olja i motorutrymmet och praktiskt taget ingen olja på stickan. Säsongen var slut och vi gjorde vinter.

När jag nu rev maskinen i vintras så hittade jag en rätt spännande grej. Alla avgas vippor var brända, med det menar jag helt svart, dom har gått sjukt varma och oljan har eldats fast på dom, samma sak med stötstängerna i änden som legat mot vippan.

Dessutom så hade alla vevlager och ramlager gått torr på olja, kamkedjans alla hål var tex ovala för det gått så tungt. I min värld så rasade motorn naturligt pga. oljebrist, även om oljetryck fanns på mätaren i cockpit så gissar jag att motorn inte riktigt fått all olja den velat. Oljan bör dessutom ha blivit varm som fan när nivån sjönk så pass.

- Oljenivå relaterat ras avskrev jag detta som.


Så i vinter så sparade jag inte på krutet, jag lyxade med att köpa nya vippor, lyftare, stötstänger, stakar, kolvar you name it. Det som blev kvar av motorn var väl topparna som renoverades i form av mira sätena och slipa ventilerna, blocket blev kvar fast borrat första överdimension vilket reglerna tillåter.

Borrade för att det fanns ett hemskt jack i cyl.2 sedan ventil/kolvraset. Vi tog oss all tid i världen då vi nu satte ihop motorn, alla lagerspel mättes, även korrigerades på stakarna som var lite trång osv. Det vart nästan för seriöst för en standardmotor av denna kalibern.

Händelse 3:

Vad händer då? Jo den rasar igår efter en stunds körning.

Den gick i Fredags ca 30 min på land. Kollade så att allt verkade juste. Sedan byttes olja och filter och vi påbörjade någon slags "inkörning" i havet under Lördag dag. Tänker inte gå in på "inkörnings" processen då det finns lika många teorier där som motor skruvare, och det bör inte ha med problemet att göra.

Nåväl, 30 min till sjöss fick vi innan det sade pang bom i motorn, det hände på 4-4.500 rpm, och typ dellast.


Lyfter och river motorn igår kväll och ser till min förtvivlan att alla mina avgasvippor är helt brända, ena bulten som håller 1:ans avgasvippa har dessutom gått av. Samma sak med stötstängerna dom är brända i den änden som är mot vippan.
Kan meddela att här känns allt rätt hemskt, vad har jag gjort för fel?

Vi startade brainstorming och det vi hittade och kom fram till var väl:

- Dessa brända vippor har aldrig tidigare varit ett problem för något. Standard problemet har alltid varit ventil som fastnar och krockar med kolv, vi verkar ha lagat det problemet med honade styrningar, samt kallare olja. Så händelse 1 är numera ett isolerat problem, under kontroll.

- Händelse 2 & 3 hör ihop med något annat som blivit ändrat i motorn kommer vi fram till. Det har inte alls att göra med att oljan läkt ur motorn, att den har gått torr/varm som vi trodde efter händelse 2. För denna gången så var motorn full med kall och god olja, ända konstiga var att den rasade efter 30 minuter och brände vipporna i stället för en halv säsong som sist.

Och allt började egentligen med topparna som kom från Volvos testlab då det gäller eldade vippor.

Det vi hittade då vi undersökte topparna var att det satt andra ventilfjädrar i dom topparna, mest troligt något som volvos testgubbar monterat, och eftersom att dom var lite värre så gissar jag på att dom var ute efter att hitta en lösning på ventil krockar med kolv problemet.

Det är samma höjd på fjädrarna fast dom från testlabbet har ett varv mindre, och är tjockare. Jag skäms så in i helvete att jag inte var mer skeptisk till topparna när jag fick dom, men med EM hägrande 3 veckor bort så förbisågs nog rätt mycket i den renoveringen.

Provtryckte fjädrarna på enklaste sett i pelarborr med badrumsvåg (ja, vad göra mitt i natten) och det skiljer lite på dom.

SÄTE: 10 kg
12 mm: 20 kg
Bottnad fjäder: 30 kg

Så teorin är:

- Insugsventilerna klarar sig för att dom kyls av bränsle och luft.
- Förutom att sitta hetare till kanske avgasventilerna expanderar och går tyngre i styrningarna redan som det är.
- Addera sedan högre fjädertryck och orsaken till haverierna är löst?

