Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: sön mar 21, 2021 9:03 pm Jag tog en topp och testade modifiering för modifiering.
Runt avgas på 530 måste man ta även med 35 ventil.
Egentligen skulle man dynat alla förändringar men det är svårt.
Få saker fungerar bra utan andra ändringar.
man kan byta till en mycket bättre topp utan att det händer något med effekten.
Sen måste man jobba med kam, insug och avgas för att hitta den toppens potential.
När allt är dåligt är det lätt men över 225 hästar blir det svårare och svårare.

Erland
Någon kan väl göra som jag hört att Johannes gjorde o bygga en encylindrig motor för att testa enklare :hihi: Men skämt åsido kunde man testa olika portningsutföranden på alla 4 cylindrar och sedan sampla trycket för att se vad det gjorde för skillnad.
Varför frågar du hur man ser på lambdan med misständning, har du glömt att jag har koll på mappning?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Eftersom jag inte har skrivit ut det än så vet du inte svaret.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:47 pm Eftersom jag inte har skrivit ut det än så vet du inte svaret.

Erland
Är du kvar på bredbandslambdan? Vilket år började du mäta med dem? Kanske jag rentav har hållit på längre?
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av OttoB »

Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:51 pm En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
Vi öppnade B230F för några år sen. På kåpan var kamremdekal kvar, 470 000 km. Allt var inom toleransen, men skitig som fan.
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av magnaten »

OttoB skrev:
Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:51 pm En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
Vi öppnade B230F för några år sen. På kåpan var kamremdekal kvar, 470 000 km. Allt var inom toleransen, men skitig som fan.
Appropå miltal....Svärmors svarta 945 turbo har gått 78k mil,å mår hur bra som helst.
Utan att gräva i historiken skulle jag gissa på att de e en gammal taxi sthlm droska

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

kör 5-axligt
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Då jag inte skrivet här på ett tag så tycker jag det är dax för lite uppdatering i projektet.
Jag har äntligen fått tillbaka mina ventiler från Victory i Usa.
Jag skickade över dom i Februari för att få dom kapade i rätt längd samt få spår till knastern.
Vi hade beställt dom med långt skaft sedan tidigare då vi inte visste vilken fjäder samt tryckar design vi skulle ha.
Så nu har Bjarne och Erland gjort dom sista uppdateringarna på toppen och jag har nu påbörjat montaget :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det som nu kvarstår är att montera kammen och justera in ventilspelet.
Dock så blir jag tvungen att tillverka ett specialverktyg för att lyckas få kamaxeln på plats utan att förstöra gängorna.
Är ju rätt så stöddiga fjädrar på denna, har 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft.

//Rickard

.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Jag har ett Volvoverktyg till det men vet inte om det passar på din topp?

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Erland Cox skrev: ons okt 27, 2021 11:11 am Jag har ett Volvoverktyg till det men vet inte om det passar på din topp?

Erland
Hej Erland.
Tror inte Volvo verktyget pallar med dessa fjädrar.
Misstänker att jag får ta av kammen rätt ofta på denna kombo.
Iallafall nu i början så man känner sig trygg och har koll på vad som händer.
Blir 4st aluminumklossar liknade en lagerbock med en spännskruv uppe på.
Kommer även göra fixturer för att lätt kunna kolla fjädertryck och ev byta fjäder vid behov.

//Rickard
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av JE Jr »

Kyrk har nåt slags verktyg för vassare kamaxlar i originaltoppar iaf, går inte direktlänka, men ungefär mitt på sidan. Kanske kan hjälpa nån annan iaf om det inte passar till dig.
Mvh

http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_22.html
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

JE Jr skrev: ons okt 27, 2021 3:57 pm Kyrk har nåt slags verktyg för vassare kamaxlar i originaltoppar iaf, går inte direktlänka, men ungefär mitt på sidan. Kanske kan hjälpa nån annan iaf om det inte passar till dig.
Mvh

http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_22.html
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej på er.

Nu är jag väldigt nära uppstart :)
Har nu fått mina specialverktyg för att kunna montera kamaxeln.
Och det fungerade som det var tänkt så nu ska jag bara slipa in mina lachcaps tills rätt ventilspel.
Här kommer några bilder.
.
Bilagor
IMG_0301.JPEG
IMG_0301.JPEG (289.68 KiB) Visad 1962 gånger
IMG_0256.JPEG
IMG_0256.JPEG (150.97 KiB) Visad 1962 gånger
IMG_0253.JPEG
IMG_0253.JPEG (242.12 KiB) Visad 1962 gånger
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Lite fler bilder :)
Bilagor
IMG_0298.JPEG
IMG_0298.JPEG (127.01 KiB) Visad 1955 gånger
IMG_0297.JPEG
IMG_0297.JPEG (110.59 KiB) Visad 1955 gånger
IMG_0199.PNG
IMG_0199.PNG (151.21 KiB) Visad 1955 gånger
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Vi är nog ganska många nu som ser fram emot uppstarten mer än julafton. :lol:
Riktigt häftigt bygge! :thumbright:
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av kolvbult »

hatten av,vilket häftigt projekt detta är,hoppas att vi får ta del av dynosiffror när detta kommer, önskar er alla en fin kväll.
Skriv svar