Sido-spår:

Varför motorn klarade sig förra säsongen, med samma setup under en längre tid kan bero på att 5w30 oljan klarade "punkt" värmen som blev bättre, än 20w50 oljan vi nu kör med som alla raggare säger åt oss att köra med?

Sido-haveri:

Alla säten verkar ha hammrat ut sig redan efter 30 min på land och 30 min till sjöss. Inga teorier här. Ena kan va att sätena redan tappat härdningen från testlabbet? Eller gjort det då det gått varmt?

- Spelet i styrningarna är inte mätt, dock blev en styrning sleevad då den mirades, och dom andra fick godkänt av motorrenoveraren.



Jag hoppas ni orkade läsa hit, vad jag är ute efter är väl att få höra mer teorier, jag är inte så sugen på att försöka få ihop pengar till delar, för att sedan rasa motorn på samma sätt igen. Och det är ju så att man blir hemma blind, vi kanske stirrar oss blinda på helt fel sak?

Mvh

Peter
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av peppe »

Update:

Det verkar vara mer som är trasigt.

Vev och ramlager ser illa ut.

Vevlagerspel: 0,05
Ramlagerspel: 0,06

Motorn har tidigare gått, innan den gick sönder första gången med mycket tajtare spel, från fabrik då. Och då såg lagren okej ut.
Nu när vi har kört så har vi haft bra oljetryck. Men jag undrar om det kan vara värmen i sig som spökat till det, eller att det helt enkelt
är något jätte galet med oljesystemet i motorn.

När motorn borrades så byttes även kamlagren och allt tvättades hos motorrenoveraren.

Bifogar en bild på lagren, vet att det är svårt att säga, men vilken teori som helst är bättre än ingen.
http://savarturbo.se/~peppe/TEMP/lager_haveri.jpg
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av peppe »

Det var fjädrarna, men inte för högt tryck, utan
För lågt!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilket fjäder tryck hadde du? dui skrev fel tror jag?
SÄTE: 10 kg
12 mm: 20 kg
Bottnad fjäder: 30 kg
den där motorn skulle man fått köra i dynon i lungn och ro mitt i vintern och gå igenom alla parametrar på. men jag förstår det är race säsong nu och jag har inte tid heller före semestern.

jag skulle kunna komma och klura lite med dig nått om du vill senare i veckan nån kväll.

mvh jens
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av hauge »

kliar mig också i huvudet ang fjädertrycket.

inspänningstryck brukar vara nånstans mellan 70 o 110 punds med vanliga flat-tappet hydraulkammar
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av peppe »

Det var typ 25kg säte, så det är ventilflyt som ballat ur vipporna
gissningsvis. Anledningen till att insug klarat sig är väl att dom har lite mer
tryck då brunnen är högre, marginellt dock.

Lagerskadorna verkar bero på skräp från axial-lagret. Varför
det slitits så hårt kommer jag inte underfund med dock.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av peppe »

Men... Skräp från axiallagret bör fastna i oljefiltret?
Blir galen på skräpet och lager haveriet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av Jens Gustavsson »

med 25 kg sätestryck så förstår jag att det går sönder grejor! vem har sagt att det ska va sånt tryck? låter ju helt fel.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av hauge »

"Men... Skräp från axiallagret bör fastna i oljefiltret? "

- näpp...kan fastna i oljefiltret, men inget du kan räkna med. Det är inte vid många varvtal/temperaturer all olja går genom filtret
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av peppe »

Jens:

Jag vet, och allt känns solklart nu då vi kollat. Jag skulle ha varit mer skeptisk redan förra året. Men jag har aldrig tidigare varit med om att man inte kunnat dra sätena och slipa ventilerna utan att hamna på för lågt tryck.

Man kan gott konstatera att motorn i original utförande inte har dom marginalerna på sin sida heller.

Jag känner mig som en idiot, men jag snöade helt klart in på varm/dålig olja samt för lite olja i och med läkaget förra året då hela motorn höll på att stryka med.

Hade jag haft huvudet på skaft borde jag återkopplat problemet till ventilfjädrarna eller iaf dom nya topparna från testlabbet. Men nu gjorde jag inte det, och det kostade mig ett ras till.

Så saken är ju enkel att fixa, bara schimsa in dom så att det liknar något. Undra hur mycket pulver man har borta med ventilflyt och friktion som gör att 3/8" bult till vipporna går av.


hauge:

Jag är inne på ditt spår, att det är skräp från axial-lagret som tagit sig till dom andra lagren oavsett, men har blivit lite bestridd gällande den teorin så jag vill fråga runt. Det är för mig ända förklaringen. Men inget jag törs chansa på ändå.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo givetvis så är det enkelt att va efter klok men då man skruvar ihop en race motor speciellt en stötstångare med tunga grejor så är det så kritiskt allt så man måste ha sten koll på trycken och alla avstånd i ventilsystemet speciellt i en båt men till och med i en öl drickar raggar v8 som alldrig varvar över 4000rpm måste man ha lite koll.

tyvärr är risken stor att allt i ventil systemet har tagit skada då det varit så enorma ventil släpp.
kam, lyftare, stänger, vippor (+ bulten till dom) och fjädrar, ventiler ,retaners, säten, styrningar - ja i stort sätt allt

sen skulle ni fått montera en BB lamda, och kolla hur tänd kurvan är på olika belastningar om den ska hålla ihop. tänk va bra 16v motor höll ihop men då hadde ni ju väldigt bra koll på dom grejorna med och ni hadde jobbat fram ett underhålls system på olika grejor som skulle kollas efter vart lopp och vissa grejor efter säsongens slut.

förlåt mig peppe om jag låter lite elak men jag menar inte så jag försöker bara tala klarspråk och jag är dålig på att skriva.

att bygga båt motorer är grymt svårt (och intressant) och ni har som sagt varit duktiga med att få den gamla motorn bara att jobba på och lära sig den nya motorn.

jag vill inte lova för mycket men jag kan nog titta till topparna nästa vecka

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av Erland Cox »

Sitter oljepluggarna bakom kamdrivningen i?
Sitter dom eventuellt för långt in och täpper till en oljekanal?
Sitter det reduceringsmunstycken till oljan som går upp genom stötstängerna i oljepluggarna bak i motorn?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra tänkt erland :thumbright: det kan förklara varför fjädrarna är mjuka som lödtråd och varför vipporna går varma. men peppe jag ska nog till holmsund på onsdag kväll jag kan komma förbi och kolla lite mer, har några hjälp medel för mätning av fjädrar du kan låna sen kan jag mäta upp lite grejor åt dig. jag kan mäta upp kamaxeln och se hur den mår och sen kan man nog uppskatta lite grovt hur mycket fjäder tryck den kan behöva. har du några fler fjädrar hemma vi kan mäta upp?

mvh jens
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av Amstaff »

Var faktiskt ute då ni rattade ut i lördags (polerade en båt åt kund) och inkörningsprocessen skiljde väl inget i jämförelse mot hur jag själv kört in dom få motorer jag fått ihop 8)

Fast det var en sak jag undrade när jag stod där vid toaletten för en pisspaus och såg er ute på havet (har inte läst nått vidare om eran båt eller motor innan),
och detta just med tanke på att hav är hav och vägar är vägar.
Hur beter sig motoroljan bland sådana vågor & hastigheter igentligen?
Räcker liksom befintliga skvalpskydd för att oljan inte ska slungas runt hej vilt och pumpen pumpar luftfickor?

Tänkte eftersom även bottendel tagit stryk.
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350

Inlägg av peppe »

Erland Cox skrev:Sitter oljepluggarna bakom kamdrivningen i?
Sitter dom eventuellt för långt in och täpper till en oljekanal?
Sitter det reduceringsmunstycken till oljan som går upp genom stötstängerna i oljepluggarna bak i motorn?

Erland
Dom pluggarna vid kamdrivningen sitter där. Jag tvivlar att dom
hamnade för långt in, men ska plocka ur dom och kolla
upp det.

Pluggarna bak är std pluggarna och jag vet faktiskt inte om det är
någon reducering. Vilka pluggar är det du tänker på?
Skriv svar